Programplaner og emneplaner - Student
MAPO4400 Helsepedagogikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Health Pedagogy
- Studieprogram
-
Masterstudium i empowerment og helsefremmende arbeidEnkeltemner knyttet til Master i Helse og empowerment
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet belyser og problematiserer sentrale begrep i helsepedagogikk og sammenhengen mellom begrepene. Helsepedagogiske metoder som veiledning (individuell og gruppe), undervisning, coaching innenfor helse, digitale medier og motiverende intervju belyses. Gjennom egentrening og refleksjon oppnår studenten kompetanse til å planlegge, gjennomføre og evaluere helsepedagogiske tilbud til personer med helseutfordringer og deres pårørende, og å trekke brukerkunnskap inn i pasient- og pårørendeopplæring.
Tverrprofesjonelt samarbeid og organisering av helsepedagogiske tiltak vektlegges.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om begreper og metoder innenfor helsepedagogikk
- har bred kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet helsepedagogikk
- kan vurdere ulike metoder i samhandling med pasient/bruker og pårørende
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike metoder i lys av helsepedagogisk kunnskap
- kan i en øvingssituasjon eller på eget arbeidssted anvende kunnskaper og ferdigheter innen helsepedagogikk i et tverrprofesjonelt samarbeid og i samhandling med pasient/bruker og pårørende
- kan planlegge og gjennomføre veiledning, undervisning og coaching både individuelt og til grupper
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere pasient- og pårørendeopplæring i gruppe
- har kompetanse til å trekke brukerkunnskap inn i pasient- og pårørendeopplæring i det daglige møtet med pasienter, brukere og pårørende
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, praktiske øvelser i veiledning og undervisning, individuelt og i gruppe, gruppearbeid og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Deltakelse i praktiske øvelser som har som mål at studenten kan planlegge, gjennomføre, kritisk vurdere og dokumentere et helsepedagogisk opplegg til pasient(er) eller pårørende.
- Godkjent problemstilling for hjemmeeksamen innen fastsatt tidspunkt.
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbytte.
Eksamensform: Hjemmeeksamen over to uker, individuell ut fra valgt emnes fokus og innhold. Studenten velger problemstilling. Omfang: 3000 ord (+/- ti prosent).
Sensorordning: En intern og en ekstern.
Vurderingsuttrykk: Bokstavkarakteren A-E for bestått og F for ikke bestått.
Hjelpemidler til eksamen
Alle.
Pensumliste
Pensumlitteraturen omfatter ca. 1000 sider. Litteraturen oppdateres årlig før oppstart i emnet.
Adams, K., Cimino, J. E. W., Arnold, R. M. & Anderson, W. G. (2012). Why should I talk about emotion? Communication patterns associated with physician discussion of patient expressions of negative emotion in hospital admission encounters. Patient Education and Counseling, 89 (1), 44-50. Hentet fra:http://www.sciencedirect.com.ezproxy.hioa.no/science/article/pii/S0738399112001632
Aglen, B., Hedlund, M. & Landstad, B. J. (2011). Self-help and self-help groups for people with long-lasting health problems or mental health difficulties in a Nordic context : A review. Scandinavian Journal of Public Health, 39 (8), 813-822. Hentet fra:http://journals.sagepub.com.ezproxy.hioa.no/doi/abs/10.1177/1403494811425603
Borge, L. & Hummelvoll, J. K. (2008). Patients' experience of learning and gaining personal knowledge during a stay at a mental hospital. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 15 (5), 365-373. Hentet fra: https://bibsys-almaprimo.hosted.exlibrisgroup.com:443/HIOA:default_scope:TN_wj10.1111/j.1365-2850.2007.01237.x
