EPN-V2

MASYK4400 Quality of Life Course description

Course name in Norwegian
Livskvalitet
Study programme
Master's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional Development
Master's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional Development, Elective modules
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Emnet omfatter sentrale områder i livskvalitetsforskning i forhold til barn, ungdom og voksne. Det gir et grunnlag for å kunne bruke livskvalitetsinstrumenter eller kvalitativ metode i kartlegging og dokumentasjon av pasienters problemområder, i samhandling med pasienter, og i evalueringen av effekten av iverksatte tiltak. Temaer som inngår i emnet: teoretiske modeller som ligger til grunn for begrepet livskvalitet, kontekstuelle og kulturelle rammer, livskvalitetsbegrepet på gruppe- og individnivå og ulike metodiske tilnærminger for å evaluere livskvalitet, både i klinisk praksis og i forskning.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har avansert kunnskap om teoretiske modeller som ligger til grunn for begrepet livskvalitet
  • har innsikt i betydningen av kontekstuelle og kulturelle rammer
  • har forståelse for bruk av livskvalitetsbegrepet på gruppe- og individnivå
  • har forståelse for ulike metodiske tilnærminger for å undersøke livskvalitet, både i klinisk praksis og i forskning

Ferdigheter:

Studenten

  • kan anvende ulike spørreskjemaer til kartlegging av livskvalitet
  • kan analysere og tolke livskvalitetsmålinger
  • kan vurdere livskvalitet hos ulike pasientgrupper

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid om livskvalitetsrelaterte problemstillinger fra klinisk praksis
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger innen temaet med både spesialister og allmennheten

Teaching and learning methods

Forelesninger, gruppearbeid, rollespill og øvelser, selvstudier.

Course requirements

For å kunne fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Oppgave: Livskvalitet: Skriftlig oppgave i gruppe på 3-4 studenter Omfang 1500 ord (+/- 10 prosent). Muntlig fremlegg av oppgaven for medstudenter og lærer(e). Muntlige kommentarer fra medstudenter. Muntlig tilbakemelding fra lærer.
  • Dokumentasjon av selvvalgt litteratur: 350 sider

Assessment

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang: 2500 ord(+/- 10 prosent).

Grading scale

A-F

Examiners

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Uttrekk på minimum 20 prosent av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med annen intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.