EPN-V2

MECH4101 Continuum mechanics and thermodynamics Emneplan

Engelsk emnenavn
Continuum mechanics and thermodynamics
Studieprogram
Master’s Programme in Mechanical Engineering
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

This course covers the fundamentals of continuum mechanics and thermodynamics. Focus is on solid mechanics of deformable bodies treated as continuous distribution of matter disregarding their molecular structure and is intended to be a comprehensive treatment of the subject at an intermediate level. While mathematicians deal with geometric continuum mechanics using differential geometry and Lie derivatives and engineers study it using traditional strength of material approach, the course here is an in-between approach, covering enough of the general theory to be able to solve problems of interest in solid mechanics.

Læringsutbytte

Knowledge

The candidate:

  • can explain the linear elastic theory of continuum mechanics
  • can explain the fundamental thermodynamic potentials and Legendre transforms
  • can recognize the difference between continuous and discrete systems, can identify each of them through examples and can identify the equations for the former
  • can explain the formalism associated with change of configuration (kinematics), the concepts of stress and constitutive relations
  • can explain the difference between modelling dimensions and restrictions imposed on deformation fields for reductions as plane strain, axisymmetry and shell
  • can identify the limitations and explain the meaning of such restrictions imposed on constitutive models through the principles of thermodynamics.

Skills

The candidate:

  • can calculate the values for fundamental parameters i.e., stress, strain, and displacement in static problems of linear elasticity in 1-, 2-, and 3-D domains
  • can solve the governing differential equations for the field variables at various locations analytically for simple geometries
  • can conduct an independent, limited research project under supervision and in accordance with applicable norms for research ethics
  • can apply relevant mathematical methods, such as partial differentiation, multiple integration, or Fourier analysis, in derivation and solution of governing PDEs

General competence

The candidate:

  • can reflect upon, explain, and critically assess the solution and its procedure applied to solid mechanics problems in 1-, 2-, and 3-D using the appropriate methods
  • can communicate independent research work using the correct terminology with peers and academics and to some extent with non-experts
  • can explain what continuum mechanics and thermodynamics are used for and how the formulation of continua differs from that of discrete systems conceptually and mathematically.

Arbeids- og undervisningsformer

Lectures and tutorials.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The following coursework requirements must have been approved for the student to take the exam: Each student must give an individual presentation on an advanced topic related to continuum mechanics and/or thermodynamics. Peer Q&A. 15 minutes presentation + 10 minutes Q&A will follow the presentations.

Vurdering og eksamen

Written 3-hour exam under supervision.

New/postponed exam:

In the event of a postponed examination in this course, the exam may be held as an oral exam. The results in oral exams cannot be appealed.

Hjelpemidler ved eksamen

Lecture notes, textbooks and a calculator that cannot be used to communicate with others

Vurderingsuttrykk

OsloMet-storbyuniversitetet har inngått en avtale med Utdanningsdirektoratet om samarbeid om et videreutdanningstilbud for styrere i barnehage, rektorer og andre ledere som jobber i grunnskolen eller videregående opplæring. Juss for ledere gjennomføres i samarbeid med Høgskolen i Innlandet.

Emnet skal gi barnehage- og skoleledere kunnskaper og ferdigheter i å fortolke og håndheve lovverket i samspill med samarbeidende aktører i barnehage og skole for å kunne løse konkrete utfordringer og problemer. Samfunnsutviklingen har bidratt til at konflikter mellom aktører i samfunnet i økende grad blir løst gjennom at den ene parten går til rettsapparatet. Dette er en uheldig utvikling som i noen grad kan forebygges gjennom økt kompetanse hos ledere til å kunne håndtere saker på et tidlig stadium.

Emnet baserer seg på rammeverket for Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager (30 studiepoeng) og Nasjonal rektorutdanning (30 studiepoeng) og de krav og forventninger som stilles til styrere i barnehagen og rektorer. Det innbefatter samarbeid med barnehageeier og skoleeier. Fagområdet vektlegger fordypning i form av kunnskaper om hvordan ledere kan utnytte sitt handlingsrom og slik kunne etterleve barnehagens rammeplan og skolens læreplaner i praksis. Barnehage- og skoleledere er de aktørene som sammen med eier har størst ansvar for at barn og elever får oppfylt lovbestemte rettigheter. De må sammen bidra til profesjonelle skjønnsvurderinger, legge til rette for at personalet kan håndtere saker som omhandler barn, elever og foreldre og at leder sammen med eier videreutvikler gode rutiner og systemer for slike saker. Leder må sammen med personalet evaluere, dele og drøfte juridisk praksis, videreutvikle praksis og bygge gode rutiner for å møte de utfordringer som er nedfelt i lov- og avtaleverk sammen. Lederne i barnehage og skole må også gi de ansatte støtte og veiledning, følge opp kompetansebehov hos ansatte, legge til rette for kompetanseutvikling om barn og elevers rettigheter til hjelp og tilrettelegging, samt sørge for at ressursene brukes på best mulig måte

Juss for ledere er en videreutdanning på mastergradsnivå. Etter bestått eksamen kan studietilbudet inngå som del av en masterutdanning i utdanningsledelse. Kandidater som ønsker at studiet skal kunne inngå som del av et slikt masterstudium, må søke om opptak til masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskriterier som gjelder for det aktuelle masterstudiet (inkludert karakterkrav). Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av masterstudiet på grunnlag av gjennomført og bestått studium i juss for ledere. Det er opp til den enkelte institusjon å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis.

Sensorordning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • Inngående kunnskap om juridisk metode og saksbehandlingsregler
  • Avansert kunnskap om rettigheter og plikter i barnehage og skole for ledere og personale, samt barnehagers og skolers rettigheter og plikter overfor barn/elever og foreldre
  • Dybdeinnsikt i samarbeid med eier, foreldre, personale, tillitsvalgte, verneombud og tverrfaglige instanser lokalt og nasjonalt
  • Spesialisert kunnskap om lederes stillingsvern, personvern, varsling og konflikthåndtering i barnehage og skole

Ferdigheter

Studenten kan:

  • Bruke barnekonvensjonen og mestre saksbehandlingsregler i avgjørelser som gjelder barn
  • Gjennomføre analyser av egen praksis og forbedringspotensial og utvikle tiltak på egen arbeidsplass
  • Håndterer kolliderende rettigheter og konflikter i barne- og elevgrupper og mellom foreldre og mellom foreldre og barn
  • Utøve oppgaver hvor system- og tverrsektoriell forståelse ligger til grunn

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • Identifisere og forstå foreldre og barns/elevers behov for et trygt og godt miljø i barnehage og skole
  • Ha en overordnet og samtidig detaljert forståelse av de kompliserte forholdene som inngår i styrer/rektors rolle, ansvar og myndighet
  • Se sammenhenger og avdekke spenninger mellom ulike aktørers roller i saker der disse er involvert
  • Kommunisere med eier om egne vurderinger av faglig og pedagogisk art, være proaktive og selv ta initiativ til forandringer