EPN-V2

MATY6200 Geometry Course description

Course name in Norwegian
Geometri
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
  • Introduction

    Emnet vektlegger forståelse av geometri gjennom teori og praktiske øvinger. Det legges også vekt på refleksjoner rundt utarbeiding av tilpassede og differensierte oppgaver, samt fokus på yrkesretting og relevans i arbeidet med temaene i emnet.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har bred kunnskap i matematikken elevene arbeider med 1P-Y og 1T-Y - Vg1 i yrkesfaglige program, med hovedvekt på geometri
    • har kunnskap om matematikkvansker og vanlige misoppfatninger i geometri
    • har kunnskap om grunnleggende ferdigheter i geometri
    • har bred kunnskap om regning som grunnleggende ferdighet i geometri, i ulike yrkesfaglige program
    • har bred kunnskap om innholdet i aktuelle grunnlagsdokumenter
    • kjenner til og har bred kunnskap om aktuelle og relevante digitale læringsressurser som egner seg til bruk i arbeidet med geometri

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på Vg1 i yrkesfaglige program, med utgangspunkt i yrkesdidaktiske prinsipper og anvendelse av kunnskaper om matematikkdidaktikk
    • kan tilrettelegge matematikkundervisningen for elever med matematikkvansker, og for elever med stort læringspotensial
    • kan gjennomføre formativt og summativt vurderingsarbeid i samsvar med forskrifter og nyere forskning på feltet
    • kan anvende digitale læremidler og læringsressurser som omhandler geometri, herunder undervisningsprogrammer, verktøyprogrammer, og nettressurser

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan lede læringsprosesser som fremmer differensiert, tilpasset og yrkesrettet opplæring for å sikre alle elevers læringsutbytte
    • behersker begreper og uttrykksformer i geometri, og kan kommunisere dette skriftlig og muntlig
    • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter i geometri
    • kan yrkesrette undervisning som omhandler geometri, samt samarbeide med yrkesfaglærere om regning som grunnleggende ferdighet i programfagene
    • kjenner til og kan anvende arbeidsmåter som fremmer motivasjon og opplevelse av relevans hos elevene
    • kan reflektere over-, og kritisk vurdere egen faglig utøvelse i undervisning i geometri
  • Content

    Sentrale temaer i emnet:

    • bruke og forklare bruk av formlikhet, målestokk og Pytagoras' setning til beregninger og i praktisk arbeid, samt presentere og begrunne egne løsninger
    • løse praktiske problemer som gjelder lengde, vinkel, areal og volum
    • regne med ulike og sammensatte måleenheter, samt bruke disse i praktiske sammenhenger
    • bruke ulike måleredskaper, vurdere hvilke måleredskaper som er formålstjenlige, og vurdere hvor usikre målingene er
    • tolke, lage og bruke skisser og arbeidstegninger på problemstillinger fra kultur- og yrkesliv og presentere og forklare løsninger
    • trigonometri
    • regne med vektorer i planet
    • logaritme- og eksponentialfunksjonen
    • derivasjon, integrasjon og anvendelser i form av enkle grafiske og numeriske metoder
    • funksjoner
    • yrkesretting av oppgaver i geometri
    • arbeid med grunnleggende ferdigheter i geometri
  • Teaching and learning methods

    Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

  • Course requirements

    On completion of the course, the candidate will have achieved the following learning outcomes:

    Knowledge

    The candidate

    • is in the forefront of qualitative classroom ;research
    • has in-depth knowledge of observation and interview as central research methods
    • can evaluate the expediency and application of different methods and processes in classroom research (different traditions in observational methodology, interview methodology, observation design, interview design and approaches to analysing data)
    • has in-depth knowledge about ethical challenges concerning classroom research
    • has in-depth knowledge of validity, reliability and generalizability in qualitative classroom research
    • can assess the appropriateness and application of various observation and interview methods in qualitative classroom research
    • can contribute to the development of different approaches to analysing observation and interview data in the filed of classroom research
    • can contribute to the development of new knowledge, new theories, methods, interpretations and forms of documentation in the field of classroom research

    Skills

    The candidate:

    • can professionally carry out classroom observation and interviews
    • can design and carry out research and academic development related to classroom observation and interviews
    • can develop, create and implement different observation and interview designs at a high international level in the context of classroom research
    • can challenge established knowledge and practice within classroom research

    General competence

    The candidate:

    • can identify and establish constructive connections between theories, research methods, empirical data, analysis and findings
    • can identify relevant ethical issues regarding the use of classroom observation and interviews
    • can present their research with high academic integrity
    • can participate in discussions around methodological benefits and challenges related to the use of observation and interviews in qualitative classroom research
  • Assessment

    Lectures, seminars and workshops:

    • in lectures, the focus is on theoretical and practical perspectives on observation, interviews and analysis of data in the context of classroom research
    • in seminars, the candidates must be prepared to present and discuss their own research project and use of methods, and to provide feedback on other participants’ contributions
    • in workshops, the candidates will receive comments on their paper from course leaders and fellow students. The paper should be linked to the candidate’s PhD-project, and focus on methodology and/or analysis of data relevant to classroom research

    Preparations for the course

    Students are expected to read the syllabus before the first part of the course to be able to participate actively in discussions.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler tillatt

  • Grading scale

    Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Examiners

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor.