EPN-V2

MAPSY4100 Menneske, psykisk lidelse og det sosiale miljø Emneplan

Engelsk emnenavn
The Human Being, Mental Suffering and the Social Environment
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
  • Innledning

    Undervisningsspråk: Norsk

    Formålet med emnet er å introdusere studentene til rammebetingelser, teorier og forskning innenfor psykisk helsearbeid.

    Forskning, forebygging, ivaretakelse og behandling av mennesker med psykisk lidelse krever en tverrfaglig forståelse og tilnærming. I dette emnet behandles grunnleggende begreper som psykisk helse, psykisk lidelse, rus- og avhengighetsproblematikk relatert til psykisk helsearbeid. Emnet fokuserer på en biopsykososial modell for individtilpasset forebygging og ivaretakelse, på tvers av fagtradisjoner og ulike psykiske plager, rus- og avhengighetsproblematikk. Etiske aspekter og relasjonen mellom psykisk helsearbeider og bruker/pasient vil gjennomgående bli tematisert.

    Emnet gjennomføres i sin helhet sammen med Videreutdanning i psykisk helsearbeid.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykisk helsearbeid.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan drøfte teorier, modeller og metoder i utøvelse av psykisk helsearbeid
    • kan vurdere hensikten med og utfordringene ved klassifikasjon- og diagnosesystemer for psykiske lidelser
    • kan identifisere sentrale sårbarhets- og risikofaktorer for psykisk helse i et biopsykososialt perspektiv
    • kan beskrive og vurdere utviklingen av psykiske helsetjenester for brukere, pasienter og pårørende
    • kan kritisk vurdere individets rett til autonomi og brukermedvirkning, samt kjenne til viktige etiske problemstillinger og avveininger i utviklingen av likeverdige helsetjenester
    • kan vurdere overordnede betingelser som har betydning for bedringsprosesser innen psykisk helsearbeid

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan formidle fagområdets teoretiske og forskningsbaserte kunnskap, skriftlig og muntlig
    • kan delta i faglige og helse- og sosialpolitiske diskusjoner og drøftinger som fremmer kunnskap om fagområdet psykisk helse, og som kan formidle brukers/pasienters ståsted
    • kan kritisk vurdere helse- og sosialpolitiske, juridiske og økonomiske rammebetingelser for arbeid med psykisk helse
    • kan analysere empiri, teori og forskning som omhandler utvikling, sårbarhet, beskyttelse og konsekvenser av psykiske helseplager
    • kan fremvise inngående faglig innsikt og forståelse for den enkelte bruker/pasient, familie og nettverk
    • kan analysere egen fagprofesjons kompetanse i tverrfaglig samarbeid på de ulike nivåene, og kan anvende kompetansen i koordinering av brukerrettede tjenester
    • kan anvende faglitteratur og forskning i eget utviklingsprosjekt

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan integrere FNs bærekraftsmål om god helse og mindre ulikhet i etiske og faglige problemstillinger knyttet til psykisk helse og psykiske lidelser, inkludert rus- og avhengighetsproblematikk
    • kan analysere sammenhenger mellom individnivå, tjenestenivå og samfunnsnivå i utformingen av psykisk helsearbeid
    • kan reflektere og bidra i diskusjoner med utgangspunkt i fag- og forskningskunnskap, brukerkunnskap og erfaringskunnskap
    • kan formidle faglige problemstillinger, analyser og forskningsresultater på en forskningsetisk forsvarlig måte
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Emnet inkluderer både e-læringsmoduler, studiegrupper, forelesninger, seminarer og selvstudier. Pensumforelesninger presenterer fagstoff med diskusjoner og skriftlige arbeidskrav.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • Deltakelse i obligatoriske aktiviteter, 80 % deltakelse i studiegrupper og seminarer
    • Skriftlig oppgave individuelt eller i gruppe. Omfang 2500 ord (+/- 20 %).
    • Fullført e-læringsmodul
  • Vurdering og eksamen

    Prosjekteksamen, i form av individuell skriftlig oppgave, omfang 4000 ord (+/- 20 %)

    Ny eksamen: Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til F (ikke bestått), har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F .

  • Sensorordning

    Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer et uttrekk av besvarelsene (minimum 20 %). Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.

  • Emneoverlapp

    Emnet er 100 % overlappende med MAPSD4010, VPSY6010 og VPSYD6010.