EPN-V2

MASBAPRA20 Clinical Studies in Paediatric Nursing, Level 2 Course description

Course name in Norwegian
Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2
Weight
25.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
  • Introduction

    Studenten skal sikres tilstrekkelig variert erfaring med ulike problemstillinger innen behandling av akutt og kritisk syke og skadde premature, nyfødte, barn og ungdom. Ferdighetstrening og simulering skal komme i tillegg til praksisstudiene.

    Praksisstudier gjennomføres ved avdelinger som tilbyr intensivbehandling til premature- og nyfødte barn og barn i alderen 0-18 år, kirurgisk barneavdeling/barneovervåkning, medisinsk barneavdeling/barneovervåkning, postoperativ avdeling eller poliklinikker.

    Studenten skal fortsatt ha hovedfokus på akutt og/eller kritisk syke barns behov i en kompleks, uforutsigbar og raskt skiftende hverdag i et høyteknologisk miljø. Studenten skal integrere sin medisinske kunnskap og sin forståelse for barn og omsorgspersoners opplevelser, problemer og behov i situasjonen. Studenten skal i tillegg utvikle sin kompetanse i å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerte og ubehag. Barnesykepleierens pedagogiske funksjon og dokumentasjon vil også være i fokus.

    Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie.

  • Required preliminary courses

    MASBAPRA10, Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan drøfte barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
    • kan kritisk vurdere barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
    • kan analysere sykdommer hos barn, behandling av disse og eventuelt komplikasjoner knyttet til dette
    • kan tolke barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på
    • kan drøfte hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
    • kan tolke og vurdere barns opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv
    • kan drøfte barnets psykososiale og eksistensielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom
    • kan drøfte teori om mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
    • kan drøfte familiefokusert omsorg
    • kan kritisk vurdere og tolke foreldre og søskens opplevelser, reaksjoner og behov når barn er akutt, kritisk eller kronisk syke, i et flerkulturelt perspektiv
    • kan kritisk vurdere bekymring om omsorgssvikt eller barnemishandling

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnesykepleie
    • kan analysere og forholde seg kritisk til teori om pasienters psykososiale og eksistensielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et barne- og flerkulturelt perspektiv
    • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori om mestring og mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
    • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori om pårørendes og etterlattes opplevelser og behov
    • kan analysere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
    • kan evaluere komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
    • kan anvende barnesykepleiefaget med respekt for barnets autonomi, integritet og verdighet
    • kan identifisere med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets /omsorgspersonenes/søskens opplevelser og situasjonen
    • kan anvende og tolke barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag
    • kan, med noe veiledning, anvende praktiske og teoretisk problemløsning relatert til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
      • planlegger og iverksetter tiltak i prioritert rekkefølge på bakgrunn av barn og foreldres behov og ressurser
      • bedømmer akutte situasjoner og iverksette tiltak som bidrar til å opprette/gjenopprette livsviktige funksjoner
      • ivaretar det friske i barnet, fremme mestring og opprettholde håp, livskvalitet og mening
      • evaluerer og kvalitetssikrer eget arbeid
      • anvender avansert medisinsk utstyr, med fokus på barnets sikkerhet
      • samarbeider med og benytter omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnets tilstand
      • iverksetter trygghetsskapende tiltak
      • informerer, veileder og underviser barn og omsorgspersoner fra ulike kulturer
      • reflekterer kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig
      • sikrer kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
      • identifiserer på omsorgssvikt og barnemishandling

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan, med noe veiledning, analysere relevante etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
    • kan analysere relevante etiske problemstillinger i tilknytning til ivaretakelse av den akutt og/eller kritisk syke eller døende barnets psykososiale behov
    • kan, med noe veiledning, beslutte i kritisk i valgsituasjoner og utføre barnesykepleie i samsvar med etiske prinsipper og helselovgivningen
    • kan bidra i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
    • kan delta i veiledning og vise evne til å reflektere over egne handlinger
  • Teaching and learning methods

    Veiledede praksisstudier, selvstudier, simulering og refleksjonsgrupper.

  • Course requirements

    For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

    • Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
    • Selvvurdering og utfylt vurderingsskjema leveres til midtveis- og sluttvurdering.
    • Deltakelse i obligatoriske aktiviteter:

      • Simulering
      • Refleksjonsgrupper

  • Assessment

    Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, vurderingskriterier og studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ikke relevant.

  • Grading scale

    Bestått-Ikke bestått.

  • Examiners

    Summativ vurdering gjennomføres av representant fra praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.;

  • Overlapping courses

    5 studiepoeng overlappende med BARNPRA1/MBANPRA1 og 20 studiepoeng overlappende med BARNPRA2/MBARNPRA2.

    10 studiepoeng overlappende med BARNPRA10/MBARNPRA10 og 15 studiepoeng overlappende med BARNPRA20/MBARNPRA20.