Programplaner og emneplaner - Student
MBARNPRA3 Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 3 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Clinical Studies in Paediatric Nursing, Level 3
- Studieprogram
-
Masterstudium i barnesykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Praksisstudier gjennomføres ved nyfødt intensivavdeling, intensivavdeling for store barn, barnekirurgisk avdeling/intermediæravdeling, postoperativ avdeling og/eller medisinsk barneavdeling/intermediæravdeling. Etter gjennomført emne skal studenten ha handlingskompetanse i barnesykepleie, som innebærer å kunne ta ansvar og vise evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie, både i elektive og i mer akutte og komplekse situasjoner. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie.
Forkunnskapskrav
BARNPRA2 Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
- har avansert kunnskap om barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
- har avansert kunnskap om barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
- har avansert kunnskap innenfor barnesykepleie for å kunne ivareta akutt og/eller kritisk syke barn og deres omsorgspersoner, søsken og øvrige familie
- har inngående kunnskap om avansert medisinsk behandling av akutt og/eller kritisk syke barn
- har inngående kunnskap om hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
- har inngående kunnskap om barns opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv
- har inngående kunnskap om foreldres og søskens opplevelser, reaksjoner og behov når barn er akutt, kritisk syke eller kronisk syke, i et flerkulturelt perspektiv
- har kunnskap om handlingsalternativer ved bekymring om omsorgssvikt eller barnemishandling
Ferdigheter:
Studenten
- kan analysere og evaluere faglige problemstillinger med utgangspunkt i barnesykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnesykepleie
- kan observere, vurdere og identifisere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
- kan forebygge komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
- kan utøve barnesykepleie med respekt for barnets autonomi, integritet og verdighet
- kan kommunisere og samhandle med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets/omsorgspersonenes/søskens opplevelser og situasjonen
- kan anvende kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag
- kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- kan planlegge og iverksette tiltak i prioritert rekkefølge på bakgrunn av barn og omsorgspersoners behov og ressurser
- kan bedømme akutte situasjoner og iverksette tiltak som bidrar til å opprette/gjenopprette livsviktige funksjoner
- kan handle kompetent i akutte og problematiske situasjoner
- kan redusere barn og foreldrenes stress, smerte og ubehag i forbindelse med barns akutt og/eller kritisk sykdom og medisinske behandling
- kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring
- kan ivareta det friske i barnet og fremme mestring, vekst og utviklingsmuligheter
- kan ivareta barn og omsorgspersoner når behandling ikke fører frem
- kan evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
- kan anvende avansert medisinsk utstyr, med fokus på barnets sikkerhet
- kan samarbeide med og benytte omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnet tilstand
- kan iverksette trygghetsskapende tiltak
- kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til barn og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
- kan sikre kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
- kan identifisere tegn på omsorgssvikt og barnemishandling og kan iverksette nødvendige tiltak
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
Generell kompetanse:
Studenten
- har handlingskompetanse i barnesykepleie
- kan analysere relevante etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og utføre barnesykepleie i samsvar med etiske prinsipper og helselovgivningen
- kan forholde seg kritisk til teknologiens muligheter og begrensninger i barnesykepleie
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor barnesykepleie, både med spesialister og til allmenheten
- kan delta aktivt i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
- kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av barn
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i praksis
Innhold
Master thesis coordinator: assistant professor Nikola Holm
Writing workshop coordinator: professor Pavel Zemliansky
Arbeids- og undervisningsformer
Simulering og praksisstudier med veiledning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
To be eligible to write a master's thesis, all courses from the first year of the program must be successfully completed.
Vurdering og eksamen
Knowledge
Upon successful completion of the course, the student should:
- have specialized knowledge on the specific areas of a master thesis
- understand scientific writing as a process of both constructing and communicating meaning.
- be able to explain the main stages of the writing process
- understand the role and methods of peer learning and peer review, particularly the "summarize, evaluate, suggest" structure for commenting
- understand the role of revision in writing
Skills
Upon successful completion of the course, the student can:
- clearly define and limit a problem area
- connect his/her own project to relevant literature
- plan and carry out limited research or development projects
- identify types and scopes of results which are required to ensure the claims and conclusions are scientifically valid
- reflect on the decisions made and their consequences for the project
- effectively articulate scientific problems through writing
- give and receive peer-feedback
- effectively revise writing
General competence
Upon successful completion of the course, the student can:
- apply knowledge and skills in new areas and carry out advanced projects
- carry out comprehensive independent study
- contribute to the innovation of their field
- discuss their work in an the context of interdisciplinary engineering and ethics
- apply their research and writing knowledge and skills in other contexts
- independently conceptualize, delineate, and execute other academic writing processes that result in effective discipline-appropriate texts.
Hjelpemidler ved eksamen
The thesis project consists of the following:
- A written Master thesis (Length: 15,000-30000 words, using one of the available document templates)
- Individual oral presentation (30 minutes)
- Submission of an artefact (either physical or digital) as part of the thesis is optional. Any artefact that has been developed by the student as part of the research project must be approved by the supervisor, the Master Thesis Coordinator must be informed, and the artefact must be made available in such a way to be inspected by the examiners. In the case of a physical artefact, video and images may be used to document its properties, eliminating the need for a physical inspection.
The master's thesis is assessed on the basis of the following criteria:
- the originality and/or relevance of the issues or research questions to the field of study
- clarity in the development of issues or research questions being addressed
- documentation and use of relevant theory and research, as well as systematic use of sources
- clarity in the relationship between issues/research questions being addressed, the method choices/methodologies employed and the resulting discussions/conclusions
- ability to collect, systematize, interpret/deconstruct and present knowledge in a clear way
- reflection on ethical issues in the research process
- written presentation (clear table of contents, accurate literature references, bibliography and appendices).
Theses are written in Norwegian or English. The oral exam can be taken in Norwegian or English, regardless of which language the thesis was written in.
The written thesis must be awarded a grade of A-E (preliminary grade) in order for a student to take the oral exam. The final grade is set after the oral exam. The grade can be adjusted up or down by one grade based on the oral exam. All exams must be passed in order to pass the course.
Students can appeal against the grade set for the written part of the exam. If the grade is changed after an appeal against the grade, and the oral exam has already been held, the oral exam must be retaken.
New/postponed exam
In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for applying for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.
Vurderingsuttrykk
All aids are permitted, provided the rules for plagiarism and source referencing are complied with.
Sensorordning
Grade Scale A-F.
Emneansvarlig
Inger Lucia Søjbjerg
Emneoverlapp
The academic writing workshops will cover topics such as
- Variations in academic style
- Audience, purpose and style
- The writing process
- Disciplinary identity
- Academic language
- Vocabulary, grammar, sentence, paragraph and text
- Coherence and cohesion
- Directness and formality
- Avoiding common errors: e.g. digression, lack of thesis statement, misunderstanding one’s audience
- Analysing, discussing and responding to academic texts
- Article structures, including IMRAD