Programplaner og emneplaner - Student
MAVITD5900 Masteroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master Thesis
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og ungeMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personerMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habiliteringMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutviklingMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelseMasterstudium i helsevitenskapMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
- Omfang
- 50.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten skal, under veiledning, gjennomføre et selvstendig forsknings- eller utviklingsarbeid, eller en litteraturoppsummering. Studentene kan velge om de vil skrive masteroppgaven individuelt eller i gruppe på to. Ved større, tverrfaglige innovasjonsprosjekter kan inntil 4 studenter skrive oppgave sammen, etter søknad. Når det er ønskelig, kan studenter på tvers av spesialiseringer søke om å skrive masteroppgaven sammen, forutsatt at de skriver masteroppgave av samme omfang. Når flere studenter arbeider sammen om masteroppgave, skal det dokumenteres hva den enkelte student har bidratt med. Oppgaven kan utformes enten som en monografi eller som en vitenskapelig artikkel med tematisk fordypning.
Utarbeidelse av prosjektbeskrivelse som forberedelse til masteroppgaven, inngår i emnet MAVIT4070 Forskningsdesign og prosjektbeskrivelse, 10 stp.
Forkunnskapskrav
Alle øvrige emner i studiet, obligatoriske og valgfrie, må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.
Læringsutbytte
Se programplanen.
Arbeids- og undervisningsformer
Følgende arbeidskrav være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning.
- Godkjent livredningsprøve utendørs. Studenten som ikke oppnår godkjent livredningsprøve, har krav på to nye forsøk i løpet av våren.
- Godkjent prøve som viser kompetanse i orientering.
- Studentene skal vurdere og gi læringsfremmende muntlige tilbakemeldinger på medstudenters arbeid med planlegging, gjennomføring og en evaluering av en uteaktivitet og/eller og/eller naturferdsel for elever. Omfang på tilbakemeldingen er inntil 10 minutter.
- Dokumentere egen kompetanseutvikling i friluftsliv med bilder.
;
Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Individuell mappeeksamen som består av følgende:
- Individuell audio-visuell presentasjon om planlegging, gjennomføring og evaluering av en uteaktivitet og/eller naturferdsel for elever. Omfang: 7-8 minutter.
- Individuell skriftlig tekst. Omfang: 1200 ord +/- 10 %, rikt illustrert med bilder fra egen kompetanseutvikling i friluftsliv.
- Individuelt refleksjonsnotat om naturferdsel og det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling. Omfang: 3000 ord +/- 10 %.
;
Ny/utsatt eksamen;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Mappen kan omarbeides en gang til ny utsatt eksamen ved ikke bestått karakter. Ved ytterligere forsøk må helt ny mappe leveres.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Hjelpemidler ved eksamen
Bestått/ikke bestått.
Vurderingsuttrykk
To interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til studiet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet. ;
Sensorordning
Emnet skal gi studentene kunnskap og ferdigheter innenfor friluftslivsdidaktikk og undervisning utenfor klasserommet. Emnet setter søkelys på hvordan undervisning i kroppsøving kan foregå gjennom friluftsliv, uteskole og aktiviteter i nærmiljøet. Sentralt i emnet er planlegging og gjennomføring av ulike typer av turer, samt studentenes egenvurderinger av disse relatert til blant annet sikkerhet, førstehjelp og livredning. Studentene skal arbeide med produkter gjennom hele emnet som de vil få tilbakemelding på, bearbeide og som skal være del av avsluttende vurdering i emnet, i form av mappevurdering.