EPN-V2

MAPFY4100 Psykomotorisk fysioterapi - undersøkelse og behandling Emneplan

Engelsk emnenavn
Psychomotor Physiotherapy - Examination and Treatment
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Formålet med emnet er å gjøre studentene i stand til å utføre undersøkelse og faglige vurderinger etter prinsipper for psykomotorisk fysioterapi. Undersøkelsen legger til grunn en forståelse av kroppen som stedet for erfaring og en samspillende helhet. Det innebærer at lokale kroppslige plager vurderes i lys av hele kroppens muskulære spenninger og bevegelighet, samt pasientens historie og nåværende situasjon. Emnet gir et praktisk og teoretisk grunnlag for psykomotorisk fysioterapi. Praksisperiode 1 påbegynnes i dette emnet.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi og ha norsk autorisasjon som fysioterapeut.

Det forutsettes at studenten har tilgang til et praksissted/eget arbeidssted hvor de kan behandle pasienter med psykomotorisk fysioterapi.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • gjøre rede for og drøfte prinsipper i psykomotorisk;kroppsundersøkelse; ;
  • tolke funn fra undersøkelsen i lys av pasientens historie og relevant litteratur (klinisk resonnering)
  • drøfte aspekter ved klinisk resonnering
  • vurdere relevante behandlingstiltak
  • drøfte ulike kroppsforståelser; ;

Ferdigheter

Studenten kan

  • utføre hel kroppsundersøkelse etter prinsipper for psykomotorisk fysioterapi og gjøre en faglig vurdering av funn og pasientens problem.
  • utforske hvilken betydning plager og symptomer kan ha for den enkelte pasient
  • utforske relevante behandlingstiltak i samspill med pasienten

Generell kompetanse ;

Studenten kan

  • analysere og vurdere sammensatte kliniske problemstillinger og foreslå relevante tiltak
  • formidle selvstendige faglige vurderinger av undersøkelser og behandlingsforløp basert på prinsipper for psykomotorisk fysioterapi; ;

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer veksler mellom forelesninger, omvendt undervisning (flipped classroom), veiledet ferdighetstrening, og studentaktive læringsformer i form av gruppearbeid, seminarer og presentasjoner. Emnet er samlingsbasert.

Studenten skal utøve psykomotorisk fysioterapi på pasienter ved eget arbeidssted/praksissted.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:;

  • minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening og timeplanlagte seminar - og gruppearbeid, samt veiledning av egen praksis i gruppe

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen, omfang 20 minutter

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Vurderingsuttrykk

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

  • kjennskap til ulike verktøy som kan brukes for å løse markedsføringsutfordringer i bedrifter
  • bred kunnskap om markedsføring og bruk av de ulike virkemidlene i markedsføring, som produkt, pris, distribusjon og promotering
  • kjennskap til forskjellen mellom produkter og tjenester og hvordan tjenesteprodusenter skiller seg fra andre produsenter
  • kunnskaper om omgivelser, økonomiske systemer og markeder, strategi, kjøpsadferd og markedssegmentering
  • kunnskaper om markedsføringsloven og om forbrukerkjøpslovens bestemmelser om mangler og mangelsbeføyelser

;

Ferdigheter

  • bruke sentrale markedsføringsverktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg
  • anvende markedsplanen med vekt på sammenhengen mellom de ulike virkemidlene i markedsføring
  • anvende og integrere relevante modeller og analyser fra andre relevante fag
  • kunne sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
  • ta stilling til forbrukeres rettsstilling og selgers rettigheter og plikter

;

Generell kompetanse

  • tilegne seg en helhetsforståelse av bedriftens plass i samfunnet
  • forstå markedsførers ansvar overfor forbruker
  • søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kvaliteten på kilden
  • kunne grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider

Sensorordning

Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, casediskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, oppgaveløsning og deltakelse i simuleringsspill.

Emneoverlapp

Det er 2 arbeidskrav i emnet.

Det første arbeidskravet vil dreie seg om hvordan lykkes med markedsføring i praksis. Arbeidskravet er individuelt og det vil være 3 aktiviteter som inngår i arbeidskravet. I hver aktivitet vil det være faglig tekst og video som beskriver forhold ved markedsføring i praksis, etterfulgt av noen kontrollspørsmål om innholdet i materialet som må besvares.;Arbeidskravet vil bli gitt gjennom Canvas på bestemte tidspunkter gjennom semesteret, og for å få godkjent arbeidskravet;må studenten gjennomføre alle 3 aktiviteter.

Det andre arbeidskravet er et bedriftssimuleringsspill innenfor markedsføring der studentene spiller og konkurrerer mot hverandre i grupper. Faglærer vil gi nærmere beskrivelse ved semesterstart. En del av simuleringsspillet vil foregå i klasserommet og det vil være tre forelesninger med obligatorisk oppmøte og deltakelse i spillet (deltakelse registreres gjennom pålogging i spillet). For å få godkjent arbeidskravet må studenter delta i spillet på 2 av de 3 obligatoriske forelesningene. For studenter som ikke får gjennomført det virtuelle spillet på grunn av godkjent fravær, avtales alternativt arbeidskrav med faglærer. Bedriftsimuleringsspillet er en integrert del av undervisningen, og lisens må kjøpes på linje med annet pensum. Studenter som ikke ønsker å gjennomføre et simuleringsspill vil få alternativt arbeidskrav av faglærer.