Programplaner og emneplaner - Student
MAYP4100 Research and developmental work in vocational pedagogy Course description
- Course name in Norwegian
- Yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid
- Study programme
-
Master in Vocational Pedagogy
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet skal introdusere studentene for yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid på masternivå, for vitenskapsteori og for ulike forskningstilnærminger i fagfeltet. Studentene skal selv planlegge og gjennomføre en avgrenset undersøkelse.
Required preliminary courses
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kjennskap til rettskilder og juridisk metode
- god oversikt over arkivloven med forskrifter
- god oversikt over offentlighetsloven og allmennhetens rett til innsyn
- grunnleggende kjennskap til forvaltningsloven og eForvaltningsforskriften
- kjennskap til personopplysningsloven og personvernforordningen, med særlig vekt på sammenhenger mellom arkivrett og personvern
- kjennskap til opphavsrettslige spørsmål
- kjennskap til internasjonale arkivrettslige spørsmål
Ferdigheter
Studenten kan
- journalføre og arkivere i tråd med gjeldende rettslige rammer
- ta stilling til enkle innsynsforespørsler i tråd med hovedreglene
- ta stilling til når det er nødvendig eller hensiktsmessig å overlate konkrete problemstillinger i eget arbeidet til en profesjonell jurist
Generell kompetanse
Studenten
- kan innrette eget arbeid i samsvar med grunnleggende arkivrettslige plikter
- forstår de rettslige forutsetningene og hensynene som har vesentlig betydning når virksomheten planlegger endringer i organiseringen av, eller utvikling av systemer for, dokumentasjon og arkivering
Learning outcomes
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Oppmøte på minst én av de digitale undervisningsøktene.
- Gjennomføring av en digital flervalgsoppgave.
Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Content
I dette emnet får studentene en innføring i yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid på masternivå. Ulike metodiske tilnærminger til forskning blir presentert, og studentene skal få praktiske erfaringer med bruk av datainnsamlingsverktøy og systematisk behandling av innsamlet informasjon. Studentenes egen erfaring med arbeidsprosesser og arbeidsoppgaver i eget yrke gir grunnlag for å bruke erfaringslæring som perspektiv på læring og som grunnlag for forsknings- og utviklingsarbeid. Emnet inneholder også arbeid med samarbeidslæring, dialog og yrkesetiske og forskningsetiske problemstillinger.
Teaching and learning methods
Studentens læringsutbytte vil bli vurdert ved en mappe, satt sammen av tre oppgaver:
- En teorioppgave innen rettsteori, juridisk metode eller overordnede rettslige hensyn
- En praktikumsoppgave innen et av fagemnene, arkivrett, forvaltningsrett, offentlig innsynsrett eller personvern
- En teorioppgave innen et annet av fagemnene enn det som ble gitt som praktikum.
Hver av oppgavene i mappen skal være mellom 8.000 og 15.000 tegn inkludert mellomrom.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen, har rett til å fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Course requirements
Praksis
Studiet er praksisorientert, men det er ikke praksisutplassering i emnet. Det forutsettes at studentene prøver ut ny kunnskap i praksis, og knytter sine prosjekter til problemstillinger som er aktuelle for eget arbeid.
Arbeidskrav
Et viktig læringsutbytte i studiet er ferdigheten til å bruke egen erfaring og kommunisere om eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid. Studentene skal presentere prosjektarbeidet sitt for læringsgruppen, og gi og motta veiledning fra medstudenter. Derfor legger studiet vekt på arbeidsmåter preget av dialog, diskusjoner og studentpresentasjoner. For å realisere disse læringsutbyttene er det nødvendig med et krav om 80 prosent deltagelse i undervisningen og i læringsgrupper. Større fravær enn 20 prosent kan kompenseres med at studenten skriver en faglig oppgave som dekker aktiviteten i fraværsperioden. Faglærer formulerer og godkjenner oppgaven.
Studentene skal:
- delta på studiesamlinger og læringsgrupper (80 prosent tilstedeværelse kreves)
- levere et refleksjonsnotat på 2-3 sider individuelt i tilknytning til avslutningen av emnet
Assessment
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene. Et uttrekk på 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor, danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.
Permitted exam materials and equipment
Alle tilgjengelige hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.