EPN-V2

MBP-BKK11 Barn, kunst og kultur Emneplan

Engelsk emnenavn
Children, Arts and Culture
Studieprogram
Masterstudium i barnehagekunnskap
Masterstudium i barnehagekunnskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter fullført studieemne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om barn og estetikk
  • har forståelse for ulike estetiske praksiser og estetiske prosesser
  • kan forholde seg til og reflektere over den voksnes samspill med barn i forbindelse med kunst- og kulturformidling

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere ulike estetiske tilnærminger til barns estetiske væremåte
  • analysere ulike kunstprosesser og reflektere over ulike sammenhenger i estetiske prosesser
  • formulere og reflektere over barns egen estetiske kultur
  • utvikle kompetanse til, gjennom teori og feltarbeid om kunst og kultur, å kunne skape forskningsmessige spørsmål

Generell kompetanse

Studenten kan

  • artikulere og skrive essay med basis i teori og en praktisk forståelse av estetiske prosesser
  • kommunisere generelle betraktninger vedrørende barns forutsetninger for estetiske prosesser

Innhold

Estetisk og kunstfaglig teori om barn, barnekultur (barndom) og barnehage

Ulike måter å nærme seg barn og barns estetiske opplevelser og barns estetiske praksiser vil stå sentralt i kurset. Et av delperspektivene vil være den voksnes samspill med barn. En vil møte eksempler på hvordan en fra et forskerperspektiv kan nærme seg feltet.

Lytte, se og sanse - metodologiske tilnærmingsmåter

Grunnlagsperspektiv knyttet til barnekultur vil bli drøftet og målet er å etablere en utvidet forståelse

av barnekultur som kultur av, med og for barn, i lys av estetisk teori og annen kulturteori.

Arbeids- og undervisningsformer

Må bearbeides.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.

Vurdering og eksamen

Eksamen består av et individuelt skriftlig arbeid (ca. 3000 ord) som omhandler tematikk innen Barn, kunst og kultur - hjemmeeksamen.

For å oppnå karakteren bestått må studenten

  • ha avgrenset og presisert sin tolkning av oppgavene
  • ha dokumentert fagkunnskap om emnet gjennom å ta utgangspunkt i pensumlitteratur, ev. annen relevant teori
  • vist evne til sjølstendig faglig refleksjon
  • vist at hun/han har tilegnet seg kunnskap om bruk av referanser i en vitenskapelig tekst

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det gis karakteren bestått/ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer.