EPN-V2

MBH4100 Vitenskapsteori og forskningsmetoder Emneplan

Engelsk emnenavn
Philosophy of science and research methods
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Grade scale A-F.

  • Anbefalte forkunnskaper

    For å kunne melde seg opp til avsluttende vurdering i emnet og presentere masteroppgaven må alle arbeidskrav og undervisning med krav om deltakelse være godkjent. Eksamen i alle foregående emner i master i barnehagekunnskap må være bestått.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske og forskningsmetodologiske temaer innenfor barnehageforskning
    • har kunnskap om ulike typer data og etiske og praktiske spørsmål knyttet til datainnsamling i forskning om barn og barnehage

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan kritisk lese barnehagerelevant forskning med utgangspunkt i vitenskapsteori, forskningsetikk og metoder
    • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere barnehagefaglige fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
    • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre, barnehagerelevante forsknings- og utviklingsprosjekter
  • Innhold

    Etter fullført emne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap om et tema med klar relevans for barnehagefeltet
    • har god innsikt i kunnskapsgrunnlaget for det aktuelle temaet og kan vurdere dette på en kritisk og systematisk måte
    • har kunnskap om planlegging og gjennomføring av et forskningsprosjekt
    • har god kjennskap til forskningsetiske problemstillinger
    • har inngående kunnskap om akademisk skriving og god henvisningsskikk

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan utforme og gjennomføre et forskningsprosjekt i samsvar med gjeldende forskningsetiske normer
    • kan avgrense, formulere og operasjonalisere en klar problemstilling
    • kan anvende og begrunne valg av forskningsmetode og teoretiske perspektiver i samsvar med forskningsprosjektets problemstilling
    • kan orientere seg i litteratur og tidligere forskning som er relevant for forskningsprosjektets problemstilling
    • kan begrunne faglige, metodiske og forskningsetiske valg og vurderinger og analysere og diskutere forskningsmaterialet oppgaven bygger på

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid i tråd med forskningsetiske retningslinjer
    • kan vise god skriftlig fremstillingsevne og formidle forskningsbasert kunnskap både skriftlig og muntlig
    • kan bruke kunnskapen og ferdighetene sine med faglig integritet, kritisk holdning og etisk bevissthet
    • kan bidra i utviklingen av kunnskap om barnehagefeltet og av barnehageforskningens metodemangfold
  • Arbeids- og undervisningsformer

    The course builds on DAPE1400 Programming and DAPE2000 Mathematics with statistics. Students that do not have a basic knowledge of programming and statistics must be prepared to make considerable individual efforts to acquire such knowledge.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    Studenten må ha deltatt på én individuell veiledning i gruppe. Dette innbefatter et muntlig fremlegg om teori og/eller metode, omfang 10-15 minutter. Fremlegget skal bygge på et skriftlig notat (veiledningsgrunnlag) som leveres senest én uke før fremlegget holdes, med et omfang på maksimalt fem sider. Hver student skal også holde en 5-10 minutters forberedt respons på en annen students fremlegg. Hensikten med fremlegget er å tilegne seg relevante teorier og metoder for barnehagerelevant forskning, øve på faglig formidling, dele kunnskap og drøfte fagstoff med andre.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen består av én skriftlig individuell semesteroppgave, oppgaven skal være skisse til et forskningsprosjekt med særlig vekt på vitenskapsteori og forskningsmetode (4000 ord +/- 10 %).

    Ny/utsatt eksamen

    Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått/ikke bestått.

  • Sensorordning

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.