EPN

MAYP5900 Yrkespedagogisk fordypning - Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Masters Thesis
Studieprogram
Master i yrkespedagogikk, deltid
Omfang
60.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Masteroppgaven skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid på ca. 100 sider der studenten må demonstrere innsikt i aktuell forskning og teorier, metoder og tilnærminger som er relevante for oppgavens tema og problemstilling. Innen utgangen av femte semester skal studenten ha levert og fått godkjent en 4-5 siders prosjektskisse. Masteroppgaven har et omfang på 60 studiepoeng, og utarbeides individuelt eller i gruppe på 2 studenter. Dersom to studenter skriver masteroppgaven sammen, så skal hver students selvstendige arbeid synliggjøres i forordet i oppgaven. Masteroppgaven utformes og vurderes i henhold til gjeldende faglige og formelle krav, som utdypes i et eget vedlegg til studieplanen.

Forkunnskapskrav

Gjennomført og bestått MAYP4100/MAYPH4100, MAYP4201/MAYPH4201 og MAYP4300/MAYPH4300 eller tilsvarende før emnet påbegynnes.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten:

  • har spesialisert seg på sitt forskningsområde med klar relevans for yrkespedagogisk arbeid i skole og/eller i arbeidsliv
  • behersker relevant vitenskapsteori og metode for det yrkespedagogiske fagfeltet
  • har fordypet kunnskap til å kunne analysere problemstillinger, forskningslitteratur og teori relatert til masteroppgaven

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre et større, selvstendig forsknings- og utviklingsarbeid i form av en masteroppgave
  • kan innhente, analysere og kritisk vurdere ulike informasjonskilder
  • kan bruke relevante metoder for forsknings- og utviklingsarbeid på en selvstendig måte
  • kan argumentere og redegjøre for faglige standpunkter innenfor eget valgt fagfelt både skriftlig og muntlig

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan bidra til nytenking og utvikling av ny yrkespedagogisk kunnskap og praksis
  • kan reflektere over egen forskerrolle og bidra i å veilede andre i yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid 
  • kan analysere og forholde seg kritisk til forskningsetiske problemstillinger

Innhold

Innholdet i dette emnet relateres i hovedsak til en videre utdypning av aktuelle tematiske yrkespedagogiske utfordringer og problemstillinger. Gjennom utforming av masteroppgaven utdypes studentenes innsikt i forskningstradisjoner, forskningsmetodiske tilnærminger og forskningsdesign, samt vitenskapsteoretiske og etiske problemstillinger. Et skrivekurs tilbys studentene i dette emnet, og analyse- og drøftingsdelen av masteroppgaven vektlegges i undervisningen.

Arbeids- og undervisningsformer

Individuelt arbeid med masteroppgaven, veiledning i læringsgrupper og individuell veiledning. Forelesninger, skriveseminarer, litteraturstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Praksis

Studiet er praksisorientert, men det er ikke tradisjonell veiledet praksis i emnet. Det forutsettes at studentene prøver ut ny kunnskap i praksis, og knytter sine prosjekter til reelle praksissituasjoner.

Arbeidskrav

Et viktig læringsutbytte i studiet er ferdigheten til å bruke egen erfaring og kommunisere om eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid. Studentene skal presentere prosjektarbeidet sitt for læringsgruppen, og gi og motta veiledning fra medstudenter. Studiet legger vekt på arbeidsmåter preget av dialog, diskusjoner og studentpresentasjoner. For å realisere disse læringsutbyttene er det nødvendig med et krav om 80 % deltagelse i undervisningen og i læringsgrupper. Større fravær enn 20 prosent kan kompenseres med at studenten skriver en faglig oppgave som dekker aktiviteten i fraværsperioden. Faglærer formulerer og godkjenner oppgaven.

Studenten skal:

  • delta på studiesamlinger (80 prosent tilstedeværelse kreves)
  • levere et refleksjonsnotat 6 og 7. semester, individuelt, på 2-3 sider
  • levere en prosjektbeskrivelse på 4-5 sider i løpet av 5. semester
  • utarbeide et kort sammendrag (maks ½ side) på norsk og engelsk til bruk som presentasjon ved digital publisering

Vurdering og eksamen

Masteroppgave individuell eller i gruppe på 2 studenter, ca. 100 sider. Utdypende formelle krav til masteroppgaven er utarbeidet og ligger på høgskolens læringsplattform.

Justerende, individuell muntlig eksamen på ca. 40 minutter. Muntlig eksamen er en drøfting omkring sentrale problemstillinger i masteroppgaven.

Ved muntlig eksamen kan karakteren på masteroppgaven justeres opp eller ned inntil én karakter ut fra kandidatens prestasjon. Når to studenter skriver oppgaven sammen, skal muntlig eksamen starte med en individuell samtale på om lag 20 minutter før studentene møter sammen.

Det gis én samlet karakter i emnet.

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat. Dersom masteroppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten levere ny eller revidert oppgave én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor. Veileder deltar ikke i karakterfastsettingen.

Det benyttes tilsynssensor i samsvar med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved Høgskolen i Oslo og Akershus.