EPN

MBARNPRA3 Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 3 Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Studies in Paediatric Nursing, Level 3
Studieprogram
Masterstudium i barnesykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Praksisstudier gjennomføres ved nyfødt intensivavdeling, intensivavdeling for store barn, barnekirurgisk avdeling/intermediæravdeling, postoperativ avdeling og/eller medisinsk barneavdeling/intermediæravdeling. Etter gjennomført emne skal studenten ha handlingskompetanse i barnesykepleie, som innebærer å kunne ta ansvar og vise evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie, både i elektive og i mer akutte og komplekse situasjoner. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie.

Forkunnskapskrav

BARNPRA2 Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.

Læringsutbytte

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har avansert kunnskap om barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling

  • har avansert kunnskap om barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges

  • har avansert kunnskap innenfor barnesykepleie for å kunne ivareta akutt og/eller kritisk syke barn og deres omsorgspersoner, søsken og øvrige familie

  • har inngående kunnskap om avansert medisinsk behandling av akutt og/eller kritisk syke barn

  • har inngående kunnskap om hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet

  • har inngående kunnskap om barns opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv

  • har inngående kunnskap om foreldres og søskens opplevelser, reaksjoner og behov når barn er akutt, kritisk syke eller kronisk syke, i et flerkulturelt perspektiv

  • har kunnskap om handlingsalternativer ved bekymring om omsorgssvikt eller barnemishandling

Ferdigheter:

Studenten

  • kan analysere og evaluere faglige problemstillinger med utgangspunkt i barnesykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

  • kan analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnesykepleie

  • kan observere, vurdere og identifisere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer

  • kan forebygge komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold

  • kan utøve barnesykepleie med respekt for barnets autonomi, integritet og verdighet

  • kan kommunisere og samhandle med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets/omsorgspersonenes/søskens opplevelser og situasjonen

  • kan anvende kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag

  • kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:

  • kan planlegge og iverksette tiltak i prioritert rekkefølge på bakgrunn av barn og omsorgspersoners behov og ressurser

  • kan bedømme akutte situasjoner og iverksette tiltak som bidrar til å opprette/gjenopprette livsviktige funksjoner

  • kan handle kompetent i akutte og problematiske situasjoner

  • kan redusere barn og foreldrenes stress, smerte og ubehag i forbindelse med barns akutt og/eller kritisk sykdom og medisinske behandling

  • kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring

  • kan ivareta det friske i barnet og fremme mestring, vekst og utviklingsmuligheter

  • kan ivareta barn og omsorgspersoner når behandling ikke fører frem

  • kan evaluere og kvalitetssikre eget arbeid

  • kan anvende avansert medisinsk utstyr, med fokus på barnets sikkerhet

  • kan samarbeide med og benytte omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnet tilstand

  • kan iverksette trygghetsskapende tiltak

  • kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til barn og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet

  • kan sikre kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon

  • kan identifisere tegn på omsorgssvikt og barnemishandling og kan iverksette nødvendige tiltak

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer

Generell kompetanse:

Studenten

  • har handlingskompetanse i barnesykepleie

  • kan analysere relevante etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap

  • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og utføre barnesykepleie i samsvar med etiske prinsipper og helselovgivningen

  • kan forholde seg kritisk til teknologiens muligheter og begrensninger i barnesykepleie

  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor barnesykepleie, både med spesialister og til allmenheten

  • kan delta aktivt i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen

  • kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av barn

  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i praksis

Innhold

  • Systematisk observasjon og overvåking av akutt, kritisk og kronisk syke barn.
  • Ivaretagelse av barns grunnleggende behov ved ulike medisinske tilstander.
  • Kommunikasjon og samarbeid med barn og deres omsorgspersoner.
  • Forebygging av komplikasjoner som følge av sykdom, prosedyrer og/eller behandling.
  • Å fremme mestring, ivareta det friske og opprettholde håp, livskvalitet og mening.
  • Å redusere stress og lindre smerte og ubehag.
  • Helt og delvis kompenserende hjelp ved svikt i barnets vitale funksjoner og grunnleggende behov.
  • Ivaretagelse av barn, søsken og familiens behov ved akutt, kritisk og kronisk sykdom.
  • Barn som dør.
  • Det utsatte barnet, omsorgssvikt.
  • Barn og familier med ulik kulturell bakgrunn.
  • Undervisning og veiledning.
  • Administrasjon og ledelse.
  • Skriftlig og muntlig dokumentasjon av barnesykepleie.

Arbeids- og undervisningsformer

Simulering og praksisstudier med veiledning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

  • Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
  • Undervisning/veiledning til barn og deres omsorgspersoner.
  • Undervisning/veiledning til medstudenter og/eller annet helsepersonell.

Vurdering og eksamen

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.

Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudier. For at et praksisemne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte tiden i hvert praksisemneemne. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 % medfører at praksisemnet vurderes til ikke bestått. Ved ikke bestått skal hele praksisperioden tas om igjen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant

Vurderingsuttrykk

 Bestått/ikke bestått.

Sensorordning

Summativ vurdering gjennomføres av én representant fra praksisstedet og én representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ ikke bestått fattes av universitetet.

Emneansvarlig

Inger Lucia Søjbjerg

Emneoverlapp

BARNPRA3 og MBARNPRA3 er 100% overlappende.