EPN-V2

MASBA5000 Neonatologi, pediatri og barnekirurgi  Emneplan

Engelsk emnenavn
Paediatrics, Neonatology and Paediatric Surgery
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Barnesykepleier har etselvstendig ansvar for egen yrkesutøvelse i tillegg til delegerte medisinske oppgaver og tverrfaglig samarbeid. For å kunne utføre delegerte medisinske oppgaver og iverksette barnesykepleietiltak må studenten tilegne seg spesialisert kunnskap om patofysiologi, svikt i vitale funksjoner og intensivbehandling ved ulike medisinske og kirurgiske tilstander hos premature, nyfødte, barn og unge, samt relevant kunnskap om anestesi knyttet til dette. Denne kunnskapen er nødvendig for å kunne observere og tolke sykdomstegn hos barn, iverksette sykepleietiltak og delta i, gjennomføre og overvåke avansert medisinsk behandling av barn.

  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet.

    MASY400 Medisinsk og naturvitenskapelig kunnskap 10 stp., og MASBAPRA20 Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2, 25 stp., må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen i dette emnet.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan drøfte de hyppigst forekommende medisinske og kirurgiske sykdommer og tilstander hos barn
    • kan analysere hvordan barnemedisinske sykdomstilstander starter, utvikles, observeres og behandles
    • kan drøfte nyfødtmedisinsk (neonatologi), pediatrisk, barnekirurgisk, nevrokirurgisk, ungdomsmedisinsk og intensivmedisinsk behandling av barn
    • kan drøfte kunnskaper om farmakologi, spesielt farmakokinetikk og farmakodynamikk i medikamentell behandlingen av nyfødte og store barn
    • kan gjøre rede for anestesiformer og ettervirkninger
    • kan kritisk vurdere smerte- og kvalmebehandling av barn
    • kan kritisk vurdere faktorer og sykdom som påvirker barns psykiske helse
    • kan kritisk vurdere prinsipper for bruk av medisinsk utstyr som brukes i barnekirurgisk, nyfødtmedisinsk, barnemedisinsk og intensivmedisinsk behandling av barn
    • kan kritisk vurdere funksjon, kontroll, bruk og vedlikehold av avansert medisinsk teknisk utstyr
    • kan drøfte fysiologiske og patofysiologiske prosesser, sykdom og sykdomslære hos foster, premature, nyfødte, barn og ungdom

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende teori og metoder innenfor barnemedisin, barnekirurgi, nevrokirurgi, anestesiologi og medikamentell behandling av barn kritisk
    • kan vurdere teoretisk problemløsing relatert til forordnet medisinsk behandling av barn
    • kan anvende teori og metoder til akutt og eller kritisk syke barn og unge
    • kan analysere og vurdere patofysiologi og svikt i vitale funksjoner som grunnlag for å observere og tolke sykdomstegn hos barn

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan arbeide kunnskapsbasert og formidle relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger innen neonatologi, pediatri og barnekirurgi

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Forelesninger og selvstudier.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer, hvorav 1 sensor må være ekstern.

  • Emneoverlapp

    10 studiepoeng overlappende med BARN6000/MBARN5000.