EPN-V2

MAPE1300 Statikk og Fasthetslære Emneplan

Engelsk emnenavn
Statics and Introduction to Solid Mechanics
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - maskin
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Klassisk mekanikk danner grunnlag for konstruksjon av alle maskintekniske komponenter. Dette emnet inneholder statikk og fasthetslære, det vil si hvordan man håndterer krefter på konstruksjoner og hvordan man utfører analyser og dimensjonering av dem.

Forkunnskapskrav

Ingen, ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan teorien som ligger til grunn for klassisk mekanikk
  • har forståelse for sammenhengen mellom belastninger og styrkeegenskapene til en konstruksjon
  • har kunnskap om krefter på plane konstruksjoner
  • har kunnskap om grafisk og analytisk analysemetode
  • har kunnskap om krefter på konstruksjoner satt sammen med ledd
  • har kunnskap om enkle plane fagverkskonstruksjoner
  • har kunnskap om friksjonskrefter
  • har kunnskap om tverrsnittsanalyse av bjelkeprofiler
  • har kunnskap om snittkrefter og normal, bøye og skjærspenninger
  • har kunnskap om knekking av staver

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre analyser og dimensjonere enkle konstruksjoner

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utføre en strukturanalyse av enkle bjelkekonstruksjoner
  • kjenner arbeidsmetodikken ved gjennomføring av en strukturanalyse
  • kan planlegge og gjennomføre en strukturanalyse og de kan dokumentere arbeidet

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger og øvinger.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 7 av 10 øvinger 

Vurdering og eksamen

Emnet omhandler statistiske verktøy som brukes i biomedisinsk forskning, metodeutvikling og metodevalidering ved medisinske laboratorier. I tillegg omfatter emnet kvalitetssikringssystemer for slike laboratorier.

Hjelpemidler ved eksamen

Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.

Vurderingsuttrykk

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om valg og bruk av statistiske metoder i forskning og metodevalidering
  • har inngående kunnskap om systemer og rutiner for kvalitetsovervåkning og kvalitetssikring av analyseprosesser
  • kan redegjøre for systemer og prosesser tilknyttet akkreditering og sertifisering av medisinske laboratorier
  • har avansert kunnskap om vurderinger som ligger til grunn for etablering av referanseområde
  • har avansert kunnskap om hvordan analysemetoders spesifisitet, sensitivitet og testnøyaktighet bestemmes og vurderes
  • kan redegjøre for begrepene prediktiv verdi, odds ratio og ROC kurver
  • kan redegjøre for lover og forskrifter som regulerer medisinsk laboratorievirksomhet
  • har avansert kunnskap om hvordan holdbarhetsforsøk på prøvemateriale gjennomføres
  • har avansert kunnskap om analytisk variasjon med tanke på repeterbarhet og reproduserbarhet

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende statistiske metoder og verktøy som tabellanalyse, variansanalyse, korrelasjon og enkel og multippel, lineær og logistisk regresjon
  • utføre og forklare hypotesetesting, parametriske og ikke-parametriske metoder samt korrelasjon og regresjonsanalyse
  • bruke en- og toveisvariansanalyser til repeterte målinger
  • vurdere og drøfte betydningen av preanalytiske, analytiske og postanalytiske feilkilder for analyseresultatet / analysekvaliteten
  • velge og anvende statistiske metoder som brukes til kvalitetssikring av medisinske laboratorier
  • planlegge og gjennomføre sammenligning av analysemetoder og vurdere tiltak

Generell kompetanse

Studenten kan

  • diskutere og analysere faglige problemstillinger og bidra aktivt i gjennomføringen av avanserte arbeidsoppgaver knyttet til kvalitetskontroll og kvalitetssikring i laboratorier

Sensorordning

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, gruppearbeid og selvstudier.