EPN-V2

MAPO4420 Brukerperspektivet i helsefremming Emneplan

Engelsk emnenavn
The User Perspective in Health Promotion
Studieprogram
Masterstudium i empowerment og helsefremmende arbeid
Enkeltemner knyttet til Master i Helse og empowerment
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.

Forkunnskapskrav

Gradert skala A - F

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har bred kunnskap om aktuelle lover og helsepolitiske føringer
  • har inngående kunnskap om ulike former for brukermedvirkning på systemnivå
  • har inngående kunnskap om strukturell ulikhet
  • har bred kunnskap om nødvendigheten av et tverrprofesjonelt samarbeid med pasient/bruker og pårørende.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike helsefremmende tiltak
  • kan analysere og forholde seg kritisk til hvordan brukerperspektiv tillegges vekt på systemnivå
  • kan analysere og kritisk vurdere sentrale elementer av brukermedvirkning i koordinering av pasientforløp
  • kan anvende kunnskap på nye områder innenfor helsefremming

Generell kompetanse

Studenten:

  • har analytisk kompetanse i vurdering av ulike brukerperspektiv
  • kan vurdere aktuelle etiske problemstillinger relatert til brukerperspektiv

Arbeids- og undervisningsformer

Landmåling omfatter innsamling, prosessering, analyse, lagring, distribusjon, presentasjon av romlig stedfestet informasjon. Emnet vil gi grunnleggende teoretisk og anvendelsesorientert kunnskap om utvalgte deler av landmåling.

Statistikk gir sammen med de andre realfagene det fundamentale grunnlaget for ingeniørfagene. Dette emnet skal gi studenten forståelse for statistiske og sannsynlighetsteoretiske begreper, problemstillinger og løsningsmetoder med sikte på anvendelser innen eget fagfelt og ingeniørfag generelt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Termodynamikk er en teori om sammenhengene mellom energi, varme og arbeid. I dette emnet skal studenten tilegne seg grunnleggende kunnskaper om termodynamikk. Sentrale tema er termodynamikkens lover, faseoverganger og fuktig luft. Anvendelsene er knyttet til energitransport i tekniske systemer, for eksempel varmepumper, kjølemaskiner, motorer (varmekraftmaskiner) og andre innretninger relevant for studieprogrammet.

Vurdering og eksamen

Ingen ut over opptakskrav.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten kan:

  • forklare hva et termodynamisk system er og kan avgjøre om et system er isolert, lukket eller åpent.
  • forklare hva som menes med arbeid, varme og indre energi innen termodynamikken.
  • gjøre rede for innholdet i Termodynamikkens 1. og 2. lov.
  • forklare forskjellen på reversible og irreversible prosesser.
  • forklare hva entropi er et mål på.
  • utnytte tilstandsfunksjoners (f.eks. entalpi, entropi og indre energi) egenskaper i beregninger.
  • forklare hva som menes med en varmekraftmaskin i termodynamikken og kjenner til eksempler på varmekraftmaskiner fra dagliglivet.
  • gjøre rede for varmepumpers virkemåte ned på komponentnivå.
  • forklare begrepet luftfuktighet, herunder spesifikk og absolutt luftfuktighet.
  • gjengi og forklare innholdet i fasediagrammet.
  • forklare hvordan Mollier-diagrammet benyttes.
  • beskrive faseoverganger.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • beregne energien som overføres mellom systemet og omgivelsene i reversible og irreversible prosesser, f.eks. i form av arbeid og varme.
  • benytte tilstandslikninger i beregninger
  • beregne entropiforskjeller for reversible og irreversible prosesser, f.eks. i en varmepumpe.
  • beregne virkningsgraden for varmekraftmaskiner, effektfaktor for kjølemaskiner og COP for varmepumper.
  • beregne relativ og absolutt luftfuktighet.
  • bestemme duggpunktet ved regning og ved bruk av Mollier-diagrammet.

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • identifisere problemstillinger hvor termodynamikk kan benyttes.
  • vurdere kvaliteten på eget og andres arbeid innenfor termodynamikken.
  • kommunisere faglig korrekt og presist om termodynamiske spørsmål.

Vurderingsuttrykk

Forelesninger og øvinger. I forelesningene deltar studentene i problemløsning, diskusjoner og samarbeid, i tillegg til at fagstoff blir presentert.

Innholdet i øvingene omfatter øving i problemløsing, individuelt eller i samarbeid med andre. Faglærer er tilstede og gir hjelp og veiledning.

Sensorordning

Ingen arbeidskrav.