EPN-V2

MAPFY4200 Psykomotorisk fysioterapi - individuelle tilnærminger Emneplan

Engelsk emnenavn
Psychomotor Physiotherapy - Individual Approaches
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Formålet med emnet er å utvikle studentens handlingskompetanse i individuelt tilpasset psykomotorisk fysioterapi. Sentralt i emnet er studentens behandlingsferdigheter, hvor kroppslige og verbale tilnærmingsmåter skal utfylle hverandre. Dagens sykdomsbilde viser en stadig større andel pasienter med kroniske og sammensatte lidelser. Emnet fokuserer på pasientrettet behandling og hva bedring kan være for denne pasientgruppen. Det fokuseres også på kropp og sinn dualisme. Fysioterapeutens rolle i psykisk helsearbeid belyses gjennom observasjonspraksis.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi og ha norsk autorisasjon som fysioterapeut.;

Det forutsettes at studenten har tilgang til et praksissted/eget arbeidssted hvor de kan behandle pasienter med psykomotorisk fysioterapi.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • gjøre rede for og drøfte behandling etter prinsipper for psykomotorisk fysioterapi;
  • drøfte sentrale aspekter ved pasientrettet behandling
  • ;kritisk vurdere kroppslige aspekter ved psykiske lidelser;

;Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende prinsipper fra psykomotorisk fysioterapi på en selvstendig måte i klinisk praksis
  • kritisk vurdere og anvende ulike behandlingstilnærminger tilpasset den enkelte pasient
  • analysere og vurdere individuelle behandlingsprosesser

Generell kompetanse ;

Studenten kan

  • analysere faglige problemstillinger knyttet til psykomotorisk fysioterapi
  • formidle faglige vurderinger til aktuelle samarbeidspartnere og bidra konstruktivt i tverrfaglig samarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer veksler mellom forelesninger, omvendt undervisning (flipped classroom), veiledet ferdighetstrening, og studentaktive læringsformer i form av gruppearbeid, seminarer og presentasjoner. Emnet er samlingsbasert.

Studenten skal utøve psykomotorisk fysioterapi på pasienter ved eget arbeidssted/praksissted.

Praksisperiode 1 starter etter 2. samling i emne MAPFY4100 og avsluttes i dette emnet. I tillegg skal studenten ha 3 dager observasjonspraksis.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:;

Arbeidskrav som godkjennes av praksisveileder: ;

  • gjennomført minimum 20 timer gruppeveiledning
  • gjennomført 80 pasientbehandlinger
  • individuell journal etter gitte kriterier

Arbeidskrav som godkjennes av faglærer:;

  • minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening og timeplanlagte seminar - og gruppearbeid, samt gruppeveiledning.
  • 3 dager observasjonspraksis og individuelt refleksjonsnotat basert på erfaringer fra praksis, inntil 700 ord

Vurdering og eksamen

Kombinert vurdering:

Del 1) Vurderte praksisstudier.; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;

Del 2) Individuell prosjekteksamen, i form av et gitt tema som utarbeides i løpet av emneperioden. Omfang: inntil 2500 ord.

Del 1 og del 2 gjennomføres uavhengig av hverandre.

Ny eksamen: Del 2 Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

Hjelpemidler ved eksamen

;Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Læreplanen og andre offentlige styringsdokument danner utgangspunktet for læreres undervisning. I dette emnet blir studentene introdusert til den pedagogiske prosessen som går fra å fortolke læreplaner til å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning. Det blir lagt særlig vekt på å arbeide praktisk-metodisk og å knytte sammen undervisningen på campus med studentene sine observasjoner og erfaringer fra skolepraksis.

Studentene vil få innføring i grunnleggende ballferdigheter gjennom ulike lagspill-aktiviteter. Det vil også være fokus på hvordan tilrettelegge undervisningen i ulike ballspill ved bruk av ulike pedagogiske modeller.

Sensorordning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om dannelse som overordnet didaktisk begrep
  • har kunnskap om innholdet i og begrunnelsene for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet
  • har grunnleggende kunnskap om klasseledelse
  • har kunnskap om ulike begrunnelser for kroppsøvingsfaget og hvilke pedagogiske konsekvenser disse har for undervisning
  • har kunnskap om ulike grunnleggende didaktiske og pedagogiske modeller og undervisningsprinsipper som er sentrale for undervisning i kroppsøving og idrettsfag
  • har kunnskap om et bredt utvalg av lagaktiviteter, inne og ute
  • kan integrere kunnskap fra fagdidaktikk og basisfag for å begrunne egne valg i undervisning i kroppsøving

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere læreplaner for å planlegge undervisning
  • kan gjøre begrunnede didaktiske valg i planlegging og gjennomføring av undervisning
  • kan gjennom klasseledelse legge til rette for elevenes læring med utgangspunkt i kunnskap om skolens styringsdokumenter
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse i kroppsøving og idrettsfag gi læringsfremmende tilbakemeldinger
  • kan legge til rette for, lede og veilede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter innen lagaktiviteter
  • kan bruke lek som innfallsvinkel til læring og opplevelse innen lagaktiviteter
  • har grunnleggende ferdigheter innen et utvalg lagidretter/-aktiviteter? inne og ute

Generell kompetanse

Studenten

  • har kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv som kroppsøvingslærer
  • kan legge til rette for fysisk aktivitet i gode læringsmiljø for barn, unge og voksne med vekt på opplevelse, mestring, samhandling og kommunikasjon

Emneoverlapp

Undervisningen vil i stor grad søke å integrere den teoribaserte undervisningen inn i de praktiske aktivitetene. I tillegg vil det tilstrebes å benytte studentaktive arbeidsformer i form av seminarer, ulike diskusjonsforum og praktisk undervisning.