EPN

MAPO5900 Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master`s Thesis
Studieprogram
Masterstudium i empowerment og helsefremmende arbeid
Omfang
60.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal, under veiledning, gjennomføre et selvstendig empirisk vitenskapelig arbeid i form av en masteroppgave. Masteroppgaven skrives individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter. Ved gruppeoppgave leveres det ett felles arbeid. Masteroppgaven kan ha form som monografi eller som vitenskapelig artikkel/artikler med sammenbinding (kappe).

Forkunnskapskrav

Før studentene leverer masteroppgaven, må de ha gjennomført og bestått forutgående emner.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten:

  • har avansert kunnskap fagområdets vitenskapelige teori og metoder
  • har inngående kunnskap om bruk av forskningsprosessen i eget arbeid
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i empowerment og helsefremming

 

Ferdigheter

Studenten:

  • kan kritisk analysere relevante teorier og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse for å formulere og strukturere faglige resonnementer
  • kan analysere relevante teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset vitenskapelig arbeid under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen empowerment og helsefremmende arbeid
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner fra eget forskningsprosjekt til et allment og akademisk publikum
  • kan initiere og bidra til nytenkning og innovasjon innen fagområdet

Innhold

Masteroppgave som monografi

En masteroppgave som monografi har et omfang på 25000 ord +/- 10 % ekskludert sammendrag og litteraturliste. Dersom monografien er et resultat av et gruppearbeid, må den enkeltes bidrag synliggjøres og oppgavens omfang økes tilsvarende 10000 ord per student (maks 45000 ord dersom gruppen består av tre studenter).

 

Masteroppgave i artikkelform

Masteroppgaven kan skrives som en vitenskapelig artikkel. Studenten skal velge et relevant vitenskapelig tidsskrift med referee-bedømming. Artikkelen skal være skrevet i det formatet som forfatterveiledningen angir. Forfatterveiledningen skal vedlegges masteroppgaven.

I tillegg til artikkelen/artiklene, skal det skrives en refleksjonsoppgave. Refleksjonsoppgaven tar utgangspunkt i masterprosjektet, men skal ha en egen problemstilling. Hensikten med refleksjonsoppgaven er å utdype for eksempel teoretisk eller metodisk perspektiv eller en annen problemstilling fra masterprosjektet som artikkelen ikke ga plass til.  Refleksjonsoppgaven skal ha et omfang på 5000 ord +/- 10 % ekskludert sammendrag og litteraturliste. Dersom masteroppgaven er basert på gruppearbeid og har form av vitenskapelige artikler, skrives en felles refleksjonsoppgave på 5000 ord +/- 10 % og like mange artikler som antall studenter. Hver student er førsteforfatter på en artikkel.

 

Veiledning:

Det gis totalt 25 timer direkte veiledning på masteroppgaven (hvorav 5 timer på prosjektplanen) av en eller to veiledere, hvorav minst én er ansatt ved Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid. Veiledningstid beregnes per oppgave - ikke per student - dersom oppgaven utarbeides i gruppe. Student og veileder (på vegne av OsloMet) inngår en skriftlig veiledningsavtale. Veiledningen sentreres rundt faglige, etiske og formelle spørsmål knyttet til problemstillingen. Formelle søknader i forhold til empirisk arbeid skjer alltid i samråd med veileder.

 

Publisering

Det er ønskelig at masteroppgaver publiseres i vitenskapelige tidsskrifter, og dette skal gjøres i samarbeid og tett dialog med veiledere.

Dersom masteroppgaven (artikkel/artikler) ikke er sendt til vitenskapelig tidsskrift innen et halvt år etter muntlig høring kan hovedveileder publisere som førsteforfatter med mastergradsstudenten som annenforfatter.

Masteroppgave som monografi kan omarbeides til artikkel/artikler i samarbeid med veiledere.

Dersom artikkel/artikler ikke er sendt til vitenskapelig tidsskrift innen ett år etter muntlig høring kan hovedveileder publisere som førsteforfatter med mastergradsstudenten som annenforfatter.

Arbeids- og undervisningsformer

Masterseminar arrangeres ca. fem ganger i semesteret. Studentene legger frem problemstillinger knyttet til eget arbeid. Hensikten er å bidra til fordypning i det valgte studieområdet og innenfor oppgavens emne. Her vil studentene også gis anledning til fordypning i forskningsmetodene de skal benytte i oppgaven. Studentene skal presentere og diskutere problemstillinger knyttet til egne og andres oppgaver. To studenter legger frem deler av egne prosjekter i hvert seminar, med en medstudent og en vitenskapelig tilsatt som opponent. I tillegg kan det være aktuelt å ha åpne dialoger når det gjelder ulike vitenskapelige problemstillinger. Det legges vekt på vitenskapelig dialog i seminarene, studentene skal gis trening i å legge fram, argumentere og å gi konstruktive tilbakemeldinger. Masterseminarene kan organiseres i differensierte grupper avhengig av forskningsdesign.

 

Kvalitativ forskning. Studentene skal få erfaring med å arbeide med ulike typer datamateriale; eksisterende tekster (litteratur), eget observasjonsmateriale fra feltarbeid, egne intervjuer, bilder, video og annet materiell. Med utgangspunkt i studentens datamateriale gir masterarbeidet innblikk i analyseprosesser, konkrete metoder og fortolkningsarbeid. Studentene skal få øvelse i å se sammenheng mellom analyse av materiale, teoretiske utgangspunkt og de aktuelle spørsmål som analysen av materialet kan gi kunnskap om.

 

Kvantitativ forskning. Studentene skal tilegne seg dypere innsikt i hvordan et tallmateriale kan analyseres og forstås, gjennom å analysere eksempler og egne datasett. Studentene skal også tilegne seg basisferdigheter innen anvendelse av elektronisk statistikkprogram.

 

Studentene vil også få innsikt i ulike måter å presentere forskningsdata på, både skriftlig og muntlig.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • ferdigstille og få godkjent prosjektplan, omfang 3000 ord +/- 10%
  • deltakelse på minst 5 masterseminarer
  • fremlegg fra eget masterprosjekt og opposisjon i masterseminar minst én gang
  • godkjent sammendrag av masteroppgaven, omfang maksimalt 250 ord

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold:      Læringsutbyttene

Eksamensform:          Eksamensform: Monografi eller artikkel/artikler med refleksjonsoppgave. Selvstendig masteroppgave over 1 år individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter, samt individuell muntlig høring. Ved gruppearbeid vil det gis felles karakter på det skriftlige produktet, men med muligheter for individuell justering av karakteren på bakgrunn av individuell muntlig høring. Ved fastsetting av endelig karakter kan hele karakterskalaen benyttes.

Skriftlig oppgave må være bestått for å kunne fremstille seg til muntlig høring.

Hjelpemidler ved eksamen

Vurderingsuttrykk

Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått

Sensorordning

1 intern og 1 ekstern