EPN-V2

MAUUD4200 User Diversity and ICT Barriers Emneplan

Engelsk emnenavn
User Diversity and ICT Barriers
Studieprogram
Master's Degree Programme in Universal Design of ICT - part-time
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk

Innledning

This course covers differences in user requirements; due to user heterogeneity, situational variations and the wide range of hardware, software and versions of these. Identification of technical barriers and how these can be eliminated or reduced through universal design of ICT. Furthermore relevant guidelines, regulations and legislation will be covered.

Forkunnskapskrav

Admission requirements.

Læringsutbytte

A student who has completed this course should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

On successful completion of this course the student:

  • has basic HCI knowledge
  • has thorough knowledge of diversity among users, equipment and user situations
  • has thorough knowledge of demography and age structure of society, trends and tendencies and their implications for universal design of ICT
  • has thorough knowledge of sensory, motor and cognitive disabilities
  • has thorough knowledge of the concept of disability and the Gap model
  • has advanced knowledge of disabling barriers in ICT solutions
  • has advanced knowledge about universal design and accessibility
  • has thorough knowledge about accommodation, assistive technology and welfare technology
  • has advanced knowledge of relevant laws, policies and standards

Skills

On successful completion of this course the student:

  • can analyse and deal critically with different user requirements, and apply these to structure and formulate arguments regarding accessibility, accommodation, and universal design of ICT
  • can analyse contradictions within/between universal design, accessibility and accommodation in different situations

General competence

On successful completion of this course the student:

  • can identify disabling barriers of ICT solutions based on the Gap model
  • can carry out independent study and master dedicated terminology related to user diversity, impairment, disability and universal design
  • can communicate scientific problems, analysis and conclusions in ICT and user diversity, impairment, disability and universal design to both specialists in health care and the general public

Arbeids- og undervisningsformer

Part 1: Not relevant.

Parts 2 and 3: No aids are permitted.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Part 1: Pass/fail.

Parts 2 and 3: Grade scale A-F.

Vurdering og eksamen

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan forstå menneskelige reaksjoner etter krevende livserfaringer og kriser, samt betydningen av disse ut fra anerkjente teorier i psykisk helsearbeid
  • kan gjøre rede for brukeres/pasienters og pårørendes juridiske rettigheter, samt helsepersonells og tjenestenes plikter
  • kan anvende relasjons- og omsorgsteori for å analysere hvordan holdninger og kommunikasjon påvirker relasjon og omsorg
  • kan redegjøre for eksistensielle dimensjoner knyttet til håp og mening i psykisk helsearbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende relasjonskunnskap til å sette seg inn i brukeres/pasienters og pårørendes livssituasjon
  • kan tilrettelegge for målrettet kommunikasjon og samarbeid med brukere/pasienter og pårørende
  • kan analysere sammenhenger mellom behandlingsmodeller og arbeidsmåter for å fremme psykisk helse hos brukere/pasienter.
  • kan vurdere og drøfte faglige, juridiske og etiske aspekter med brukere/pasienter, pårørende og deres samarbeidspartnere

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra aktivt til pasientrettet- og individtilpasset psykisk helsearbeid uavhengig av bakgrunn, kultur, og nasjonalitet
  • kan støtte, veilede og samarbeide med bruker/pasient og pårørende for målrettet å fremme helse og livskvalitet
  • kan analysere og korrigere egen yrkesutøvelse basert på egen forforståelse og ny kunnskap
  • kan bidra til utvidet kunnskap, innsikt og åpenhet for å fremme psykiske helse
  • kan aktivt bidra til mer åpenhet og reduksjon av stigma knyttet til psykisk lidelse