Studieinfo emne MATY6100 2022 HØST
MATY6100 Tall og algebra Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Numbers and algebra in practice
- Studieprogram
-
Matematikk med yrkesfaglig profil
- Omfang
- 15 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST
2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet vektlegger forståelse av tall og algebra gjennom teori og praktiske øvinger. Det legges også vekt på ulike aspekter ved rollen som matematikklærer, samt fokus på yrkesretting og relevans i arbeidet med temaene i emnet.
Forkunnskapskrav
Ingen
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap i matematikken elevene arbeider med i 1P-Y og 1T-Y - Vg1 yrkesfaglige program, med hovedvekt på tall og algebra
- har kunnskap om matematikkvansker og vanlige misoppfatninger i tall og algebra
- har kunnskap om grunnleggende ferdigheter i tall og algebra
- har bred kunnskap om regning som grunnleggende ferdighet i tall og algebra, i ulike yrkesfaglige program
- har bred kunnskap om innholdet i aktuelle grunnlagsdokumenter
- kjenner til og har bred kunnskap om aktuelle og relevante digitale læringsressurser som egner seg til bruk i arbeidet med tall og algebra
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på Vg1 i yrkesfaglige program, med utgangspunkt i yrkesdidaktiske prinsipper og anvendelse av kunnskaper om matematikkdidaktikk
- kan tilrettelegge matematikkundervisningen for elever med matematikkvansker, og for elever med stort læringspotensial
- kan gjennomføre formativt og summativt vurderingsarbeid i samsvar med forskrifter og nyere forskning på feltet
- kan anvende digitale læremidler og læringsressurser som omhandler tall og algebra, herunder undervisningsprogrammer, verktøyprogrammer, og nettressurser
Generell kompetanse
Studenten
- kan lede læringsprosesser som fremmer differensiert, tilpasset og yrkesrettet opplæring for å sikre alle elevers læringsutbytte
- behersker begreper og uttrykksformer i tall og algebra, og kan kommunisere dette skriftlig og muntlig
- kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter i tall og algebra
- kan yrkesrette undervisning som omhandler tall og algebra, samt samarbeide med yrkesfaglærere om regning som grunnleggende ferdighet i programfagene
- kjenner til og kan anvende arbeidsmåter som fremmer motivasjon og opplevelse av relevans hos elevene
Innhold
Sentrale temaer i emnet:
- gjøre overslag over svar, regne praktiske oppgaver, med og uten relevante digitale verktøy, samt presentere resultatene og vurdere hvor rimelige de er
- tolke, bearbeide, vurdere og diskutere matematisk innhold i skriftlige, muntlige og grafiske fremstillinger knyttet til yrkesfagene, lokalsamfunnet og media
- forenkle flerleddede uttrykk, løse ligninger av første og andre grad, røtter samt potensligninger
- tolke og bruke formler som gjelder dagligliv og yrkesliv
- regne med forhold, prosent, prosentpoeng og vekstfaktor
- proporsjonale og omvendt proporsjonale størrelser i praktiske sammenhenger
- yrkesretting av oppgaver i tall og algebra
- arbeid med grunnleggende ferdigheter i tall og algebra
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav 1
Studenten skal jevnlig gjennom semesteret løse og levere 6 sett med regneoppgaver som omhandler tall og algebra, hvorav alle må være godkjente for å få godkjent arbeidskrav 1 for dette emnet. Fristene vil bli oppgitt ved semesterstart. Hensikten med arbeidskravet er å få bred kunnskap om tall og algebra.
Arbeidskrav 2
Arbeidskrav 2 består av to deler:
Del 1: en fagdidaktisk gruppeoppgave med fokus på tall og algebra, yrkesretting og regning i programfagene, samt kjennetegn på måloppnåelse. Arbeidskravet skal presenteres muntlig for medstudenter og lærer, 20-25 minutter.
Del 2: det skal leveres et individuelt refleksjonsnotat i etterkant av presentasjonen i del 1. Omfang: 650 ord +/- 10 %.
Hensikten med arbeidskravet er å kunne samarbeide i gruppe for å planlegge og utarbeide et yrkesrettet undervisningsopplegg i tall og algebra, samt utvikle seg som matematikklærer gjennom refleksjon.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen, omfang 5 timer
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen, det gis ny oppgavetekst.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.