EPN-V2

MASYK4100 Clinical Examination and Approach - Systematic Clinical Assessment and Use of Standardized Instruments Course description

Course name in Norwegian
Klinisk vurderings- og handlingskompetanse - systematisk kartlegging og undersøkelsesmetodikk
Study programme
Master's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional Development
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Profesjonsutøvelse i sykepleie bygger på klinisk vurdering og ferdigheter for å avklare en persons helsetilstand. I emnet vektlegges inngående kunnskap om menneskets organsystemer og denne kunnskapen relateres til systematiske tilnærminger for å kartlegge helse. Gjennom anvendelse av klinisk undersøkelsesmetodikk gis mulighet for å differensiere mellom normaltilstand og avvik fra denne. Andre systematiske tilnærminger, som bruk av kartleggingsinstrumenter og standardiserte algoritmer, anvendes for å utvikle et bredt repertoar for vurdering og dokumentasjon av helsetilstand. Det gis innføring i hvordan helsepersonell arbeider systematisk med oppfølging av relevante tiltak basert på klinisk vurderings- og handlingskompetanse, spesielt rettet mot bruk av tilgjengelige retningslinjer og kunnskapsbaserte anbefalinger.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har avansert kunnskap om menneskets organsystemer
  • har inngående kunnskaper om normal helsetilstand og avvik fra denne
  • kan anvende kunnskaper om bruk av relevante kartleggingsinstrumenter og algoritmer

Ferdigheter:

Studenten

  • kan utføre klinisk undersøkelse ved anvendelse av de fire undersøkelsesmetodikkene: inspeksjon, palpasjon, perkusjon og auskultasjon
  • kan kartlegge helsetilstand ved bruk av standardiserte, anerkjente instrumenter og skjema
  • kan vurdere avvik fra normal helsetilstand etter funn fra klinisk undersøkelse og kartleggingsinstrumenter
  • kan iverksette relevante tiltak etter føringer gitt i nasjonale retningslinjer og kunnskapsoppsummeringer
  • kan samarbeide med tverrfaglig personell for å sikre pasienten optimal helsehjelp

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan utføre sykepleie i henhold til etiske prinsipper og gjeldende lovverk
  • kan samarbeide og kommunisere effektivt med tverrfaglig personell for å kvalitetssikre vurdering og iverksettelse av helsehjelp

Content

  • Klinisk undersøkelsesmetodikk
  • Standardiserte kartleggingsinstrumenter og algoritmer
  • Systematisk litteratursøk og vurdering av relevante intervensjoner presentert i litteraturen
  • Nasjonale retningslinjer og kunnskapsoppsummeringer som grunnlag for intervensjoner
  • Individuell tilpasning av intervensjoner og etisk vurdering for å kvalitetssikre helsehjelpen og sykepleietiltak spesielt

Teaching and learning methods

Forelesninger, gruppearbeid, seminar, selvstudium og trening i øvingsavdeling/ferdighetssenter.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være godkjent:

  • Klinisk test:

    Den kliniske testen gjennomføres i øvingsavdeling/ferdighetssenter. Dersom studenten ikke får godkjent den kliniske testen, vil det bli tilrettelagt for ytterligere ett forsøk før ordinær, skriftlig eksamen. Studenten kan ikke fremstille seg til ordinær eksamen dersom testen ikke er godkjent etter to forsøk. Studenten har rett til et tredje forsøk før ny/utsatt eksamen

  • Dokumentasjon på selvvalgt litteratur

Assessment

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager.

Omfang:2500 ord (+/- 10%). Studenten utarbeider en problemstilling som er relevant for klinisk praksis.

Grading scale

Bokstavkarakter i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått.

Examiners

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Uttrekk på minimum 20% av besvarelsene vurderesav ekstern sensor. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med en annen intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.