Programplaner og emneplaner - Student
MALK4000-401 Kompleksitet, vitenskap og samfunn Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Complexity, Science and Society
- Studieprogram
-
Masterstudium i atferdsvitenskap, deltidMasterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i innovasjon og implementeringMasterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i begreper og anvendelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen forkunnskapskrav.
Forkunnskapskrav
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om
- statiske og dynamiske modeller for prising i monopol- og oligopolmarkeder.
- transaksjonskostnadsteori knyttet til beslutninger om hvordan bedriften skal forholde seg til ulike deler av ulike verdikjeder.
- evolusjonær økonomisk teori om betydning av og drivkrefter for innovasjon i bedrifter.
- typologi for strategisk posisjonering og teori om strategisk binding.
- rammeverk for analyse av hvor attraktive ulike industrier er.
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende økonomiske teori på realistiske, komplekse strategiske problemstillinger, og begrunne strategivalg med det økonomiske begrepsapparatet.
- vurdere hvilke modeller som er best egnet i det enkelte case, har forståelse for modellenes begrensinger og kan kombinere dem med faglig innsikt fra andre fagområder.
- gjennomføre strategiske analyser og gi godt begrunnede anbefalinger for strategivalg.
Generell kompetanse
Studenten kan
- diskutere strategiske problemstillinger for bedrifter med utgangspunkt i økonomisk teori og annet fagstoff, og på det analytiske nivået som forventes på tredje års bachelor.
Læringsutbytte
Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.
Arbeids- og undervisningsformer
Vurderingen består av 2 innleveringsoppgaver i løpet av semesteret og individuell skriftlig eksamen på 4 timer. De to innleveringsoppgavene, på opptil 3;000 ord hver, skal utføres individuelt eller i grupper på inntil 4 studenter. Oppgavene teller 40 % og skoleeksamen 60 %. Totalkarakter settes etter en helhetsvurdering.;
Ved gjentak av eksamen, må man levere både nye innleveringer og gå opp til ny skriftlig skoleeksamen.
Det gis tilbakemelding på prosjektoppgavene i løpet av semesteret, men endelig karaktervedtak gjøres etter eksamen. Det er ikke klagemulighet på underveisevalueringen isolert.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.;
Vurdering og eksamen
Ingen ut over opptakskrav.
Hjelpemidler ved eksamen
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har inngående kunnskap om
- myndighetenes krav, forskrifter, regler og bransjenormer for inneklima og energibruk
- sammenhengen mellom bygning og inneklima, varmetap, solstråling og varmetilskudd
- grunnleggende prinsipper for fysisk og matematisk modellering i inneklima og energisimuleringsprogrammer
- usikkerhetsfaktorer ved simulering av inneklima og energibruk i bygninger
- hva som kan og ikke kan simuleres i ulike verktøy for inneklima og energibruk
- Energiøkonomisering (ENØK)
- beregning av bygningers energibehov ved bruk av NS3031
- termisk, atmosfærisk, akustisk, aktinisk og mekanisk miljø i inneklima
- menneskets optimale komforttilstand i bygg med hensyn til metabolisme og bekleding
- betydning av og tiltak vedrørende fuktig luft
- miljøriktige byggematerialer, f.eks. mht. inneklima og energibruk/CO2-utslipp i et livssyklusperspektiv
- forhold omkring renhold ved bygging
- sammenhengen mellom inneklima, sykdom og helse
Ferdigheter
Studenten kan
- gjennomføre selvstendige arbeider med modellering av bygninger med hensyn på optimalt inneklima, effekt og energibehov ved bruk av programmet SIMIEN eller tilsvarende
- analysere kvaliteten på inneklima og energibruk i en bygning i forhold til gjeldende lover og forskrifter ved hjelp av både målinger og simuleringer.
- analysere lønnsomhet av tiltak og «tiltakspakker» knyttet til inneklima og energibruk i bygninger
- vurdere forutsetninger og beregne hva sannsynlig virkelig energibruk i bygg blir
- analysere data om inneklima og energibruk i bygningers driftsfase, f.eks. ET-kurver
- analysere termisk miljø med hensyn til metabolisme, strålingstemperaturer, lufttemperatur, operativ temperatur, bekledning og aktivitet.
- foreta materialvalg med hensyn på inneklimakvalitet og miljøbelastning
Generell kompetanse
Studenten kan
- beregne og analysere bygningers energibruk
- vurdere hvilke metoder som er mest hensiktsmessig for å utføre inneklima- eller energi-analyser
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å vurdere og velge riktig verktøy i forhold til problemstilling
- planlegge og utføre inneklima-analyser i bygninger og gi relevant veiledning om inneklima
Vurderingsuttrykk
Forelesninger, regneøvinger, laboratoriearbeid og prosjektarbeid.
Sensorordning
Faget bygger på obligatoriske emner fra de to første årene i bachelorstudiet og særlig på Mikroøkonomi og Bedriftsøkonomi eller tilsvarende emner.;