Programplaner og emneplaner - Student
MAPFY4300 Psykomotorisk fysioterapi - relasjoner og kommunikasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Psychomotor Physiotherapy - Relations and Communication
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Formålet med emnet er å videreutvikle studentenes handlingskompetanse innenfor psykomotorisk fysioterapi, individuelt og i gruppe. Emnet gir et teoretisk og praktisk grunnlag for relasjonen og kommunikasjonens betydning i klinisk praksis. Praksisperiode 2 påbegynnes i dette emnet.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi og ha norsk autorisasjon som fysioterapeut. Emnene MAPFY4100 og MAPFY4200 må være bestått.
Det forutsettes at studenten har tilgang til et praksissted/eget arbeidssted hvor de kan behandle pasienter med psykomotorisk fysioterapi.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- analysere og drøfte faglige problemstillinger knyttet til kommunikasjon og relasjon i terapeutisk samhandling
- vurdere anvendelse av gruppebasert tilnærming og når slik behandling kan være hensiktsmessig
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende psykomotoriske prinsipper i gruppebehandling.
- vurdere og evaluere behandlingsprosesser og egen terapeutrolle
- analysere terapeutisk samspill i behandlingssituasjoner
- vurdere egen rolle i tverrfaglig samarbeid
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere og reflektere over kommunikasjon og interaksjon i klinisk praksis, individuelt og i gruppe
- analysere og kritisk drøfte relevante faglige problemstillinger knyttet til relasjon og kommunikasjon i klinisk praksis
- lede gruppebehandling basert på psykomotorisk fysioterapi
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, digitalisert undervisning i form av omvendt undervisning (flipped classroom), veiledet ferdighetstrening, og studentaktive læringsformer i form av gruppearbeid, seminarer og presentasjoner. Emnet er samlingsbasert.
Studenten skal utøve psykomotorisk fysioterapi på pasienter ved eget arbeidssted/praksissted.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
Arbeidskrav som godkjennes av praksisveileder:
- gjennomført gruppeveiledning av egen praksis
- individuell journal etter gitte kriterier
Arbeidskrav som godkjennes av faglærer:
- minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening og timeplanlagte seminar - og gruppearbeid, samt veiledning av egen praksis i gruppe
- lede bevegelsesgruppe over minimum 5 ganger og individuelt refleksjonsnotat basert på erfaringer med gruppeledelse, inntil 1200 ord
Vurdering og eksamen
Undervisningsspråk: Norsk
Formålet med emnet er å gjøre studentene i stand til å utføre undersøkelse og faglige vurderinger etter prinsipper for psykomotorisk fysioterapi. Undersøkelsen legger til grunn en forståelse av kroppen som stedet for erfaring og en samspillende helhet. Det innebærer at lokale kroppslige plager vurderes i lys av hele kroppens muskulære spenninger og bevegelighet, samt pasientens historie og nåværende situasjon. Emnet gir et praktisk og teoretisk grunnlag for psykomotorisk fysioterapi. Praksisperiode 1 påbegynnes i dette emnet.
Hjelpemidler ved eksamen
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for og drøfte prinsipper i psykomotorisk kroppsundersøkelse
- tolke funn fra undersøkelsen i lys av pasientens historie og relevant litteratur (klinisk resonnering)
- drøfte aspekter ved klinisk resonnering
- vurdere relevante behandlingstiltak
- drøfte ulike kroppsforståelser
Ferdigheter
Studenten kan
- utføre hel kroppsundersøkelse etter prinsipper for psykomotorisk fysioterapi og gjøre en faglig vurdering av funn og pasientens problem.
- utforske hvilken betydning plager og symptomer kan ha for den enkelte pasient
- utforske relevante behandlingstiltak i samspill med pasienten
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere og vurdere sammensatte kliniske problemstillinger og foreslå relevante tiltak
- formidle selvstendige faglige vurderinger av undersøkelser og behandlingsforløp basert på prinsipper for psykomotorisk fysioterapi
Vurderingsuttrykk
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan utvikle og begrunne problemstilling til masteroppgave
- kan selvstendig beskrive relevant teoretisk referanseramme og/eller kontekst som danner grunnlag for prosjektplan til masteroppgaven
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge et forskningsprosjekt og skrive en prosjektbeskrivelse med presist vitenskapelig format og språk
- kan gjennomføre omfattende og systematisk litteratursøk relatert til egen prosjektbeskrivelse, sammenfatte og diskutere andres funn, samt referere korrekt
- kan reflektere rundt etiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og kritisk vurdere ulike kilder til data og kan anvende kildene i faglige resonnementer
- kan kritisk vurdere relevante etiske normer og verdier knyttet til valgt metode i prosjektbeskrivelse
- kan vurdere om et forskningsprosjekt krever ulike former for registreringer eller godkjenninger i henhold til gjeldende lovverk
Sensorordning
Individuell muntlig eksamen, omfang 20 minutter
Emneoverlapp
Prosjekteksamen i form av prosjektbeskrivelse for eget masterprosjekt, individuelt eller gruppe, avhengig av om masteroppgaven skal skrives individuelt eller i gruppe. Omfang: 3000 ord (+/- 20 %). Ved gruppebesvarelse gis det samlet karakter for gruppen.
Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til ikke bestått har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon.
Ved engelsk gjennomføring av emnet kan studenter som ønsker det besvare eksamen på skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).