Programplaner og emneplaner - Student
MAMO3100 Statistisk analyse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Statistical analysis
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2026
- Timeplan
-
Innledning
Emnet vil gjøre studentene i stand til å benytte sentrale statistiske metoder og modeller innen moderne kvantitativ analyse og gir en introduksjon til statistisk tenkning. Studentene lærer hvordan ulike regresjonsmodeller brukes for å forstå sammenhenger i data og å utføre slike analyser i Python. I tillegg vil studentene få innsikt i metoder for å analysere og forklare "svart-boks"-prediksjonsmodeller.
-
Anbefalte forkunnskaper
Emnet bygger på DAPE2000 Matematikk 2000 med statistikk.
-
Forkunnskapskrav
Ingen
-
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten kan:
- gjøre rede for grunnleggende begreper innen regresjonsanalyser som forklaringsvariabler, responsvariabel, forklart varians, prediksjonsintervall og minste kvadraters metode
- kjenne til maximum likelihood-estimering, likelihood ratio-test, bootstrapping og generaliserte lineære modeller
- gjøre rede for hvordan maskinlæringsmetoder trenes, valideres og evalueres
- gjøre rede på forskjellen på lokale og globale forklaringer, og hvordan partial dependence-plot, accumulated local effects-plot, Friedmans H-observator og surrogatmodell fungerer
Ferdigheter
Studenten kan:
- bruke lineær og logistisk regresjon til å studere sammenhengen mellom en eller flere forklaringsvariabler og en responsvariabel
- tilpasse en egnet regresjonsmodell ved å studere modellens residualer og om nødvendig forsøke ulike variabeltransformasjoner og variabelseleksjon
- sette opp og utføre hypotesetester og regne ut konfidensintervaller for parametre i en regresjonsmodell
- identifisere de viktigste prediktorene og interaksjonene i en modell ved bruk av forklarbar kunstig intelligens (XAI)
- skrive kildekode for å gjennomføre utregningene for regresjonsanalyser og XAI i Python
Generell kompetanse
Studenten kan:
- benytte statistiske tenkemåter på reelle problemstillinger og formidle disse skriftlig og muntlig
- løse reelle problemstillinger ved bruk av regresjonsanalyse, maskinlæring og XAI
- identifisere metodenes begrensninger og vurdere likheter og forskjeller med metoder fra matematisk modellering, numerikk og maskinlæring
-
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger og individuelle øvinger. Øvingstimene vil bestå av både oppgaveregning og programmering.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
Tre obligatoriske innleveringer hvor minst to må være godkjent. Arbeidet gjøres i grupper på 1-4 medlemmer.
-
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved ny eller utsatt eksamen kan en annen eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt.
Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
-
Emneansvarlig
Kristoffer H. Hellton
-
Emneoverlapp
Ingen overlapp med andre emner.