Programplaner og emneplaner - Student
MASYD4060 Research Methods, Quantitative Approach Course description
- Course name in Norwegian
- Forskningsmetode og databehandling, kvantitativ del
- Study programme
-
Master's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional Development - Part Time 4 Years
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til universitetets retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.
Recommended preliminary courses
Emnet MASYK/D4050 Vitenskapsteori og forskningsmetode bør være gjennomført og bestått før
emnestart her.
Required preliminary courses
Følgende inngår i Fellesemne i digital læringsdesign:
Digital kompetanseTeknologirelatert læringsteori, teknologihistorie og trender i digital læringsdesignIntroduksjon til vitenskapsteoretiske emnerTeknologi, inkludering, likestilling og demokratiIKT og utviklingAktuelle prosjekter i digital læringsdesignLearning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
- har inngående kunnskap om forskningsprosessen og forskningsetiske utfordringer i kvantitative studier
- har avansert kunnskap om sentrale begreper i statistikk
- kan anvende kunnskap om de mest sentrale metodene i kvantitativ forskning
- har inngående kunnskap om styrker og svakheter ved kvantitative studier
Ferdigheter:
Studenten
- kan registrere kvantitative data i regneark eller statistikkprogram
- kan bruke statistikkprogram for å analysere kvantitative data
- kan forholde seg kritisk til tolkning av kvantitative data
- kan utarbeide systematiske presentasjoner av kvantitative data, som tabeller og figurer
- kan identifisere og belyse styrker og svakheter i kvantitative studier
Generell kompetanse:
Studenten
- kan presentere relevante problemstillinger for kvantitative design
- kan formidle kvantitative fag- og forskningsresultater som er relevante for helse- og sosialtjenesten
- kan kommunisere etiske betraktninger om formidling av helseforskning
Content
- Forskningsprosessen og forskningsetikk
- Kvantitative forskningsdesign og -metoder
- Datainnsamling, analyse og tolkning av kvantitative data
- Presentasjon av kvantitative data
- Arbeid med prosjektplan som forberedelse til masteroppgaven
Teaching and learning methods
Forelesning, gruppearbeid, seminar, PC-øvelser med SPSS og selvstudier.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være godkjent:
Presentasjon
- Utarbeidelse av en presentasjon. Studentene velger datasett og utarbeider en problemstilling som er relevant for klinisk praksis.
- Utføres i gruppe på 4-5 studenter.
- Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.
Assessment
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer bestående av regneoppgaver, tolkningsoppgaver og multiple choice-test.
Permitted exam materials and equipment
Klargjort kalkulator fra universitetet er eneste hjelpemiddel på eksamen.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Hver besvarelse vurderes av to interne sensorer.
Overlapping courses
MASYK4060 og MASYD4060
.