Studieinfo emne MASBAPRA30 2022 HØST
MASBAPRA30 Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 3 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Clinical Studies in Paediatric Nursing, Level 3
- Studieprogram
-
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i barnesykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten skal sikres tilstrekkelig variert erfaring med ulike problemstillinger innen behandling av akutt og kritisk syke og skadde premature, nyfødte, barn og ungdom. Ferdighetstrening og simulering skal komme i tillegg til praksisstudiene.
Praksisstudier gjennomføres ved avdelinger som tilbyr intensivbehandling til premature- og nyfødte barn og barn i alderen 0-18 år, kirurgisk barneavdeling/barneovervåkning, medisinsk barneavdeling/barneovervåkning, postoperativ avdeling eller poliklinikker.
Etter gjennomført emne skal studenten ha handlingskompetanse i barnesykepleie, som innebærer å kunne ta ansvar og vise evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie, både i elektive og i mer akutte og komplekse situasjoner, men også innen barnepalliasjon. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i stor grad evner å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie.
Forkunnskapskrav
MASBAPRA20 Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan analysere barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
- kan kritisk drøfte medisinsk behandling av akutt og/eller kritisk syke barn
- kan kritisk vurdere symptombilder og behandlingsforløp hos akutt og/eller kritisk syke barn
- kan analysere og observere, identifisere, vurdere og behandle syke barns generelle og spesielle behov ved svikt eller trussel om svikt i vitale funksjoner hos premature og syke barn og unge, herunder også avansert hjerte- og lungeredning til alle aldersgrupper
- kan analysere hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet, hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
- kan vurdere barnesykepleie for å kunne ivareta akutt og/eller kritisk syke barn og deres omsorgspersoner, søsken og øvrige familie
- kan tolke og vurdere barnets og familiens opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk/langvarig sykdom og funksjonsnedsettelse i et flerkulturelt perspektiv
- kan drøfte viktigheten av språk- og kulturkompetanse, for å bidra til økt kvalitet og pasientsikkerhet, i utøvelsen av barnesykepleie
- kan kritisk vurdere tegn på omsorgssvikt og barnemishandling, og handlingsalternativer ved bekymring om omsorgssvikt eller barnemishandling
- kan kritisk vurdere alternativer og konsekvenser av å bruk av tvang
- kan kritisk vurdere konsekvenser som kan oppstå som følge av undersøkelser og behandling i et akutt/kritisk forløp hos barn og hvordan disse kan forebygges
- kan kritisk vurdere forebygging, rehabilitering og habilitering av utviklingskader, komplikasjoner og ubehag ved sykdom og funksjonsnedsettelse
- kan drøfte mikrobiologi, hygiene og smittevern, spesielt relatert til aktuelle nyfødt- og barneavdelinger
- kan vurdere barnepalliasjon
- kan kritisk vurdere sammenhengen mellom sosiale vilkår, helse, sykdom og behandling hos barn og unge
- kan drøfte psykisk helse, psykiske lidelser og relasjonen mellom psykisk helse og sykdom hos barn og unge
- kan analysere hvordan minoritet, etnisitet og kultur kan påvirke forhold i møte med syke barn og deres familie
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og anvende relevante metoder i overvåkning, observasjon, prioritering, iverksettelse, evaluering og dokumentasjon av systematiserte tiltak i behandlingsforløpet til det akutt og/eller kritisk syke barnet
- kan analysere digitale parametere opp mot kliniske funn
- kan selvstendig analysere og administrere relevant medisinsk- teknisk utstyr
- kan drøfte relevante og kunnskapsbaserte metoder for å håndtere respirasjons- og sirkulasjonsstøttende behandling til syke barn, inkludert å utføre avansert hjerte- og lungeredning til alle aldersgrupper
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i barnesykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- kan analysere observere, vurdere og identifisere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
- kan anvende relevante metoder for å legge til rette for målgruppen i et komplekst høyteknologisk miljø
- kan anvende relevant medisinsk utstyr og digitale tjenester
- kan anvende kunnskapsbaserte metoder for å bygge tillit og trygghet hos barn og unngå/redusere bruk av tvang, særlig i forhold til smertefulle/ubehagelige prosedyrer, undersøkelser og behandling
- kan identifisere og belyse komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
- kan analysere og anvende relevant kunnskap for å tilpasse smittevern i behandlingen av syke barn
- kan anvende barnesykepleiefaget med respekt for barnets autonomi, integritet og verdighet
