Programplaner og emneplaner - Student
MASK2300 Konstruksjonsmekanikk og elementanalyse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Structural Mechanics and Finite Element Analysis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - maskin
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studentene lærer teorien som ligger til grunn for analyse og design av maskinkonstruksjoner. Studentene lærer å bruke et beregningsverktøy for analyse og design av 1D, 2D og 3D mekaniske systemer.
Anbefalte forkunnskaper
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Syv gruppeinnleveringer.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Fakultet for helsevitenskap ved OsloMet har utviklet en 10 studiepoengs tverrfaglig utdanning i praksisveiledning på masternivå. Studiet skal sikre kompetanse for praksisveiledere som har ansvar for veiledning av helseprofesjonsstudenter i praksisstudier. Innholdet fokuserer på veiledning, tilrettelegging for læring og vurdering. Veileders rolle, ansvar og funksjon i praksisstudier i utdanning er gjennomgående temaer. Utdanningen dreier seg om praktisk veiledning og veiledningsteori. Teori kombineres med oppgaveløsning og øvelser i smågrupper, samt ulike former for samarbeidslæring og veiledning. Refleksjon over egen veiledningspraksis er sentralt gjennom studiet. Utdanningen har fire fysiske dagssamlinger i løpet av emneperioden.
Relevans for arbeidsliv
Utdanningen er spesielt utviklet for å fremme kompetanse i veiledning av helseprofesjonsstudenter, men kompetansen har overførbarhet til veiledning av andre målgrupper, som kollegaveiledning.
Relevans for videre utdanning
Læringsutbyttene er på masternivå, og emnet kan søkes godkjent som del av masterstudier.
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten/praksisveileder kan
- gjøre rede for sentrale begreper, teorier, modeller, metoder, empiri og tradisjoner innen praksisveiledning
- drøfte praksisveileders rolle og funksjoner i et mangfoldsperspektiv og i en faglig og tverrprofesjonell yrkespraksis
- drøfte relasjonens og kommunikasjonens betydning i et veiledningsperspektiv
- drøfte faktorer som fremmer og hemmer kommunikasjon og læring i praksisstudier
- gjøre rede for lover, forskrifter og gjeldende styringsdokumenter med relevans for studentenes praksisstudier, inkludert kriterier for skikkethetsvurdering
- gjøre rede for sin rolle som praksisveileder og sitt ansvar knyttet til løpende og særskilt skikkethetsvurdering
Ferdigheter
Studenten/praksisveileder kan
- planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning individuelt, i grupper og i tverrprofesjonelle praksisgrupper
- tilrettelegge faglig veiledning og læringsaktiviteter i samsvar med praksisperiodens læringsutbytter og studentenes læreforutsetninger
- planlegge og gjennomføre vurdering av studentens kompetanse
- anvende læringsfremmende metoder i veiledning og vurdering
- anvende veiledningskunnskaper i utfordrende samtaler med studenter, for eksempel ved ikke bestått
Generell kompetanse
Studenten/praksisveileder kan
- kritisk reflektere over egen veiledningsfunksjon og konteksten for veiledning
- reflektere over egen adferd og kommunikasjon og begrunne egen veiledningspraksis
- identifisere og drøfte utfordringer og etiske dilemma i veiledning
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Samlingene kombinerer korte oversiktforelesninger i plenum med oppgaveløsning, praktisk trening og diskusjoner i smågrupper. Studentene skal gi, få og observere veiledning, både med og uten faglærer til stede. Studentene bringer med seg temaer, problemstillinger og erfaringer fra veiledning og/eller undervisning fra praksis.
Selvstudier er studentens individuelle arbeid som kommer i tillegg til samlingene. Det består av litteraturlesing, oppgaveløsning og forberedelse til samlinger og gruppearbeid.
Studentene oppfordres til å trene på veiledning på eget arbeidssted eller i andre sammenhenger dersom studenten ikke er veileder.
Gjennom OsloMets læringsplattform får studentene tilgang til pedagogiske verktøy og digitale læringsressurser som stimulerer til studentaktiv læring og samarbeid.
Vurdering og eksamen
Web og internett har i dag en viktig og sentral samfunnsmessig rolle og er av fundamental betydning for de som skal ha databehandling og IT som profesjon. I dette emnet vil web være en plattform for å etablere kunnskap om og ferdigheter i ideer, teknologi og metodikk som er sentrale for yrkesområdet data og IT.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen ut over opptakskrav.
Vurderingsuttrykk
Prosjekteksamen i gruppe, 3-5 studenter.
- Omfang 2500 ord +/- 10 %Forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg inngår ikke i besvarelsens omfang.
- Tilfredsstiller krav til kildehenvisninger i tekst og litteraturliste, (APA style).
Vedlegg:
- Liste over selvvalgt pensum (100 sider)
- Hver kandidat skriver ca. 100 ord om sin rolle og deltagelse i utforming av problemstilling og tilhørende besvarelse. Ikke bruk navn, men kandidatnummer. Vedlegget teller ikke med i ordrammen eller i vurdering av eksamen.
Sensorordning
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kjenner til den sentrale rollen som web og internett har i moderne databehandling fra et organisatorisk, nasjonalt og globalt perspektiv
- har kjennskap til områdets samfunns-, sikkerhets- og miljømessige aspekter og utfordringer samt historisk aspekter
- kan se denne delen av informasjonsteknologien både i et historisk og i et fremtidsrettet perspektiv
- er kjent med forskjellige prosjektarbeidsmetoder og har grunnleggende kunnskap om og erfaring med prosjekt som arbeidsform
Ferdigheter
Studenten
- kan lage brukervennlige og universelt utformede løsninger i tråd med lovgivning
- fortrolighet med de sentrale teknologiene for web (HTML, CSS, JavaScript)
- kan identifisere kommersielle og teknologiske trender i web-teknologi og utvikle kreative løsninger for brukere
- kan benytte aktuelle utviklingsverktøy og versjonskontroll
- kan planlegge, organisere og gjennomføre mindre webbaserte IT-prosjekter
- kan rapportere muntlig og skriftlig ved hjelp av aktuelle presentasjonsteknikker
- søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kvaliteten på kilden
- sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
Generell kompetanse
Studenten
- kan kommunisere resultatet av et utviklingsarbeid
- kan samarbeide i grupper
- har informasjonskompetanse; vet hvorfor man skal søke etter kvalitetssikrede kunnskapskilder, hvorfor man skal henvise til kilder og kjenner til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
Emneansvarlig
Bestått-Ikke bestått.