Programplaner og emneplaner - Student
MBP-BKK11 Children, Arts and Culture Course description
- Course name in Norwegian
- Barn, kunst og kultur
- Study programme
-
M. Phil Programme in Early Childhood EducationM. Phil Programme in Early Childhood Education
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Etter fullført studieemne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om barn og estetikk
- har forståelse for ulike estetiske praksiser og estetiske prosesser
- kan forholde seg til og reflektere over den voksnes samspill med barn i forbindelse med kunst- og kulturformidling
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere ulike estetiske tilnærminger til barns estetiske væremåte
- analysere ulike kunstprosesser og reflektere over ulike sammenhenger i estetiske prosesser
- formulere og reflektere over barns egen estetiske kultur
- utvikle kompetanse til, gjennom teori og feltarbeid om kunst og kultur, å kunne skape forskningsmessige spørsmål
Generell kompetanse
Studenten kan
- artikulere og skrive essay med basis i teori og en praktisk forståelse av estetiske prosesser
- kommunisere generelle betraktninger vedrørende barns forutsetninger for estetiske prosesser
Content
Estetisk og kunstfaglig teori om barn, barnekultur (barndom) og barnehage
Ulike måter å nærme seg barn og barns estetiske opplevelser og barns estetiske praksiser vil stå sentralt i kurset. Et av delperspektivene vil være den voksnes samspill med barn. En vil møte eksempler på hvordan en fra et forskerperspektiv kan nærme seg feltet.
Lytte, se og sanse - metodologiske tilnærmingsmåter
Grunnlagsperspektiv knyttet til barnekultur vil bli drøftet og målet er å etablere en utvidet forståelse
av barnekultur som kultur av, med og for barn, i lys av estetisk teori og annen kulturteori.
Teaching and learning methods
Må bearbeides.
Course requirements
Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.
Assessment
Eksamen består av et individuelt skriftlig arbeid (ca. 3000 ord) som omhandler tematikk innen Barn, kunst og kultur - hjemmeeksamen.
For å oppnå karakteren bestått må studenten
- ha avgrenset og presisert sin tolkning av oppgavene
- ha dokumentert fagkunnskap om emnet gjennom å ta utgangspunkt i pensumlitteratur, ev. annen relevant teori
- vist evne til sjølstendig faglig refleksjon
- vist at hun/han har tilegnet seg kunnskap om bruk av referanser i en vitenskapelig tekst
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Det gis karakteren bestått/ikke bestått.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer.