EPN-V2

MBH4310 Kunst og lek Emneplan

Engelsk emnenavn
Art and Play
Studieprogram
Masterstudium i barnehagekunnskap
Masterstudium i barnehagekunnskap
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Skoleeksamen: Ingen hjelpemidler er tillatt.  

 

Semesteroppgave: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Læringsutbytte

Gradert skala A - F

Innhold

Gradert skala A-F.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet gir oversikt over vitenskapsteori og forskningsmetoder som er relevant for det praktiskestetiske feltet og for fagdidaktisk forskning og utviklingsarbeid. Vitenskapsteori skal gi innsikt i ulike tradisjoner og paradigmer, herunder også praksisbasert og praksisledet forskning. Emnet presenterer en bredde av forskningsmetoder og vitenskapelige posisjoner. Forskningsetikk inngår i emnet. Emnet skal gi grunnlag for arbeid med masteroppgaven.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap Studenten

  • har inngående kunnskap om vitenskapelige teorier, tradisjoner og paradigmer, relevant for fagdidaktisk forskning og de praktisk-estetiske fagene.
  • har inngående kunnskap om ulike forskningsmetodiske perspektiv som grunnlag for analyse og refleksjon over fagområdets tradisjoner, egenart, innhold og praksis. har bred kunnskap om forskningsetikk, relevant for fagdidaktisk forskning og de praktiskestetiske fagene.
  • har kjennskap til ulike former for kunnskapsinnhenting og kildekritikk i vitenskapelig publisering.

Ferdigheter Studenten

  • kan drøfte og sammenstille ulike, relevante vitenskapelige tradisjoner og paradigmer.
  • kan anvende forskningsmetoder som er relevant for fagdidaktisk forskning og det praktiskestetiske feltet, på en selvstendig måte.
  • kan foreta forskningsmetodiske valg og anvende egen innsikt for å formulere faglige resonnementer.
  • kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder som grunnlag for forskningsprosessen.
  • kan vurdere ulike etiske perspektiv knyttet til forskningsprosessen.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide selvstendig med eget fagfelt og beherske ulike relevante, forskningsmetoder.
  • kan kommunisere med ulike målgrupper om faglige problemstillinger og drøftingsperspektiv innen utdanning og praktisk-estetiske fag.
  • kan kritisk analysere relevant forskning og drøfte betydningen den har for skolen og egen profesjonsutøvelse.

Vurdering og eksamen

Åsmund Hermansen

Hjelpemidler ved eksamen

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

  • En muntlig presentasjon av et valgt tema fra pensum, for medstudenter og lærer. Presentasjonen utarbeides i grupper på 3-5 studenter.
  • Minimum 80% oppmøte ved obligatorisk undervisning og læringsaktiviteter.

Vurderingsuttrykk

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem dager.

Omfang: 3000-4000 ord. Eksamensresultatet kan påklages.

Sensorordning

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.