Programplaner og emneplaner - Student
MAPSYPRA20 Relation, Communication and Interaction Course description
- Course name in Norwegian
- Relasjon, kommunikasjon og samhandling
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2026/2027
- Course history
-
- Programme description
-
-
Introduction
Undervisninsspråk: Norsk
Utøvelsen av psykisk helsearbeid stiller store krav til relasjonelle ferdigheter som inkluderer etisk bevissthet og fagkompetanse. Relasjon, kommunikasjon og samhandling har stor betydning for å fremme hjelp og støtte til mennesker innen psykisk helse-, rus og avhengighet. Formålet med emnet er å gi studentene praktisk innføring og trening i relasjonelle ferdigheter, kommunikasjon og samhandling. Gjennom dette emnet får studentene relevant erfaring med praksisnært arbeid med aktuelle målgrupper og problemstillinger innen psykisk helse-, rus - og avhengighetsarbeid.
Emnet går over 7 uker hvor den første uken vil bestå av simuleringstrening. I dette emnet får studentene veiledning både individuelt og i grupper. Praksisstudiet skal normalt gjennomføres på steder som er tilknyttet OsloMet-storbyuniversitetet gjennom inngåtte samarbeidsavtaler. Studenten kan søke om å gjennomføre praksisstudiet på andre steder. Hvis søknaden innvilges, må studenten selv dekke evt. utgifter knyttet til dette. Praksisstudiet kan ikke gjennomføres på eget arbeidssted, dvs. egen enhet, post eller tilsvarende nivå. Praksisstedene har ansvar for den daglige veiledningen og oppfølgingen av studentene i samarbeid med veileder fra OsloMet.
Praksisveileder ved praksissted skal ha relevant faglig kunnskap og skal som hovedregel ha formell veilederkompetanse. Studentene skal ha minimum 1 time veiledning i uken på praksisstedet.
-
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
-
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- kan kritisk vurdere relasjonens betydning i møte med mennesker med psykiske helse-, rusmiddel- og/eller avhengighetsproblemer, deres familie og nettverk
- har kjennskap til den betydning personlig engasjement, væremåte og verdier har for hjelpearbeidet
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke relevante kommunikasjons- og samhandlingsteorier for å initiere og inngå i relasjoner som fremmer hjelpende samhandling med mennesker med psykiske helse-, rusmiddel- og/eller avhengighetsproblemer, og deres familie og nettverk
- kan bruke ferdigheter i kommunikasjon og relasjon slik at de det gjelder kan uttrykke sine opplevelser, erfaringer og forståelse og at disse beskrivelsene anerkjennes og danner utgangspunkt for utformingen av hjelp og støtte
- kan bruke relevant kunnskap til å fremme brukermedvirkning på individ og systemnivå
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å koordinere tjenester, lede tverrfaglige team og lede samhandling på tvers av grupper, sektorer, tjenester og instanser
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter slik at mennesker med psykiske helse-, rusmiddel- og/eller avhengighetsproblemer, deres familier og nettverk opplever seg møtt og forstått, og at deres ressurser og kompetanse blir anerkjent i felles samhandling for å fremme bedring, gode hverdagsliv og sosial deltakelse
- kan analysere relevante etiske problemstillinger og utøve en reflektert og faglig praksis
-
Teaching and learning methods
Emnet vil benytte varierte, studentaktive undervisningsformer. Dette består av veiledet praksisstudier med tilrettelagte læringssituasjoner, simulering, faglig veiledning med bevisstgjøring av egen rolle og relasjonskompetanse, skriftlige oppgaver, muntlige refleksjoner og selvstudie.
En praksisuke tilsvarer 40 timer studieinnsats, hvorav tilstedeværelse på praksisstedet utgjør gjennomsnittlig 30 timer.
-
Course requirements
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge The student
- can describe the health and care services’ management, organisation and framework conditions
- can explain what characterises a high-quality service
- can discuss prioritisation criteria and ethics in the health and care services
- can explain management strategies in innovation and implementation of evidence-based practice
- has insight into the UN Sustainable Development Goals, particularly Goal 3, Good Health and Well-being, and an understanding of the connection between health and sustainable social development
Skills The student
- can apply models for quality improvement (preparation, planning, execution, evaluation and implementation)
- can apply different quality indicators to analyse quality improvement projects
- can contribute to quality improvement on the basis of relevant knowledge, research and user participation
- can provide structured feedback and assessments to fellow students on quality improvement work in progress
- can carry out systematic knowledge searches related to specific research questio
General competence
The student
- can apply knowledge and skills in managing and executing quality-related work, including implementing evidence-based practice
- can contribute to interdisciplinary cooperation in the quality improvement of health and care services at the individual, service and societal level
- can contribute to the phasing-out and implementation of methods and technology intended to improve the quality of services
-
Assessment
The course will use varied, student-active work methods. The teaching will mainly be digital, in addition to seminars on campus during the course.
The work and teaching methods include lectures organised as blended learning, group assignments digitally and at seminars, and self-study. The students will be divided into groups. Each group will choose a delimited quality improvement project that they will improve. During the course, the students will perform a peer assessment where students provide feedback.
The course will be taught in English and all pertaining learning material will also be in English. The students can choose whether they wish to write their examinations in a Scandinavian language (Norwegian, Swedish or Danish) or in English, regardless of whether there are exchange students in the examination group.
-
Permitted exam materials and equipment
The following must have been approved in order for the student to take the examination:
- An oral presentation of a delimited quality improvement project in groups of up to six students
- A peer assessment in groups of up to six students
-
Grading scale
Project examination in the form of a written work that is developed during the course. The work is carried out in groups of up to six students with a scope of 3,500words. One overall grade is awarded to the group for the examination.
The course is conducted in English and the exam paper is given in English. The exam can be answered in English, Norwegian (Bokmål/Nynorsk), Swedish or Danish.
Resit examination: If the student fails the assignment, he/she will be given one (1) opportunity to submit a reworked version.
-
Examiners
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
-
Overlapping courses
Pass/fail.