EPN-V2

MAREH4400 Kvalitativ forskningsmetode Emneplan

Engelsk emnenavn
Qualitative Methodology
Studieprogram
Masterstudium i rehabilitering og habilitering
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Emnet inneholder en grunnleggende innføring i ulike forskningsdesign og metoder for innsamling og analyse av data i kvalitativ forskning. Tre sentrale metoder vektlegges: kvalitative forskningsintervju, deltakende observasjon og tekstanalyse. Analyse og tolkning av empiriske data vil være sentralt i undervisningen, i tillegg til dokumentasjon, kommunikasjon og formidling av kvalitativ forskning.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har inngående kunnskap om:

  • kvalitative forskningsdesign
  • bruk av kvalitative tilnærminger i innsamling, analyse og formidling av empiriske materiale

Ferdigheter

Studenten kan:

  • formulere problemstillinger som kan besvares ved bruk av kvalitativ metode
  • utvikle et kvalitativt forskningsdesign
  • velge og begrunne egnede forskningsmetoder
  • analysere, tolke og formidle empirisk materiale ved bruk av kvalitativ metode

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • analysere relevante problemstillinger ved bruk av kvalitative metoder
  • anvende teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter til å gjennomføre kvalitative arbeidsoppgaver og prosjekter
  • analysere, tolke og formidle kvalitative studier og konklusjoner

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen er lagt til ukesamlinger og avsluttes med eksamen. Deler av undervisningen i emnet er samordnet med andre masterstudier ved fakultetet. Arbeidsformene veksler mellom forelesning, seminar med presentasjoner og diskusjoner, gruppearbeid og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav.

Vurdering og eksamen

Individuell hjemmeeksamen over ca. 3 uker, besvarelse på 3000-3500 ord.

Ny eksamen: Studenten leverer omarbeidet versjon av oppgaven.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 % av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.