Programplaner og emneplaner - Student
MAY4100 Yrkespedagogikk og det yrkesfaglige feltet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Vocational Pedagogy and the Vocational Field
- Studieprogram
-
Master i yrkespedagogikk, deltid
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en oversikt over det yrkespedagogiske forskningsfeltet og presenterer sentral forskning om lærings- og undervisningspraksiser i ulike yrkesfaglige opplæringsarenaer. Emnet bygger opp en forståelse av kjennetegn ved yrkesfaglige læringsprosesser og kontekster, på tvers av ulike yrkesfag. Studentene skal få bredere innsikt i yrkespedagogisk teori (begreper og perspektiver) som kan egne seg til ulike tematikker/fagområder. Emnet skal gi god innsikt i sentrale overførbare temaer i det yrkesfaglige feltet og hvordan mangfold, bærekraftig utvikling, tekstkyndighet og digitalisering kan integreres i lærings- og arbeidsprosesser for en helhetlig yrkeskompetanse.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har utvidet kunnskap om yrkespedagogikk som vitenskapelig fagfelt
- har inngående kunnskap om sentrale læringsteorier i fag- og yrkesopplæring
- har utdypet kunnskap om framtidens kompetansebehov i samfunns- og arbeidsliv, inkludert betydningen av mangfold, bærekraftig utvikling, tekstkyndighet og digitalisering
- har utvidet kunnskap om forskning på fag- og yrkesopplæring
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive egen yrkespedagogisk praksis som utgangspunkt for forståelse av sentral forskning i fag- og yrkesopplæringen
- kan utføre systematisk litteratursøk for å utvikle en kunnskaps- og forskningsoversikt
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle sentrale yrkespedagogiske problemstillinger i forsknings- og utviklingsarbeid.
- kan analysere ulike perspektiver i yrkespedagogisk arbeid
Innhold
I dette emnet får studentene en bred innsikt i yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid på masternivå. Studentenes egen erfaring med arbeidsprosesser og arbeidsoppgaver i eget yrke gir grunnlag for å bruke erfaringslæring som perspektiv på læring og som grunnlag for forsknings- og utviklingsarbeid. Emnet inneholder også arbeid med samarbeidslæring, dialog og yrkesetiske og forskningsetiske problemstillinger. Studiet er praksisorientert i den forstand at studentene oppfordres til å prøve ut ny kunnskap i praksis og gjerne knytte det til problemstillinger som er aktuelle for egne erfaringer fra arbeidslivet.
Arbeids- og undervisningsformer
Veksling mellom forelesninger, dialog, bearbeiding av teori og praksis individuelt og i gruppe. Studentene skal delta aktivt i læringsgrupper ved å legge fram egne arbeider, sette seg inn i medstudenters arbeid, og gi og motta veiledning. Individuelle litteratur- og metodestudier, og utprøving for å erfare bruk av ulike strategier og metoder i forsknings- og utviklingsarbeid og teoretiske begrunnelser for yrkespedagogisk praksis.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:
- Individuell refleksjonsnotat knyttet til emnet. Refleksjonsnotatet skal være forankret i relevant teori for emnet, omfang 1200 ord +/- 10 %
Krav om obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse på samlingene (dette inkluderer fellesundervisning og læringsgrupper). I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.
Studenter som overstiger fraværskvoten på 20 %, på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 40 %, uansett fraværsgrunn.
Vurdering og eksamen
Fagtekst - kunnskaps- og forskningsoversikt. Studentene skal, individuelt utforme en fagtekst som gir en kunnskaps- og forskningsoversikt over det yrkespedagogiske feltet de siste 10-20-årene i Norge, Norden og gjerne med blikk til internasjonal forskning. Omfang 2500 ord +/- 10 %.
Ny/utsatt eksamen
- dersom fagteksten vurderes til ikke bestått, kan det leveres en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang. Ved senere forsøk må det skrives ny oppgave
Hjelpemidler ved eksamen
Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt, men det forventes at studentene benytter korrekt kildehenvisning og referanseteknikk.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til Bestått/ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.