EPN-V2

MAPSY5920 Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master Thesis
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap – tverrfaglig spesialisering i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid, heltid
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk/engelsk

Studenten skal, under veiledning, gjennomføre et selvstendig forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid, eller en litteraturstudie. Studentene kan velge om de vil skrive masteroppgaven individuelt eller i gruppe på to. Ved større, tverrfaglige innovasjonsprosjekter kan inntil 4 studenter skrive oppgave sammen, etter søknad. Når det er ønskelig, kan studenter på tvers av spesialiseringer søke om å skrive masteroppgaven sammen, forutsatt at de skriver masteroppgave av samme omfang. Når flere studenter arbeider sammen om masteroppgave, skal det dokumenteres hva den enkelte student har bidratt med. Oppgaven kan utformes enten som en monografi eller som en vitenskapelig artikkel med tematisk fordypning.

Forkunnskapskrav

MAVIT4070/MAPSY4070 må være bestått før masteroppgaven kan påbegynnes.

Alle obligatoriske emner i studiet, må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap innen sitt fagområde og kan identifisere faglige problemstillinger for å avklare behov for forskning og fagutvikling
  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere relevante teorier og problemstillinger for å initiere et forsknings-, kvalitets eller utviklingsprosjekt
  • kan anvende relevante metoder for forskning i eget arbeid
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse i faglige resonnementer i eget forsknings-, kvalitets eller utviklingsprosjekt
  • kan gjennomføre et avgrenset, selvstendig forsknings-, kvalitets eller utviklingsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og resultater fra eget forsknings-, kvalitets eller utviklingsprosjekt både til allment og akademisk publikum
  • kan bidra til nytenkning, innovasjon og kunnskapsbasert praksis innen helsetjenestene og helsefremmende arbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer er selvstudier, fremlegg på 2-3 masterseminarer og tilbud til studenten(e) om 15 timer veiledning pr. oppgave, uavhengig av om en skriver oppgaven individuelt eller i gruppe.

Seminarene er arena for deling av erfaringer fra alle ledd i arbeidet med eget prosjekt. Studentene skal delta i faglige diskusjoner ved å øve på å strukturere og formulere faglige resonnementer og formidle konstruktiv kritikk. Presentasjoner av eget arbeid, tilbakemeldinger til medstudenter og tilbakemelding fra medstudenter og lærere er en viktig del av seminarene.

Veiledningsavtale signeres av studenter og veileder ved veiledningens oppstart.

I vedlegg til oppgaven følger oversikt over hva den enkelte har bidratt med når flere studenter skriver sammen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:

  • for heltidspesialiseringer: Ett muntlig fremlegg (inntil 10 minutter) på masterseminar, og gjennomført opponentrolle med kritikk/tilbakemelding av presentasjon fra medstudent(er).
  • for deltidspesialiseringer: To muntlige fremlegg (inntil 10 minutter) på masterseminar, og gjennomført opponentrolle med kritikk/tilbakemelding av presentasjon fra medstudent(er).

Vurdering og eksamen

The Research Methodology course will serve as both the foundation, and provide some of the tools, for the work on the master’s research project and thesis. Research methodology is related to the practical craft of collecting and analysing data, grounded in a coherent theory of knowledge research paradigm (as introduced in course FLKM4210). Research methodology and specific research methods are covered in teaching activities in connection to each other, and in connection to theories of knowledge.

Hjelpemidler ved eksamen

No prerequisite knowledge required.

Vurderingsuttrykk

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student:

  • has insight into the connections between r research methodology, particular methods, and theory of knowledge.
  • has insight into central aspects of qualitative and quantitative research methodologies in the social sciences, relevant for the program’s interdisciplinary field of international development, education, and sustainabilities.
  • has knowledge of qualitative and quantitative research methodologies and methods, including questions of alignment between research questions, methodology, methods, and analysis of materials to generate credible findings.
  • has knowledge of ethical challenges and dilemmas in research within the field of international development, education, and sustainabilities; and associated with particular research methodologies and methods.

Skills

The student is capable of conducting independent research, including:

  • writing a coherent research project proposal and design.
  • formulating research questions consistent with the research methodology, and selecting and appropriate research methods, relevant to research project located within the program’s interdisciplinary fields.
  • locating their project within theory of knowledge paradigms.
  • preparing and carrying out qualitative and / or quantitative research methods suitable for particular research questions and projects.
  • preparing and carrying out research interviews.
  • analysing research material / data.
  • identifying and critically analysing existing research literature and findings relevant to one’s topic.

General competence

The student:

  • has the capacity to design and carry out a research project, including the collection and analysis of data, within a selected research methodology and methods.
  • understands and can discuss ethical questions about their project’s design and implementation.
  • can describe and apply quality criteria to assess the value of their research findings.
  • understands the basic characteristics and limits of qualitative and quantitative research methods.

Sensorordning

The work and teaching methods used in the course are characterised by lectures and dialogue and discussions, to which the students bring their own different practical experience and academic backgrounds.

Students are assigned an academic supervisor for their research project (FLKM5000) by the start of this course, with up to 10 hours (out of 50 hours in total) of supervision available for work on the development of their research project description.