Programplaner og emneplaner - Student
MALKA220 Behavioral Economics Course description
- Course name in Norwegian
- Atferdsøkonomi
- Study programme
-
Master's Program in Behavioral ScienceMaster’s Program in Behavioral Science - Specialisation in Innovation and ImplementationMaster’s Program in Behavioral Science - Specialisation in Concepts and ApplicationsMaster's Programme in Learning in Complex Systems, elective courses
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
This course provides an overview of behavioral economics for students and professionals interested in behavioral science. Whereas the focus is on a behavior analytic framework of choice behavior and decision-making, the course is highly interdisciplinary, as it includes concepts and cases drawn from economic, psychological, and social sciences.
Required preliminary courses
Admission to the study program
Learning outcomes
On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- can describe and discuss the main distinctions between neoclassical economics, behavioral economics and behavior analysis, and define behavioral economics and describe the origins
- can define the concepts of Homo economicus and bounded rationality
- can define the core concepts of discounting
- can define "beliefs, biases and heuristics" and describe typical heuristics
- can define core principles in game theory
Skills
The student
- can discuss discounting in relation to the standard economic model and behavioral economics
- can describe and discuss the concepts of rule-governed and contingency shaped behavior in the light of discounting
- can discuss how nudging can affect choice behavior, and analyze nudging in behavioral analytic terms
- can discuss the concept of selection at the behavioral and cultural level in relation to micro- and macroeconomics
Competence
The student
- can present core principles of behavioral economics to others in a way that meets the requirements of professional scientific communication
- can present core principles of behavioral economics to the Public
- can discuss how behavior analysis can contribute to the field of behavioral economics
- can present evidence based research from behavioral economics, and discuss different methods and Applications
- can discuss how the field of behavioral economics can contribute to further understanding of choice behavior
Teaching and learning methods
Teaching and learning methods include lectures, student exercises, individual papers, discussions.
Course requirements
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- 3 written assignments, each with maximum 10.000 keystrokes.
Assessment
Individual written examination with invigilation, 4 hours. Exam questions are in English. Students may submit their exams in Norwegian, Swedish, Danish or English.
Permitted exam materials and equipment
Ingen forkunnskapskrav.
Grading scale
Studenten skal etter å ha fullført emne ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om barnevernets rolle og ansvar, grunnprinsipper,
- avansert kunnskap om barns rett til hjelp, beskyttelse og omsorg,
- inngående kunnskap om forsvarlighetskravet i barneverntjenesten, herunder betydningen av skriftlig dokumentasjon av vurderinger og beslutninger som ledd i forsvarlig saksbehandling, og
- avansert kunnskap om barnevernlovens materielle bestemmelser, herunder partsrettigheter, hjelpetiltak og akuttiltak.
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke grunnprinsipper og menneskerettigheter som ledd i juridisk metode i barneverntjenestens arbeid,
- foreta solide juridiske og barnevernfaglige vurderinger og utvise handlekraft for å sikre barn nødvendig beskyttelse og omsorg i rett tid,
- identifisere sårbarhetspunkter på egen arbeidsplass og bidra til å sikre forsvarlig saksbehandling, og
- bidra til å sikre barns og foreldres partsrettigheter, utrede og gjennomføre hjelpetiltak og sikre forsvarlig håndtering av akuttplasseringer.
Generell kompetanse
Studenten kan
- bidra til kritisk refleksjon og nytenkning på egen arbeidsplass knyttet til implementering av grunnprinsipper og menneskerettigheter og til styrking av barns og foreldres rettssikkerhet i barneverntjenestens arbeid.
Examiners
Undervisningen går over ett semester og består av tre samlinger á tre dager. Undervisningen gis gjennom forelesninger, gruppearbeid og egenstudier. Emnet baserer seg på aktiv bruk av studentenes praksiserfaringer som yrkesutøvere.