EPN-V2

MALK4000-401 Kompleksitet, vitenskap og samfunn Emneplan

Engelsk emnenavn
Complexity, Science and Society
Studieprogram
Masterstudium i atferdsvitenskap, deltid
Masterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i innovasjon og implementering
Masterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i begreper og anvendelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Ingen forkunnskapskrav.

Forkunnskapskrav

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om

  • statiske og dynamiske modeller for prising i monopol- og oligopolmarkeder.
  • transaksjonskostnadsteori knyttet til beslutninger om hvordan bedriften skal forholde seg til ulike deler av ulike verdikjeder.
  • evolusjonær økonomisk teori om betydning av og drivkrefter for innovasjon i bedrifter.
  • typologi for strategisk posisjonering og teori om strategisk binding.
  • rammeverk for analyse av hvor attraktive ulike industrier er.

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende økonomiske teori på realistiske, komplekse strategiske problemstillinger, og begrunne strategivalg med det økonomiske begrepsapparatet.
  • vurdere hvilke modeller som er best egnet i det enkelte case, har forståelse for modellenes begrensinger og kan kombinere dem med faglig innsikt fra andre fagområder.
  • gjennomføre strategiske analyser og gi godt begrunnede anbefalinger for strategivalg.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • diskutere strategiske problemstillinger for bedrifter med utgangspunkt i økonomisk teori og annet fagstoff, og på det analytiske nivået som forventes på tredje års bachelor.

Læringsutbytte

Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.

Arbeids- og undervisningsformer

Vurderingen består av 2 innleveringsoppgaver i løpet av semesteret og individuell skriftlig eksamen på 4 timer. De to innleveringsoppgavene, på opptil 3;000 ord hver, skal utføres individuelt eller i grupper på inntil 4 studenter. Oppgavene teller 40 % og skoleeksamen 60 %. Totalkarakter settes etter en helhetsvurdering.;

Ved gjentak av eksamen, må man levere både nye innleveringer og gå opp til ny skriftlig skoleeksamen.

Det gis tilbakemelding på prosjektoppgavene i løpet av semesteret, men endelig karaktervedtak gjøres etter eksamen. Det er ikke klagemulighet på underveisevalueringen isolert.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.;

Vurdering og eksamen

Ingen ut over opptakskrav.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har inngående kunnskap om

  • myndighetenes krav, forskrifter, regler og bransjenormer for inneklima og energibruk
  • sammenhengen mellom bygning og inneklima, varmetap, solstråling og varmetilskudd
  • grunnleggende prinsipper for fysisk og matematisk modellering i inneklima og energisimuleringsprogrammer
  • usikkerhetsfaktorer ved simulering av inneklima og energibruk i bygninger
  • hva som kan og ikke kan simuleres i ulike verktøy for inneklima og energibruk
  • Energiøkonomisering (ENØK)
  • beregning av bygningers energibehov ved bruk av NS3031
  • termisk, atmosfærisk, akustisk, aktinisk og mekanisk miljø i inneklima
  • menneskets optimale komforttilstand i bygg med hensyn til metabolisme og bekleding
  • betydning av og tiltak vedrørende fuktig luft
  • miljøriktige byggematerialer, f.eks. mht. inneklima og energibruk/CO2-utslipp i et livssyklusperspektiv
  • forhold omkring renhold ved bygging
  • sammenhengen mellom inneklima, sykdom og helse

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjennomføre selvstendige arbeider med modellering av bygninger med hensyn på optimalt inneklima, effekt og energibehov ved bruk av programmet SIMIEN eller tilsvarende
  • analysere kvaliteten på inneklima og energibruk i en bygning i forhold til gjeldende lover og forskrifter ved hjelp av både målinger og simuleringer.
  • analysere lønnsomhet av tiltak og «tiltakspakker» knyttet til inneklima og energibruk i bygninger
  • vurdere forutsetninger og beregne hva sannsynlig virkelig energibruk i bygg blir
  • analysere data om inneklima og energibruk i bygningers driftsfase, f.eks. ET-kurver
  • analysere termisk miljø med hensyn til metabolisme, strålingstemperaturer, lufttemperatur, operativ temperatur, bekledning og aktivitet.
  • foreta materialvalg med hensyn på inneklimakvalitet og miljøbelastning

Generell kompetanse

Studenten kan

  • beregne og analysere bygningers energibruk
  • vurdere hvilke metoder som er mest hensiktsmessig for å utføre inneklima- eller energi-analyser
  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å vurdere og velge riktig verktøy i forhold til problemstilling
  • planlegge og utføre inneklima-analyser i bygninger og gi relevant veiledning om inneklima

Vurderingsuttrykk

Forelesninger, regneøvinger, laboratoriearbeid og prosjektarbeid.

Sensorordning

Faget bygger på obligatoriske emner fra de to første årene i bachelorstudiet og særlig på Mikroøkonomi og Bedriftsøkonomi eller tilsvarende emner.;