Programplaner og emneplaner - Student
MAVE3600 Prosess and Piping Design Course description
- Course name in Norwegian
- Prosess og piping
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The students will learn how a process plant is designed, and how the pipe system in a process plant is designed in order to meet the requirements of the flowing medium, processing equipment and other external conditions. The students will learn how to apply a 3D modelling tool, as well as the calculation tool Caesar II for stress and flexibility analysis of a pipe system.
Recommended preliminary courses
Skriftlig hjemmeeksamen 14 dager, individuelt eller;i gruppe på 2-4 studenter. Omfang: 2500 ord +/- 10% ved individuell gjennomføring, 4500 ord +/- 10% ved gjennomføring i gruppe.;
Ny og utsatt eksamen
- Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen
- Ved sykdom i gruppa gjennomføres eksamen individuelt
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.;
*Ved sykdom i gruppa kan det lages avtale med faglærer om gjennomføring av eksamen i annen gruppe eller individuelt.
Required preliminary courses
None.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student has an understanding of the complexity of designing a process plant, and can construct a pipe system in such a process plant.
The students have insight into and can apply and develop the following:
- Documents used in piping projects
- Piping sizes and piping codes
- Piping components and equipment
- Loads in a piping system
- Stress and flexibility analysis
- Design Code B31.3
- Support design
- Load on pipe ends
- Flange leak, Kellogg’s theorem
Skills
The student is capable of
- using a 3D modelling tool to design an oil and gas production facility
- applying the calculation tool Caesar II to conduct a stress and flexibility analysis of a piping system
General competence
The student
- is capable of completing a mechanical design and carrying out a stress and flexibility analysis of an oil and gas production facility
- is familiar with the work methods used to carry out a large-scale engineering project
- is capable of cooperating and communicating with others in a project group, and of documenting the group’s work
Teaching and learning methods
Lectures and project assignments.
Course requirements
Emnet skal dyktiggjøre studenten i undervisning på trinn 1 Trafikalt g runnkurs, trinn 2 Grunnleggende kjøretøy- og kjørekompetanse og trinn 3 Trafikal del. (heretter: «trinn 1, 2 og 3 i læreplanen») .
Assessment
Bestått TLB1000
Permitted exam materials and equipment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har inngående kjennskap til trinn 1, 2;og;3 i Læreplanen
- kan reflektere over ulike pedagogiske tilnærminger og metoder i undervisning; på trinn 1, 2;og;3 i Læreplanen
- kan reflektere over bruk av ulike IKT-midler i undervisningen
- kan gjøre rede for sentrale utfordringer i føreropplæringen med utgangpunkt i trafikkfaglige og trafikkpedagogiske/-psykologiske emner, herunder kjøreprosessen og risikobegrepet; ;
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og veiledning i klasse/gruppe på trinn 1 i Læreplanen
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og veiledning på trinn;2 i Læreplanen
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og veiledning på trinn 3 i Læreplanen
- kan bruke relevant IKT i undervisningen
Generell kompetanse
Studenten
- kan delta i samarbeid og diskusjon med andre studenter
- kan kommunisere konstruktivt med elever og medlærere/medstudenter
- kan gi og ta imot tilbakemeldinger på undervisningsøvelser;
Grading scale
Undervisning gjennomføres både som øvelser på universitetet sammen med andre studenter og i skolebil/klasserom med veiledning fra praksisveileder. Litteratur leses opp mot de problemstillingene det til enhver tid arbeides med.
Examiners
Praksis
Praksis omfatter minimum 30 dager undervisningspraksis (gjennom hele semesteret). Innholdet i praksis er observasjon av praksiveileder, forberedelse til egen undervisning, gjennomføring av undervisningen og veiledning/etterarbeid. Observasjon av medstudenters undervisning er viktig del av praksisundervisningen.
Deler av undervisningen kan være på kveldstid/mørketid.
Praksis vurderes til bestått/ikke bestått og må være gjennomført og bestått før studenten kan starte i tredje semester.
Se praksisguide for mer informasjon om innhold og organisering av praksis.
Arbeidskrav
- Planlegge, gjennomføre og vurdere en tre timers undervisingssekvens innen trafikalt grunnkurs sammen med en eller flere medstudenter. Dokumentasjonen kan være skriftlig og/eller tilsvarende med andre media som video, foto, lydopptak og skal omfatte studentens refleksjon over tilbakemeldinger fra praksisveileder og medstudenter. Det totale omfanget av dokumentasjonen er ca. 1400 ord +/- 10 %, (5 minutter video eller lydopptak kan erstatte ca. 500 ord +/- 10 %).
- Planlegge, gjennomføre og vurdere en trinnvurdering, Læreplanen tema 2.10. Dokumenteres skriftlig med et omfang på ca. 1400 ord +/- 10 %, eller med bruk av video eller ved lydopptak (5 minutter video- eller lydopptak erstatter ca 500 ord +/- 10 %).
- Timeoversikt over minimum 30 timer egen undervisning, og i tillegg skal observasjoner av praksisveileder og av medstudenter føres og dokumenters sammen med et refleksjonsnotat på ca 700 ord +/- 10 %, som beskriver egen læring.
- Loggbok fra alle timer med egen undervisning og observasjon av praksisveileder og medstudent på trinn 1, 2 og 3. Omfang etter avtale med faglærer
- DRM med plan for time fra hver time med egen undervisning skal fortløpende forevises praksisveileder og vedlegges loggboka. Hver DRM med plan for time skal ha et omfang på ca. 200 ord +/- 10 %.
Arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må i henhold til eksamensreglementet være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Frist for innlevering av arbeidskravene settes av faglærer. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering ytterligere én gang innen ordinær eksamen. Ved sykdom kan det lages en avtale med faglærer om gjennomføring av arbeidskravet.