- kan drøfte kommunikasjon og samhandling med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets/omsorgspersonenes/søskens opplevelser og situasjonen
- kan anvende relevante metoder for å hjelpe barn og deres familie til å håndtere situasjonen ved langvarig sykdom, funksjonsnedsettelse eller palliative forløp
- kan anvende relevant kunnskap for å administrere legemidler til barn og ikke-medikamentell smertelindring
- kan anvende kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag
- kan drøfte selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- planlegger og iverksetter tiltak i prioritert rekkefølge på bakgrunn av barn og omsorgspersoners behov og ressurser
- bedømmer akutte situasjoner og iverksette tiltak som bidrar til å opprette/gjenopprette livsviktige funksjoner
- handler kompetent i akutte og problematiske situasjoner
- reduserer barn og foreldrenes stress, smerte og ubehag i forbindelse med barns akutt og/eller kritisk sykdom og medisinske behandling
- ivaretar det friske i barnet og fremme mestring, vekst og utviklingsmuligheter
- ivaretar barn og omsorgspersoner når behandling ikke fører frem
- bruker relevante metoder og kunnskaper innen habilitering og rehabilitering ved omsorg, pleie og behandling av barn med langvarig sykdom og/eller funksjonsnedsettelse
- evaluerer og kvalitetssikre eget arbeid
- anvender avansert medisinsk utstyr, med fokus på barnets sikkerhet
- samarbeider med og benytter omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnet tilstand
- iverksetter trygghetsskapende tiltak
- anvender pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til barn og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
- sikrer kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
- identifiserer tegn og symptomer på omsorgssvikt og barnemishandling og kan iverksette nødvendige tiltak
- argumenterer og forholder seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
- kan anvender relevante metoder for å selvstendig vurdere familiens behov og iverksette tiltak i forbindelse med barnets sykdomsforløp
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle handlingskompetanse i barnesykepleie
- kan analysere og drøfte faglige og etiske problemstillinger innen barnesykepleie (eller: akutt og kritisk syke barn) med utgangspunkt i fag, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan lede i kritisk i valgsituasjoner og utføre barnesykepleie i samsvar med etiske prinsipper og helselovgivningen
- kan analysere teknologiens muligheter og begrensninger i barnesykepleie
- kan vurdere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor barnesykepleie, både med spesialister og til allmenheten
- kan analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å optimalisere kvaliteten i pasientbehandlingen
- kan bidra i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
- kan delta i kommunikasjon og samhandling med egen faggruppe og i det tverrfaglige teamet i behandlingen av akutt og kritisk syke og skadde barn i alle aldre
- kan analysere og forholde seg kritisk til nytte og betydning av nytenkning og innovasjon
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
- kan vurdere relevant kunnskap for å kommunisere og samhandle i det tverrfaglige teamet i behandlingen av det akutt og/eller kritisk syke barnet
- kan anvende relevante kunnskaper og har kompetanse som kan fremme holdninger og danne grunnlag for likeverdige helse- og omsorgstjenester for målgruppen i samfunnet
- kan implementere sine kunnskaper og ferdigheter for å forebygge og identifisere komplikasjoner og senskader gjennom pleie, omsorg og behandling av barn:
- kommunisere og samhandle med respekt for det syke barnet og familiens integritet, ressurser og opplevelser uavhengig av sosial status, kultur og etnisk bakgrunn
- identifisere etiske problemstillinger relatert til sosiale vilkår, psykisk helse og psykiske lidelser hos barn og unge
Arbeids- og undervisningsformer
Veiledede praksisstudier, selvstudier, simulering og refleksjonsgrupper.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
-
Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
-
Selvvurdering og utfylt vurderingsskjema leveres til midtveis- og sluttvurdering.
-
Undervisning/veiledning til barn og deres omsorgspersoner.
-
Undervisning/veiledning til medstudenter og/eller annet helsepersonell.
-
Deltakelse i refleksjonsgrupper.
Vurdering og eksamen
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, vurderingskriterier, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Hjelpemidler ved eksamen
Ikke relevant.
Vurderingsuttrykk
Bestått-Ikke bestått.
Sensorordning
Summativ vurdering gjennomføres av representant fra praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.
Emneoverlapp
10 studiepoeng overlappende med BARNPRA3/MBARNBPRA3.