Programplaner og emneplaner - Student
MBP-FORMET Forskningsmetodologi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research Methodology
- Studieprogram
-
Masterstudium i barnehagekunnskapMasterstudium i barnehagekunnskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Læringsutbytte
Etter fullført studieemne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har grundig kunnskap om kvalitative tilnærmingsmåter ved innsamling og bearbeiding av data som for eksempel intervju, case study, etnografi, aksjonsforskning, video-baserte analyser
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskapen om kvalitative metoder i et prosjektarbeid med relevans for barnehagefeltet
- kan planlegge og gjennomføre et mindre empirisk arbeide/prosjekt
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over metodologiske og vitenskapsteoretiske problemer
- har forståelse for og kan vurdere etiske problemstillinger knyttet til forskning i barnehagefeltet
Innhold
- Om å nærme seg et forskningsfelt
- Planlegging og gjennomføring av et mindre empirisk arbeid
- Forskerrollen og forskningsetikk
- Litteratursøking
- Skriving av vitenskapelig tekst
Vurdering og eksamen
Eksamen i forskningsmetodologi
Eksamen består av to komponenter:
- skriftlig prosjektrapport i gruppe (ca. 15-20 sider) som leveres i tre eksemplarer
- muntlig presentasjon i gruppe
Delene vurderes samlet. Det benyttes intern og ekstern sensor.
Karakterskala
Det gis karakteren bestått/ikke bestått.
Vurderingskriterier
For å oppnå karakteren bestått må studenten:
- ha avgrenset og presisert sin tolkning av oppgaven
- ha dokumentert fagkunnskap om emnet gjennom å ta utgangspunkt i pensumlitteratur, evt. annen relevant teori
- vist evne til sjølstendig faglig refleksjon
- vist at hun/han har tilegnet seg kunnskap om bruk av referanser i en vitenskapelig tekst
Ny/utsatt eksamen
Ved stryk eller gyldig forfall til eksamen kan studentene gå opp til ny/utsatt eksamen neste studieår/semester i den/de delen(e) kandidaten ikke består. Prøven arrangeres som ved ordinær eksamen. Ny/utsatt prøve kan gjennomføres individuelt dersom ny gruppe ikke kan dannes. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen innen fristen.
Pensumliste
Abott, L. & Langston, A. (2005). Ethical research with very young children. I: A. Farrell (red.) Ethical research with children (s. 37-48). New York: Open University Press(11 sider)
Alterhaug, B. (2007). Improvisation, action learning and action research. I: E.M. Furu, T. Lund & T. Tiller (red.). Action research - a Nordic perspective (s. 133-170) . Kristiansand: Høyskoleforlaget.(36 sider)
Bae, B. (2005). Troubling the identity for a researcher: methodological and ethical questions in co-operating with teacher -carers in Norway. Contemporary Issues in Early Childhood Education, 6(3), 283-291. <www.wwwords.co.uk/ciec>(8 sider)
Bae, B. (2007). Det flyktige som gjentar seg - om mikroprosesser i hverdagslivet. I: N. Winger (red.)Forskning på småbarns hverdagsliv i barnehagen (s. 130-143). Oslo: HiO-rapport nr. 19-2007.(13 sider)
Bae. B. (2009). Utvikling av barnehagepersonalets relasjonelle praksis - samarbeid mellom teori og praksis.Tidsskriftet FoU i Praksis, 3(1), 21-36(15 sider)
Barclay-McLaughlan, G. & Hatch, A. (2006). Studying race: a conversation about the place of difference in qualitative research. Contemporary Issues in Early Childhood Education, 6(3), 216-232. <www.wwwords.co.uk/ciec>(16 sider)
Beazley, H., Bessell, S., Ennew, J. & Waterson, R. (2009). The right to be properly researched. Children¿s Geographies, 7, 365-378.(13 sider)
Charmaz, K. & Mitchell, R. G. (2001). Grounded theory in ethnography. I: A. C. P. Atkinson, S. Delamont, J. Lofland, L. Lofland (red.), Handbook of ethnography (s. 160-174). Los Angeles, London, New Dehli, Singapore, Washington DC: SAGE.(14 sider)
Clark, Alison and Moss, Peter (2011). Listening To Young Children: The Mosaic Approach (2nd ed.).London: National Children's Bureau. S. 15-37.
(22 sider)
David, T., Tonkin, J., Powell, S. & Anderson, C. (2005). Ethical aspects of power in research with children. I: A. Farrell (red.) Ethical research with children (s. 124-137). New York: Open University Press.(13 sider)
Dwyer, S.D. & Buckle, J. (2009). The Space Between. On Being an Insider-Outsider in Qualitative Research.International Institute for Qualitative methodology, 8(1), 54-63.
(9 sider).
Eide, B. J., Hognestad, K., Svenning, B. & Winger, N. (2010). Små barn stemmer i forskning. Noen refleksjoner om etikk i forskning om små barns hverdagsliv i barnehagen. Barn, 3, 31-46.(15 sider)
Eide, B.J. & Winger, N. (2005). From children¿s point of view: methodological and ethical challenges. I: P. Moss, A. Clark & A. T. Kjørholt (red.) Beyond listening: children¿s perspectives on early childhood services(s. 71-90). Bristol: Policy Press.(19 sider)
Gallacher, L. & Gallagher, M. (2008). Methodological Immaturity in Childhood Research? Thinking through "participation methods". Childhood, 15(4), 499-516.
