EPN-V2

MBIB4250 Knowledge Management and Information Behavior Emneplan

Engelsk emnenavn
Knowledge Management and Information Behavior
Studieprogram
Bibliotek- og informasjonsvitenskap, enkeltemner master
Masterstudium i arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskap
Masterstudium i arkiv-, bibliotek- og Informasjonsvitenskap – deltid
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

This course focuses on individuals' and groups' information-related activities at work as well as tools and strategies by organisations to manage their information resources.

The teaching language is in English when there are foreign exchange students present.

Forkunnskapskrav

None

Læringsutbytte

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has

  • advanced knowledge of information needs as well as of use of information and knowledge in different contexts such as everyday life, working life, research and education, etc.
  • good overview and specialized knowledge of the role of various channels for satisfying the information needs and their prominence for seeking and sharing information and knowledge
  • advanced knowledge of the theoretical models for understanding seeking and sharing of information and knowledge
  • advanced understanding of the relationship between human information behaviour and methods of information and knowledge management

Skills

The student is able to

  • use empirical and theoretical models on information behaviour and information mediating institutions' role in information seeking processes to design research projects
  • reflect upon how information needs and information use is affected and changed by political, demographic, cultural and technological changes, the emergence of new forms of learning and experience, etc.
  • plan, develop and lead information and knowledge management in practice with reference to in-depth knowledge of information needs and information seeking behaviour

General competence

The student has the ability to

  • analytically discuss and assess the flow of information at a workplace.
  • participate in knowledge management projects at a workplace.

Arbeids- og undervisningsformer

Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om de generelle prinsippene for visualisering av fysiologiske og patologiske prosesser som er grunnlaget for molekylær bildediagnostikk
  • har avansert kunnskap om molekylær bildediagnostikk for utvalgte genetiske og metabolske prosesser knyttet til kreft, nevrologiske lidelser, auto-immune og kardiovaskulære sykdommer
  • kan analysere faglige problemstillinger knyttet til farmakokinetikken til molekylære bildediagnostiske prober
  • har avansert kunnskap om elektromagnetiske og optiske felts dannelse, signalenes oppførsel i ulike vev og deteksjonssystemer som benyttes

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende teknikker som brukes i molekylær bildediagnostikk
  • kritisk vurdere fordeler og ulemper ved bruk av molekylær bildediagnostikk i utredning og behandling av sykdommer og lidelser
  • kritisk vurdere egnede molekylære bildeteknikker for utredning og behandling av sykdommer og lidelser
  • kritisk vurdere resultater fra kvalitetssikrings- og forskningsprosjekter ¿

Generell kompetanse

Studenten kan

  • sette seg inn i nye metoder og apparatur som brukes i molekylær bildediagnostikk
  • delta i forskningsprosjekter knyttet til molekylær bildediagnostikk

Vurdering og eksamen

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, arbeid med skriftlig oppgave, seminarer med muntlige studentpresentasjoner, omvisninger ved aktuelle sykehusavdelinger og forskningslaboratorier samt selvstudier.

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på forelesninger og seminarer
  • individuell skriftlig oppgave, inntil 1500 ord, med påfølgende presentasjon

Vurderingsuttrykk

Ingen

Sensorordning

Gradert skala A-F

Emneansvarlig

En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene