EPN

MASYD4060 Forskningsmetode og databehandling, kvantitativ del Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods, Quantitative Approach
Studieprogram
Masterstudium i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling deltid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Det gis en innføring i analyse av kvantitative data slik at studenten kan lese vitenskapelige artikler kritisk. Tema er: ulike design i kvantitative studier, forskjellige typer data, grunnleggende prinsipper ved univariat og bivariat analyse og hypotesetesting, tolking av deskriptive tabeller og figurer og etisk refleksjon om planlegging, gjennomføring og presentasjon av kvantitative studier. Det gis en anvendbar innføring i grunnleggende begreper i statistikk og sentrale statistiske metoder. PC-øvelser med statistikkpakken SPSS utgjør noe av undervisningen. Forskningsetiske prinsipper anvendes og ses i sammenheng med studiedesign, datainnsamling, resultatfremstilling og ved kritisk vurdering av forskningsresultater. Emnet MASYK/D4050 Vitenskapsteori og forskningsmetode bør være gjennomført og bestått før emnestart her.

Anbefalte forkunnskaper

Emnet MASYK/D4050 Vitenskapsteori og forskningsmetode bør være gjennomført og bestått før

emnestart her.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen og forskningsetiske utfordringer i kvantitative studier
  • har avansert kunnskap om sentrale begreper i statistikk  
  • kan anvende kunnskap om de mest sentrale metodene i kvantitativ forskning
  • har inngående kunnskap om styrker og svakheter ved kvantitative studier

Ferdigheter:

Studenten

  • kan registrere kvantitative data i regneark eller statistikkprogram
  • kan bruke statistikkprogram for å analysere kvantitative data
  • kan forholde seg kritisk til tolkning av kvantitative data
  • kan utarbeide systematiske presentasjoner av kvantitative data, som tabeller og figurer
  • kan identifisere og belyse styrker og svakheter i kvantitative studier

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan presentere relevante problemstillinger for kvantitative design
  • kan formidle kvantitative fag- og forskningsresultater som er relevante for helse- og sosialtjenesten
  • kan kommunisere etiske betraktninger om formidling av helseforskning 

Innhold

  • Forskningsprosessen og forskningsetikk
  • Kvantitative forskningsdesign og -metoder
  • Datainnsamling, analyse og tolkning av kvantitative data
  • Presentasjon av kvantitative data
  • Arbeid med prosjektplan som forberedelse til masteroppgaven

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesning, gruppearbeid, seminar, PC-øvelser med SPSS og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være godkjent:

Presentasjon

  • Utarbeidelse av en presentasjon. Studentene velger datasett og utarbeider en problemstilling som er relevant for klinisk praksis.
  • Utføres i gruppe på 4-5 studenter.
  • Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer bestående av regneoppgaver, tolkningsoppgaver og multiple choice-test.

Hjelpemidler ved eksamen

Klargjort kalkulator fra universitetet er eneste hjelpemiddel på eksamen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av to interne sensorer. 

Emneoverlapp

MASYK4060 og MASYD4060

.