Programplaner og emneplaner - Student
MBIB5900 Masteroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master Thesis
- Studieprogram
-
Masterstudium i arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskapMasterstudium i arkiv-, bibliotek- og Informasjonsvitenskap – deltid
- Omfang
- 45.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet er obligatorisk for alle studenter.
Forkunnskapskrav
Kunnskap om kropp, bevegelse og aktivitet er sentralt i fysioterapi, og for å fremme aktivitet og deltakelse må fysioterapeuter kunne anvende og integrere kunnskap om kropp og bevegelse forankret i naturvitenskapelig og humanistiske kunnskapstradisjoner. Fysioterapeuter må kunne innhente kunnskap om menneskets kropp og evne til bevegelse og aktivitet gjennom bruk av kvantitative målinger og tolkning av disse. Fysioterapeuter må også kunne utvise varhet for kropp og bevegelse som kvalitative fenomener. Pedagogiske ferdigheter og evne til samhandling er kjernekompetanser i fysioterapi som i dette emnet anvendes i øvelsesveiledning og ved bruk av manuelle teknikker.
Fysioterapeuter må også ha grunnleggende kompetanse i å observere og samtale med barn og unge, for å forstå deres liv og hvordan arbeid med barn kan foregå i tverrprofesjonelt person- og familiesentrert arbeid. Temaet tydeliggjøres i det tverrfaglige undervisningsopplegget, INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer», 1,5 stp. For mer informasjon, se: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har spesialisert kunnskap om aktuell teori og forskning på det området som oppgaven omhandler
Ferdigheter
Studenten
- kan ta i bruk relevante metoder i utredningsarbeid og evalueringer
- kan vurdere metodebruk i, og resultater fra, undersøkelser og evalueringer
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjennomføre et avgrenset forsknings- eller utviklingsarbeid under veiledning og i samsvar med gjeldende forskningsetiske normer
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner både skriftlig og muntlig
Arbeids- og undervisningsformer
Etter gjennomført emne og INTER1100 har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse (INTER1100 ivaretar læringsutbyttebeskrivelser markert med to stjerner (**)) https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact:
Kunnskap
Studenten kan
- redegjøre for ulike perspektiver på kropp og bevegelse
- redegjøre for ulike teorier om motivasjon og mestring
- redegjøre for bevegelsesutvikling gjennom livsløpet og beskrive ulike teoretiske forståelser
- redegjøre for ulike teorier om motorisk læring og motorisk kontroll
- beskrive standardiserte verktøy for å måle fysisk form og fysisk aktivitet, utviklet for ulike helsetilstander og aldersgrupper
- beskrive hvilke strukturer som påvirkes ved bruk av ulike bløtvevsteknikker, forklare de fysiologiske mekanismene, og redegjøre for mulige kontraindikasjoner
- redegjøre for ulike kroppssystemers potensial for treningsadaptasjon
- gjøre rede for barn og unges oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt og kulturelt mangfold **
Ferdigheter
Studenten kan
- utarbeide en søkestrategi og gjennomføre et databasesøk basert på en valgt problemstilling relatert til aktivitet og trening, og dokumentere søkestrategien ;
- anvende standardiserte verktøy for kartlegging av bevegelsesutvikling og motoriske ferdigheter, utviklet for ulike helsetilstander og aldersgrupper
- anvende treningslæreprinsipper i planlegging og gjennomføring av individuelt tilpassede øvelser for medstudenter/utøver, og begrunne en treningsplan
- reflektere over egne bevegelseserfaringer i lys av kroppslige og kulturelle aspekter ved bevegelse
- samhandle med medstudent i veiledning av aktiviteter og øvelser, og begrunne et relevant øvelsesopplegg og den pedagogiske tilnærmingen med utgangspunkt i en kasuistikk
- utføre manuelle bløtvevsteknikker på medstudent og vise varhet og respekt i samhandlingen
- anvende egen kropp på en hensiktsmessig måte i ulike arbeidsoppgaver, og tilpasse arbeidsteknikker og omgivelser
- samhandle med studenter fra andre profesjonsutdanninger om relevante utfordringer i barn og unges hverdagsliv**
- diskutere og reflektere over sin egen framtidige profesjonsrolle i et tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte**
Generell kompetanse
Studenten
- kan beherske livreddende førstehjelp
- har en forståelse av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres**
- kan reflektere over praksis og dele erfaringer i samlæringsprosesser med medstudenter
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
1. Tilstedeværelse samt fremlegg av eget arbeid ved de tre temaspesifikke avhandlingsseminarene.
2. I tilknytning til innlevering vil det arrangeres et offentlig sluttseminar hvor kandidatene presenterer sine masteroppgaver.
Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer før studenten kan gå opp til eksamen.
Vurdering og eksamen
Vurderingsform er en masteroppgave (80-130 sider). Masteroppgaven leveres inn i digital form (pdf-format). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
En student kan levere ny eller revidert masteroppgave én gang dersom masteroppgaven ikke er bestått. Der flere skriver sammen må hele gruppa levere ny eller revidert oppgave.; Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat, jf. Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet;- storbyuniversitetet § 5-6 (1. og 2. ledd).
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av alle oppgavene.
Emneansvarlig
Pia Borlund