(17 sider)
Germeten, S. (2012). Observasjon og sannhet. I: A. E. Rønbeck (red.) Inspirert av Foucault. Diskusjoner om nyere pedagogisk empiri (s. 36-52). Bergen: Fagbokforlaget.(16 sider)
Greve, A. (2007). Vennskap mellom små barn i barnehagen (Ph.d.-avhandling), s. 102-117. Oslo: Høgskolen i Oslo.(15 sider)
Greve, A. (2008). Ulike strategier for resultatpresentasjon av fenomenologiske barnehagepedagogiske observasjonsstudier. Barn, 26(4), 63-76.(13 sider)
Hammersley, M. (2006). Ethnography: problems and prospects. Ethnography and Education, 1(1), 3-14.
(11 sider)
Hammersley, M. & Atkinson, P. (2007). Ethnography. Principles in practice. 3.oppl. New York: Routledge. Kapittel 1 og 2.(40 sider)
Hatch, J.A. (2007). Assessing the quality of early childhood qualitative research. I: J. A. Hatch (red.) Early Childhood Qualitative Research (s. 223-244). New York og London: Routledge.(20 sider)
Hultman, K. & Lenz Taguchi, H. (2010). Challenging anthropocentric analysis of visual data: a relational materialist methodological approach to educational research. International Journal of Qualitative Studies in Education, 23(5), 525-542.(17 sider)
Juelskjær, M. (kommer) - Changing the organization: Architecture and stories of school life as material-discursive practices of producing "schools for the future". Tamara Journal for Critical Organization Inquiry (28 sider)
Kvale, S. (2005). The dominance of dialogical interview research. A critical view. Barn, 3, 89-105(16 sider)
Kvale, S. & Brinkmand, S. (2010). Det kvalitative forskningsintervju (2. utg). Oslo: Gyldendal Akademisk. Egne valgte kapitler.(100 sider)
Lange, A. & Mierendorff, J. (2011). Method and methodology in childhood research. I: J. Qvortrup, W. Corsaro & M.-S. Honig (red.) The Palgrave handbook of childhood studies (s. 78-95). London: Palgrave Macmillan.(18 sider)
Law, J. (2004). After method: an introduction. London and New York: Routledge. S. 1-16.(16 sider)
Lenz Taguchi, H. (2012). A diffractive and Deleuzian approach to analyzing interview data. Feminist Theory,13(3), 265-281.(16 sider)
Løkken, G. (2012) Levd observasjon. En vitenskapsteoretisk kommentar til observasjon som forskningsmetode. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. S. 58-116.
(58 sider)
Mazzei, L. A. (2010) ¿Thinking data with Deleuze¿. International Journal of Qualitative Studies in Education,23(5), 511-523.(12 sider)
Otterstad, A.-M. (2007). Doing de/colonizing methodologies - Who¿s at risk? Contemporary Issues in Early Childhood, 8(3), 170-174.(4 sider)
Reynolds, E. & Mellor, D. (2013). Deleuze and Guattari in the nursery: Towards an ethnographic multi-sensory mapping of gendered bodies and becomings. I: R. Coleman & J. Ringrose (red.) Deleuze and Research Methodologies (s. 23-41). Edinburgh:Edinburgh University Press.(18 sider)
Rhedding-Jones, J. (2007). Who chooses what research methodology? I: A. Hatch (red.) Qualitative methods in early childhood settings (s. 207-221). Westport, Connecticut & London: Routledge.(14 sider)
Rossholt, N. (2009). The complexity of bodily events through an ethnographer¿s gaze: Focusing on the youngest children in pre-school. Contemporary Issues in Early Childhood, 10(1), 57-67.(10 sider)
Rossholt, N. (2012). Food as touch/touching the food: The body in-place and out-of-place in preschool.Educational Philosophy and Theory, 44 (3), 323-334.(11 sider)
Sandvik, N. (2010). The art of/in educational research: assemblages at work. RERM, 1(1), 29-40.http://journals.hioa.no/index.php/rerm/article/view/169/170
(11 sider)
Spyrou, S. (2011). The limits of children¿s voices: From authenticity to critical, reflexive representation.Childhood, 18(1), 151-165.(14 sider)
Warming, H. (2011). Getting under their skins? Accessing young children¿s perspectives through ethnographic fieldwork. Childhood, 18(1), 39-53.(14 sider)
Winger, N. & Eide, B.J. (2015). Nytråkk i gamle spor. Retrospektivt blikk på hverdagslivet i en småbarnsgruppe. Nordisk Barnehageforskning, 9(1), 1-22.
(21 sider)
Wolcott, H. (2008). Ethnography. A way of seeing. Lanham: Rowman & Littlefield Publ Inc. S. 1-101.
(100 sider)
Ågotnes, K., Bråten, F., Slethei, K., Brodersen, R. B., & Reiersgaard, A. (2007). Tekstens autoritet tekstanalyse og skriving i akademia . Oslo: Universitetsforlaget. Kap 9.(18 sider)
Totalt 798 sider.
Det tas forbehold om endring/revidering i pensumlitteraturen. Dette vil bli gjort i samråd med studentene, og under forutsetning av at studieleder vil godkjenne disse endringene.