Programplaner og emneplaner - Student
MBH4230 Leadership and Organisational Development in Early Childhood Education and Care Institutions Course description
- Course name in Norwegian
- Ledelse og organisasjonsbygging i barnehagen
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Course history
-
-
Introduction
Barnehagens betydning for barn stiller krav til god ledelse for å kunne utvikle og sikre høy kvalitet i alle barnehager. Dagens barnehager organiseres ulikt med hensyn til størrelse, struktur og organisasjonsform. Dette krever kunnskap om ledelse og organisasjonsbygging. Sentralt i emnet er teoretiske perspektiver på ledelse, barnehagen som organisasjon, samt kunnskap om å lede medarbeidere i arbeidet med å realisere rammeplanens føringer.
Barnehageledere har ansvar for utviklings- og endringsprosesser i barnehagen. Samfunnet, barnegruppen og foreldregruppen endrer seg over tid. Utvikling og endring krever kompetanse i å beskrive, analysere og tolke barnehagens praksis.
-
Required preliminary courses
Ingen
-
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har inngående kunnskap om perspektiver, teorier og modeller knyttet til ledelse som fagområde
- har avansert kunnskap om barnehagen som organisasjon
- har inngående kunnskap om arbeidslivets lov- og avtaleverk
- kan anvende kunnskap om ledelse og organisasjon til å utvikle og lede endringsprosesser
Ferdigheter
Kandidaten
- kan på en selvstendig måte analysere og kritisk reflektere over teorier om ledelse
- kan analysere og forstå hvordan organisasjoner kan bygges, utvikles og endres
- kan bruke arbeidslivets lov- og avtaleverk til å analysere og forstå samspillet mellom eier, leder og medarbeidere i barnehagen
- kan bruke relevant kunnskap for å gjennomføre et utviklingsarbeid i barnehagen
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan analysere relevante ledelses- og profesjonsetiske problemstillinger
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter om ledelse og organisasjonsbygging på nye områder
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagfeltet ledelse og organisasjonsbygging
-
Content
All examination support material is allowed as long as source reference and quotation technique requirements are applied.
-
Teaching and learning methods
Undervisningen gjennomføres med veksling mellom forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, modellering av gruppeprosesser, studentpresentasjoner, seminarer og lignende. Egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen og det forutsettes av studentene forbereder seg til samlingene.
-
Course requirements
Completed Master’s degree (120 ECTS credits) or equivalent education level.
-
Assessment
Upon completing the course, the candidates are expected to have gained the following learning outcomes (knowledge, skills, and general competence).
Knowledge
The candidate:
- has advanced knowledge about opportunities and challenges of inter- and transdisciplinary research
- has comprehensive knowledge about research ethics
- has a good understanding of Responsible Research and Innovation (RRI) and how to translate this into new, responsible practices.
Skills
The candidate:
- can reflect critically on strengths and weaknesses of various methods for production of knowledge
- can make a valid interdisciplinary, transdisciplinary or multidisciplinary research design
- has advanced skills in co-creation of knowledge
- can contribute to advanced collaboration in inter- and transdisciplinary disciplinary projects
- can analyse and reflect on ethical dilemmas in data collection
General competence
The candidate:
- can communicate in inter- and transdisciplinary teams
- can identify transfer value from empirical studies to other areas
- can translate the principles of Responsible Research and Innovation (RRI) into practice for socially and environmentally robust science and innovation
-
Permitted exam materials and equipment
Learning activities may include lectures, workshops, fieldwork, group work, and individual work.
-
Grading scale
Active participation in the seminars is necessary to adequately understand the course material and themes. Participation is therefore mandatory, and candidates are expected to attend all days of teaching and required to attend at least 80 percent of teaching days. In special cases of documented illness, the course leader may accept exceptions to this requirement. In these cases, lack of participation can be substituted with alternative arrangements such as writing a reflection note.
Course requirements are assessed as confirmed or not confirmed. The course requirement must be completed and confirmed within the given deadline in order to have the right to submit a final essay.
The course requirements are:
- A plenary presentation on a subject decided in collaboration with the course lecturer.
- A prepared opposition to at least one other presentation.
- 80 % attendance is required
-
Examiners
Individual essay (4000-5000 words). The essay will discuss the most important theoretical aspects from the syllabus, with relevance for the candidate’s PhD project. Cover page, illustrations, and list of references come in addition.
If an essay is graded fail, the candidate has one opportunity to resubmit a revised essay within a given time-period.