EPN-V2

MBP-BKK11 Barn, kunst og kultur Emneplan

Engelsk emnenavn
Children, Arts and Culture
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk
  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført studieemne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om barn og estetikk
    • har forståelse for ulike estetiske praksiser og estetiske prosesser
    • kan forholde seg til og reflektere over den voksnes samspill med barn i forbindelse med kunst- og kulturformidling

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • identifisere ulike estetiske tilnærminger til barns estetiske væremåte
    • analysere ulike kunstprosesser og reflektere over ulike sammenhenger i estetiske prosesser
    • formulere og reflektere over barns egen estetiske kultur
    • utvikle kompetanse til, gjennom teori og feltarbeid om kunst og kultur, å kunne skape forskningsmessige spørsmål

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • artikulere og skrive essay med basis i teori og en praktisk forståelse av estetiske prosesser
    • kommunisere generelle betraktninger vedrørende barns forutsetninger for estetiske prosesser
  • Innhold

    Estetisk og kunstfaglig teori om barn, barnekultur (barndom) og barnehage

    Ulike måter å nærme seg barn og barns estetiske opplevelser og barns estetiske praksiser vil stå sentralt i kurset. Et av delperspektivene vil være den voksnes samspill med barn. En vil møte eksempler på hvordan en fra et forskerperspektiv kan nærme seg feltet.

    Lytte, se og sanse - metodologiske tilnærmingsmåter

    Grunnlagsperspektiv knyttet til barnekultur vil bli drøftet og målet er å etablere en utvidet forståelse

    av barnekultur som kultur av, med og for barn, i lys av estetisk teori og annen kulturteori.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Må bearbeides.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen består av et individuelt skriftlig arbeid (ca. 3000 ord) som omhandler tematikk innen Barn, kunst og kultur - hjemmeeksamen.

    For å oppnå karakteren bestått må studenten

    • ha avgrenset og presisert sin tolkning av oppgavene
    • ha dokumentert fagkunnskap om emnet gjennom å ta utgangspunkt i pensumlitteratur, ev. annen relevant teori
    • vist evne til sjølstendig faglig refleksjon
    • vist at hun/han har tilegnet seg kunnskap om bruk av referanser i en vitenskapelig tekst

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Det gis karakteren bestått/ikke bestått.

  • Sensorordning

    Det benyttes to interne sensorer.