Copeland, L., McNamara, R., Kelson, M. & Simpson, S. (2015). Mechanisms of change within motivational interviewing in relation to health behaviors outcomes : A systematic review. Patient Education and Counseling, 98 (4), 401-411. doi: http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1016/j.pec.2014.11.022
Frongillo, M., Feibelmann, S., Belkora, J., Lee, C. & Sepucha, K. (2013). Is there shared decision making when the provider makes a recommendation? Patient Education and Counseling, 90 (1), 69-73. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.pec.2012.08.016
Goeman, D., Jenkins, C., Crane, M., Paul, E. & Douglass, J. (2013). Educational intervention for older people with asthma : A randomised controlled trial. Patient Education and Counseling, 93 (3), 586-595. Hentet fra: http://www.sciencedirect.com.ezproxy.hioa.no/science/article/pii/S0738399113003212
Knutsen, I. R., Bossy, D. & Foss, C. (2017). Passer gruppebaserte lærings- og mestringstilbud for alle med diabetes 2? Sykepleien forskning, 12 (e-60171). Hentet fra: https://sykepleien.no/forskning/2017/01/er-gruppebaserte-laerings-og-mestringstilbud-attraktivt-alle-med-diabetes-type-2
Knutsen, I. R., Foss, I. C., Todorova, E., Roukova, P., Kennedy, A., Portillo, M. C., . . . Rogers, A. (2017). Negotiating diet in networks. Qualitative Health Research, 27 (3), 299-310. Hentet fra:http://journals.sagepub.com.ezproxy.hioa.no/doi/abs/10.1177/1049732315610318
Lerdal, A. & Fagermoen, M. S. (2011). Læring og mestring : Et helsefremmende perspektiv i praksis og forskning . Oslo: Gyldendal akademisk.
Schulz, P. J. & Nakamoto, K. (2013). Health literacy and patient empowerment in health communication : The importance of separating conjoined twins. Patient Education and Counseling, 90 (1), 4-11. Hentet fra:http://www.sciencedirect.com.ezproxy.hioa.no/science/article/pii/S0738399112003795
Seikkula, J. & Arnkil, T. E. (2013). Åpen dialog i relasjonell praksis : Respekt for annerledeshet i øyeblikket . Oslo: Gyldendal akademisk.
Shaw, J., Young, J., Butow, P., Chambers, S., O¿Brien, L. & Solomon, M. (2013). Delivery of telephone-based supportive care to people with cancer : An analysis of cancer helpline operator and cancer nurse communication. Patient Education and Counseling, 93 (3), 444-450. Hentet fra:http://www.sciencedirect.com.ezproxy.hioa.no/science/article/pii/S0738399113002784
Sjøvold, E. (2014). Resultater gjennom team . Oslo: Universitetsforl.
Sletteland, N. (2014). Helsekommunikasjon og digitale medier . Oslo: Gyldendal akademisk.
Tveiten, S. (2016). Helsepedagogikk : Pasient- og pårørendeopplæring . Bergen: Fagbokforl.
Tveiten, S., Zlatanovic, T., Davidsen, L. S., Hofset, M. K., Schwencke, J., Størk, W. & Trudvang, H. K. (2016). Hva karakteriserer et godt kurs i helsepedagogikk? En fokusgruppeundersøkelse med bruker som medforsker. Nordisk Sygeplejeforskning, 6 (4), 327-341. Hentet fra: https://bibsys-almaprimo.hosted.exlibrisgroup.com:443/HIOA:default_scope:TN_noart1600604629
Vågan, A., Eika, K. & Skirbekk, H. (2016). Helsepedagogisk kompetanse, læring og mestring. Sykepleien forskning, 11 (e-59702). Hentet fra: https://sykepleien.no/forskning/2016/12/helsepedagogisk-kompetanse-laering-og-mestring-en-systematisk-litteraturoversikt
Wikman, A. M. & Fältholm, Y. (2006). Patient empowerment in rehabilitation : 'somebody told me to get rehabilitated'. Advances in Physiotherapy, 8 (1), 23-32. Hentet fra: https://login.ezproxy.hioa.no/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=c8h&AN=106310896&site=ehost-live
(Pensumliste ajour: 31.05.2017. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, kk. APA-stil.)