EPN

MAPO4430 Veiledning Emneplan

Engelsk emnenavn
Supervision / Counselling
Studieprogram
Masterstudium i empowerment og helsefremmende arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet fokuserer på veiledning av studenter og fagpersoner på individ- og gruppenivå. Emnet belyser og problematiserer veiledning som begrep og strukturert pedagogisk prosess, samt integrert veiledning. Rammer og føringer for studentveiledning, ansvarsfordeling mellom ulike parter, samt organisering av veiledning belyses. Ulike metoder og tradisjoner i veiledning som dialog, refleksjon og fasiliterende metoder (for eksempel logg, refleksjonsnotat, reflekterende team og situasjonsanalyse) fokuseres. Det legges vekt på utvikling av faglige og personlige ferdigheter som veileder gjennom egentrening og kritisk refleksjon. Vurdering og evaluering i veiledning problematiseres.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten:

  • har bred kunnskap om tradisjoner, teorier, modeller og metoder i veiledning
  • har inngående kunnskap om rammer og føringer for studentveiledning

 

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre veiledning individuelt og i grupper
  • kan anvende og kritisk vurdere sentrale veiledningsmetoder
  • kan lede refleksjonsgrupper
  • kan reflektere over utfordringer i veiledning

 

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan vurdere aktuelle faglige og etiske problemstillinger som gjenspeiles i veiledningsprosessen
  • kan kritisk reflektere over og analysere kompetanse i egen og andres veiledning og gi konstruktive tilbakemeldinger
  • kan vurdere utfordringer og muligheter til fagutvikling og forskning innenfor veiledning

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, praktiske øvelser i veiledning, individuelt og i gruppe, gruppearbeid og selvstudier (evt, ved bruk av IKT).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • deltakelse i praktiske øvelser der studenten skal planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere veiledning til medstudenter

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold:      Læringsutbyttene

Eksamensform:          Hjemmeeksamen over 2 uker, individuell, på grunnlag av utdelt problemstilling. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %).

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått 

Sensorordning

1 intern og 1 ekstern