Programplaner og emneplaner - Student
MAPSD5600 Ledelse, organisering og koordinering av psykisk helsearbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Management, Organisation and Coordination Mental Health Care
- Studieprogram
-
Masterstudium i psykisk helsearbeid - deltid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet innbefatter ledelse, organisatoriske, juridiske, helsepolitiske, faglige og økonomiske forhold som har betydning for organisering og koordinering av psykisk helsearbeid. Emnet er 100% faglig overlappende med tidligere obligatorisk emne MAPSD4200 Organisering og koordinering av psykisk helsearbeid i Masterstudium i psykisk helsearbeid.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap Studenten har
- inngående kunnskap om sentrale ledelsesteorier
- avansert kunnskap i organisasjonsteori; strukturelle, kulturelle, relasjonelle og politiske perspektiver
- kunnskap om nasjonale standarder, retningslinjer og veiledere for psykisk helsearbeid, og kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
Ferdigheter Studenten kan
- anvende forskningsbasert kunnskap for å analysere problemstillinger knyttet til psykisk helsearbeid
- analysere og forholde seg kritisk til helse- og sosialpolitiske, juridiske og økonomiske rammebetingelser for arbeid med psykisk helse
- anvende anerkjente prinsipper for å lede, organisere og koordinere endringsprosesser
Generell kompetanse Studenten kan
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter om ledelse, organisering og koordinering
- bidra til nytenkning innen ledelse, organisering og koordinering i psykisk helsearbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om forskningsprosessen og forskningsetiske utfordringer i kvalitative studier
- kan anvende kunnskap om planlegging og gjennomføring av kvalitative studier
- har avansert kunnskap om de mest anvendte analysemetodene i kvalitativ forskning
- har inngående kunnskap om styrker og svakheter ved kvalitative studier
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
- kan forholde seg kritisk til tolkning av kvalitative data
- kan identifisere og belyse forskningsetiske problemstillinger i egne prosjekter
- kan presentere funn fra kvalitative studier på en systematisk måte
Generell kompetanse
Studenten
- kan presentere relevante problemstillinger for kvalitative design
- kan formidle kvalitative fag- og forskningsresultater som er relevante for helse- og sosialtjenesten
- kan kommunisere etiske betraktninger om formidling av helseforskning
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen over tre dager.
Omfang: 2500 ord (+/- ti prosent).
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.