EPN-V2

MBP-BKK11 Children, Arts and Culture Course description

Course name in Norwegian
Barn, kunst og kultur
Study programme
M. Phil Programme in Early Childhood Education
M. Phil Programme in Early Childhood Education
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Etter fullført studieemne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om barn og estetikk
  • har forståelse for ulike estetiske praksiser og estetiske prosesser
  • kan forholde seg til og reflektere over den voksnes samspill med barn i forbindelse med kunst- og kulturformidling

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere ulike estetiske tilnærminger til barns estetiske væremåte
  • analysere ulike kunstprosesser og reflektere over ulike sammenhenger i estetiske prosesser
  • formulere og reflektere over barns egen estetiske kultur
  • utvikle kompetanse til, gjennom teori og feltarbeid om kunst og kultur, å kunne skape forskningsmessige spørsmål

Generell kompetanse

Studenten kan

  • artikulere og skrive essay med basis i teori og en praktisk forståelse av estetiske prosesser
  • kommunisere generelle betraktninger vedrørende barns forutsetninger for estetiske prosesser

Content

Estetisk og kunstfaglig teori om barn, barnekultur (barndom) og barnehage

Ulike måter å nærme seg barn og barns estetiske opplevelser og barns estetiske praksiser vil stå sentralt i kurset. Et av delperspektivene vil være den voksnes samspill med barn. En vil møte eksempler på hvordan en fra et forskerperspektiv kan nærme seg feltet.

Lytte, se og sanse - metodologiske tilnærmingsmåter

Grunnlagsperspektiv knyttet til barnekultur vil bli drøftet og målet er å etablere en utvidet forståelse

av barnekultur som kultur av, med og for barn, i lys av estetisk teori og annen kulturteori.

Teaching and learning methods

Må bearbeides.

Course requirements

Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.

Assessment

Eksamen består av et individuelt skriftlig arbeid (ca. 3000 ord) som omhandler tematikk innen Barn, kunst og kultur - hjemmeeksamen.

For å oppnå karakteren bestått må studenten

  • ha avgrenset og presisert sin tolkning av oppgavene
  • ha dokumentert fagkunnskap om emnet gjennom å ta utgangspunkt i pensumlitteratur, ev. annen relevant teori
  • vist evne til sjølstendig faglig refleksjon
  • vist at hun/han har tilegnet seg kunnskap om bruk av referanser i en vitenskapelig tekst

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Det gis karakteren bestått/ikke bestått.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer.