Programplaner og emneplaner - Student
MASYK4600 Kommunikasjon og helseveiledning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Communication and Health Counseling
- Studieprogram
-
Masterstudium i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omfatter prinsipper for informasjon og helseveiledning til pasient og pårørende, med sikte på å kunne utvikle og gjennomføre veiledningsbaserte intervensjoner i forhold til enkeltpersoner og grupper i alle aldere.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
- har avansert kunnskap om læringssyn og didaktiske retningslinjer relatert til informasjon og helseveiledning
- har inngående kunnskap om helseveiledning i et kulturelt og etnisk perspektiv
- har inngående kunnskap om endringsorientert metode
Ferdigheter:
Studenten
- kan anvende kommunikasjonsferdigheter i informasjon og helseveiledning
- kan formidle sin kunnskap gjennom å planlegge, gjennomføre og evaluere veiledningsbaserte intervensjoner
Generell kompetanse:
Studenten
- kan kommunisere om faglige problemstillinger innen kommunikasjon og helseveiledning med både spesialister og allmennheten
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, gruppearbeid, rollespill og øvelser og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Oppgave: Kommunikasjon og helseveiledning: Skriftlig oppgave i gruppe på 3-4 studenter Omfang 1500 ord (+/- 10 prosent). Muntlig fremlegg av oppgaven for medstudenter og lærer(e). Muntlige kommentarer fra medstudenter. Muntlig tilbakemelding fra lærer.
- Dokumentasjon av selvvalgt litteratur: 350 sider
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang: 2500 ord (+/- 10 prosent).
Vurderingsuttrykk
A-F
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Uttrekk på minimum 20 prosent av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med annen intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.