Programplaner og emneplaner - Student
MATY6100 Numbers and algebra in practice Course description
- Course name in Norwegian
- Tall og algebra
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Course history
- 
                                                    
- Curriculum
- 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            FALL 2022
                                                        
                                                        
 
- Schedule
- Programme description
- 
    IntroductionEmnet vektlegger forståelse av tall og algebra gjennom teori og praktiske øvinger. Det legges også vekt på ulike aspekter ved rollen som matematikklærer, samt fokus på yrkesretting og relevans i arbeidet med temaene i emnet. 
- 
    Required preliminary coursesIngen 
- 
    Learning outcomesEtter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: ; Kunnskap Studenten - har bred kunnskap i matematikken elevene arbeider med i 1P-Y og 1T-Y - Vg1 yrkesfaglige program, med hovedvekt på tall og algebra
- har kunnskap om matematikkvansker og vanlige misoppfatninger i tall og algebra
- har kunnskap om grunnleggende ferdigheter i tall og algebra
- har bred kunnskap om regning som grunnleggende ferdighet i tall og algebra, i ulike yrkesfaglige program
- har bred kunnskap om innholdet i aktuelle grunnlagsdokumenter
- kjenner til og har bred kunnskap om aktuelle og relevante digitale læringsressurser som egner seg til bruk i arbeidet med tall og algebra
 ; Ferdigheter Studenten - kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på Vg1 i yrkesfaglige program, med utgangspunkt i yrkesdidaktiske prinsipper og anvendelse av kunnskaper om matematikkdidaktikk
- kan tilrettelegge matematikkundervisningen for elever med matematikkvansker, og for elever med stort læringspotensial
- kan gjennomføre formativt og summativt vurderingsarbeid i samsvar med forskrifter og nyere forskning på feltet
- kan anvende digitale læremidler og læringsressurser som omhandler tall og algebra, herunder undervisningsprogrammer, verktøyprogrammer, og nettressurser
 ; Generell kompetanse Studenten - kan lede læringsprosesser som fremmer differensiert, tilpasset og yrkesrettet opplæring for å sikre alle elevers læringsutbytte
- behersker begreper og uttrykksformer i tall og algebra, og kan kommunisere dette skriftlig og muntlig
- kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter i tall og algebra
- kan yrkesrette undervisning som omhandler tall og algebra, samt samarbeide med yrkesfaglærere om regning som grunnleggende ferdighet i programfagene
- kjenner til og kan anvende arbeidsmåter som fremmer motivasjon og opplevelse av relevans hos elevene
 
- 
    ContentSentrale temaer i emnet: - gjøre overslag over svar, regne praktiske oppgaver, med og uten relevante digitale verktøy, samt presentere resultatene og vurdere hvor rimelige de er
- tolke, bearbeide, vurdere og diskutere matematisk innhold i skriftlige, muntlige og grafiske fremstillinger knyttet til yrkesfagene, lokalsamfunnet og media
- forenkle flerleddede uttrykk, løse ligninger av første og andre grad,;røtter samt potensligninger
- tolke og bruke formler som gjelder dagligliv og yrkesliv
- regne med forhold, prosent, prosentpoeng og vekstfaktor
- proporsjonale og omvendt proporsjonale størrelser i praktiske sammenhenger
- yrkesretting av oppgaver i tall og algebra
- arbeid med grunnleggende ferdigheter i tall og algebra
 
- 
    Teaching and learning methodsSe punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen. 
- 
    Course requirementsArbeidskrav 1 Studenten skal jevnlig gjennom semesteret løse og levere 6 sett med regneoppgaver som omhandler tall og algebra, hvorav alle må være godkjente for å få godkjent arbeidskrav 1 for dette emnet. Fristene vil bli oppgitt ved semesterstart. Hensikten med arbeidskravet er å få bred kunnskap om tall og algebra. ; Arbeidskrav 2 Arbeidskrav 2 består av to deler: Del 1: en fagdidaktisk gruppeoppgave med fokus på tall og algebra, yrkesretting og regning i programfagene, samt kjennetegn på måloppnåelse. Arbeidskravet skal presenteres muntlig for medstudenter og lærer, 20-25 minutter. ; Del 2: det skal leveres et individuelt refleksjonsnotat i etterkant av presentasjonen i del 1. Omfang: 650 ord +/- 10 %. Hensikten med arbeidskravet er å kunne samarbeide i gruppe for å planlegge og utarbeide et yrkesrettet undervisningsopplegg i tall og algebra, samt utvikle seg som matematikklærer gjennom refleksjon. 
- 
    AssessmentIndividuell skriftlig hjemmeeksamen, omfang 5 timer ; Ny og utsatt eksamen Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen, det gis ny oppgavetekst. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb. 
- 
    Permitted exam materials and equipmentAlle hjelpemidler tillatt 
- 
    Grading scaleDet benyttes en karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått. 
- 
    ExaminersDet benyttes en intern og en ekstern sensor.