EPN-V2

MASYK4400 Livskvalitet Emneplan

Engelsk emnenavn
Quality of Life
Studieprogram
Masterstudium i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling
Enkeltemner knyttet til Masterstudium i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGRL4100 RLE og RLE-didaktikk 1.

RLE og RLE-didaktikk 2 gir en avansert forståelse av det RLE-didaktiske feltet og går i dybden på noen ulike posisjoner i forskningsfeltet og noen sentrale perspektiver på læring, danning og kritisk tenkning i skolefaget. Praktisk KRLE-undervisning, arbeidsmåter i skolen og forankringen dette har i fagforståelse står også i fokus.

Forkunnskapskrav

Ingen

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har avansert kunnskap om teoretiske modeller som ligger til grunn for begrepet livskvalitet
  • har innsikt i betydningen av kontekstuelle og kulturelle rammer
  • har forståelse for bruk av livskvalitetsbegrepet på gruppe- og individnivå
  • har forståelse for ulike metodiske tilnærminger for å undersøke livskvalitet, både i klinisk praksis og i forskning

Ferdigheter:

Studenten

  • kan anvende ulike spørreskjemaer til kartlegging av livskvalitet
  • kan analysere og tolke livskvalitetsmålinger
  • kan vurdere livskvalitet hos ulike pasientgrupper

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid om livskvalitetsrelaterte problemstillinger fra klinisk praksis
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger innen temaet med både spesialister og allmennheten

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger og/eller seminarer og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

  • Gruppevis muntlig seminarframlegg på ca. 20 minutter, inkludert muntlig respons fra klassen. Arbeidskravet er knyttet til pensum i emne 2 og arbeid med praktisk RLE-undervisning. Nærmere retningslinjer vil bli gitt.

Formålet med framlegget er å øve evne til lesing, syntetisering og presentasjon av sentralt fagstoff for andre. Ved manglende eller ikke-godkjent arbeidskrav vil det bli gitt en skriftlig kompensatorisk oppgave av tilsvarende omfang etter nærmere avtale med faglærer.

For generell informasjon om arbeidskrav, se den innledende fagplandelen.

Vurdering og eksamen

En individuell, skriftlig semesteroppgave (i form av et essay) med en selvvalgt problemstilling innen emnets område på 4500 ord +/- ti prosent.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Semesteroppgaven kan omarbeides én gang til ny eksamen.

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler tillatt.

Sensorordning

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.