EPN-V2

MED4100 Innføring i forskningsmetode Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Research Methods
Studieprogram
Masterstudium i medieutvikling
Masterstudium i medieutvikling, deltid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

The course consists of two parts. Students are expected to participate actively in both parts.

The first part consists of a two-days workshop at OsloMet with mandatory participation. In lectures and discussions the students will be introduced to relevant theories and methods.

The last part is a one-day workshop at OsloMet a few weeks later. This is also mandatory. External students will be given the opportunity to participate by electronic means.

Between the two parts, the students will write an individual paper that outlines how they may conduct an analysis based on knowledge and skills from the course and own empirical material. These papers will in part two be discussed with fellow students and teachers.

Forkunnskapskrav

Preparations for the course

Students are expected to read the syllabus before the first part of the course to be able to participate actively in discussions.

Work requirements

Mandatory participation at the two-days workshop in the first part of the course.

Mandatory participation at the one-day workshop in the last part of the course. External students will be given the opportunity to participate by electronic means.

Attendence

80 % attendence of the time of the course is required. If a student has attended at least 60 % of the course but less than 80 %, he/she must submit an extra paper of at least 3000 words plus reference list on a given topic.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har inngående kunnskap om både samfunnsvitenskapelige og humanistiske metoder og analysemåter i journalistikk- medie-, kommunikasjons- og sakprosaforskningen
  • har inngående kunnskap om vitenskapsteori og forskningsetikk
  • forstår sammenhengen mellom forskningstema og valg av forskningsdesign

Ferdigheter

Studenten

  • kan selvstendig planlegge og gjennomføre datainnsamling og analyse
  • kan foreta forskningsetiske vurderinger
  • kan utforme et prosjektdesign, som kan gå inn i en prosjektskisse for masteroppgave

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere egen og andres forskningsmetode kritisk
  • har forståelse for den vitenskapelige prosessen, inkludert forholdet mellom teori og empiri

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av forelesninger og seminarer. I seminarene vil studenten få praktisk trening i metoderefleksjon og akademisk skriving. Tilnærmingen er tverrvitenskapelig og det vil bli gitt eksempler på hvordan ulike metoder kan kombineres. Emnet forutsetter høy grad av studentaktivitet i form av presentasjoner, kritisk lesning av andres tekster, oppgaveløsing og studentarbeid.

Undervisningen foregår fysisk, på campus.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er tre arbeidskrav relatert til emnet. For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav I: Deltakelse på obligatoriske seminarene. Formålet med arbeidskravet er å få studentene i gang med metodefaglig og etisk refleksjon gjennom individuell skriving og gruppearbeid. For at dette arbeidskravet skal godkjennes, må studentene delta på alle seminarene. I enkelte tilfeller kan faglærer gjøre en individuell vurdering av om kompensasjon for fravær er mulig.
  • Arbeidskrav II: En foreløpig skisse til forskningsdesign og metodevalg til et mulig masterprosjekt. Formålet med arbeidskravet er å bruke pensum i planlegging av eget prosjekt. Dette arbeidskravet kan gjerne bygge videre på arbeidskrav 2 i emnet MED4000 Medieutvikling og medieforskning. Lengde: 3-5 sider.
  • Arbeidskrav III: Kritisk vurdering av andre masterstudenters metodevalg, forskningsdesign og etiske vurderinger (gruppearbeid) Formålet med arbeidskravet er at studentene skal blir kjent med masteroppgaveformatet og lære å diskutere andres metodevalg kritisk, gjennom å bruke pensum. Gruppene leverer en kort felles redegjørelse. Lengde: 3-5 sider.

Arbeidskravene må godkjennes før studenten kan gå opp til eksamen. Ved ikke godkjente arbeidskrav II og III, kan studenten levere en ny og forbedret utgave innen angitt frist. Ved sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn kan det avtales egen frist med faglærer. Hvis studenten ikke overholder fristen som er gitt i kursplanen, eller fristen som er avtalt med faglærer, får studenten ikke levere oppgaven, og mister dermed retten til å gå opp til eksamen.

Vurdering og eksamen

Target group

The target group is PhD students and academic staff who want to carry out a critical analysis of own data material. The course is relevant for PhD students and researchers who conduct research on almost any issue, including questions related to the welfare state, environmental issues, migration, extremism and radicalization, and any topics that are taught at school and are discussed in classrooms.

Admission requirements

The admission requirement is a five-year master’s degree (three years + two years) or equivalent qualifications in teacher education, other pedagogical education, educational science, development studies, or other education on equivalent level in subjects relevant for teacher education.

In case of a large number of applicants, PhD-students enrolled in the PhD programme in Educational Sciences for Teacher Education will be prioritized, then students in other PhD-programmes, then academic employees at the Faculty of Teacher Education and International Studies.

Applicants that are not enrolled on the PhD-programme at the Faculty of Education and International Studies at OsloMet must send a summary in English of maximum one A4 sheet with relevant information about their own project / area of interest, containing topic, methodology, theoretical approach, and why this course might be relevant for their project.

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende hjelpemidler er tillatt: Pensumlitteratur, notater og forelesningspresentasjoner. Bruk av disse hjelpemidlene er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F.

Sensorordning

Det benyttes to sensorer på alle besvarelser, og for et uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene skal den ene sensoren være ekstern. Karakterene på besvarelsene fra uttrekket danner grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig