EPN-V2

MAPSD5600 Ledelse, organisering og koordinering av psykisk helsearbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Management, Organisation and Coordination Mental Health Care
Studieprogram
Masterstudium i psykisk helsearbeid - deltid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Emnet innbefatter ledelse, organisatoriske, juridiske, helsepolitiske, faglige og økonomiske forhold som har betydning for organisering og koordinering av psykisk helsearbeid. Emnet er 100% faglig overlappende med tidligere obligatorisk emne MAPSD4200 Organisering og koordinering av psykisk helsearbeid i Masterstudium i psykisk helsearbeid.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap Studenten har

  • inngående kunnskap om sentrale ledelsesteorier
  • avansert kunnskap i organisasjonsteori; strukturelle, kulturelle, relasjonelle og politiske perspektiver
  • kunnskap om nasjonale standarder, retningslinjer og veiledere for psykisk helsearbeid, og kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning

Ferdigheter Studenten kan

  • anvende forskningsbasert kunnskap for å analysere problemstillinger knyttet til psykisk helsearbeid
  • analysere og forholde seg kritisk til helse- og sosialpolitiske, juridiske og økonomiske rammebetingelser for arbeid med psykisk helse
  • anvende anerkjente prinsipper for å lede, organisere og koordinere endringsprosesser

Generell kompetanse Studenten kan

  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter om ledelse, organisering og koordinering
  • bidra til nytenkning innen ledelse, organisering og koordinering i psykisk helsearbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen og forskningsetiske utfordringer i kvalitative studier
  • kan anvende kunnskap om planlegging og gjennomføring av kvalitative studier
  • har avansert kunnskap om de mest anvendte analysemetodene i kvalitativ forskning
  • har inngående kunnskap om styrker og svakheter ved kvalitative studier

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
  • kan forholde seg kritisk til tolkning av kvalitative data
  • kan identifisere og belyse forskningsetiske problemstillinger i egne prosjekter
  • kan presentere funn fra kvalitative studier på en systematisk måte

Generell kompetanse

Studenten

  • kan presentere relevante problemstillinger for kvalitative design
  • kan formidle kvalitative fag- og forskningsresultater som er relevante for helse- og sosialtjenesten
  • kan kommunisere etiske betraktninger om formidling av helseforskning

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.

Vurdering og eksamen

Individuell hjemmeeksamen over tre dager.

Omfang: 2500 ord (+/- ti prosent).

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.