EPN

MAKREPRA20 Praktiske studier i kreftsykepleiers funksjons- og ansvarsområder 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Studies in Cancer Nursing 2
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i kreftsykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Formålet med dette emnet er at studenten får utvikle handlingskompetanse i kreftsykepleie i kommunehelsetjenesten eller ved palliative enheter i spesialisthelsetjenesten. I emnet legges det vekt på at studenten får erfaringer og utfordringer som er komplekse nok til at læringsutbyttene for emnet kan nås. Gjennom de praktiske studiene får studentene tilegnet klinisk erfaring for å utvikle en umiddelbar forståelse av pasientsituasjoner og hvilken kunnskap og handling som kreves. Sentralt for emnet er kreftsykepleierens forebyggende, rehabiliterende og lindrende funksjon.

Generelt foregår praksisstudiene ved institusjoner der kreftpasienten får behandling og oppfølging, eventuelt avslutter livet. Studenten vil primært ha praksis i kommunehelsetjenesten, men også i spesialisthelsetjenesten. 6 uker veiledede praksisstudier med tilrettelagte læresituasjoner, selvstudier og eventuelt gruppearbeid.

Anbefalte forkunnskaper

Gjennomført MAKREPRA10 Praktiske studier i kreftsykepleiers funksjons- og ansvarsområder 1 og MAKRE4200 Teoretiske studier i kreftsykepleierens funksjons- og ansvarsområder 2.

Forkunnskapskrav

 Bestått MAKRE4100 Teoretiske studier i kreftsykepleierens funksjons- og ansvarsområder 1, 10 stp.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte kreftsykepleiens forebygging, rehabilitering, behandling lindring innenfor rammen av kreftsykepleierens funksjon
  • kan analysere betydningen av samhandling mellom spesialist- og primærhelsetjenesten i oppfølging av kreftpasienter
  • kan vurdere kreftpasienter i livets sluttfase og deres pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i kreftsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen kreftsykepleie
  • kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning av pasienter og pårørende fra ulike kulturer, til egen faggruppe og andre 
  • kan bruke relevante metoder for utviklingsarbeid på en selvstendig måte
  • kan koordinere og utøve palliativ sykepleie til kreftpasienter i samarbeid med pasienten, deres pårørende og andre i tverrfaglig samarbeid
  • kan koordinere og utøve sykepleie til kreftpasienter i livets sluttfase i samarbeid med pasienter, deres pårørende og andre i tverrfaglig samarbeid
  • kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til kreftsykepleierens funksjons- og ansvarsområder gjennom hele sykdomsforløpet:
    • kan observere, vurdere, identifisere og evaluere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og de pårørende
    • kan identifisere og vurdere ulike pasientsituasjoner selvstendig, prioritere og handle forsvarlig slik at pasientens behov blir ivaretatt
    • kan utøve kreftsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet
    • kan samhandle med pasientens pårørende, vise dem respekt og omsorg og ivareta deres behov og rettigheter
    • kan legge forholdene til rette for en verdig død når behandling ikke fører frem
    • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig
    • kan forebygge, redusere og lindre stress og lidelse hos kreftpasienter ved hjelp av kommunikasjon, informasjon og tilrettelegging av et trygt og terapeutisk miljø
    • kan observere, vurdere, identifisere og evaluere pasientens opplevelser av plagsomme symptomer ved kreftsykdom og behandling av kreftsykdom
    • kan tilrettelegge for at pasienten tilegner seg nye handlingsmåter for å kompensere for sykdom, negative konsekvenser av kreftbehandling eller senskader etter behandling
    • kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i klinisk praksis
    • kan sikre kontinuitet i oppfølgingen av kreftpasienten ved skriftlig og muntlig dokumentasjon gjennom alle ledd i behandlingskjeden
    • kan dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • har handlingskompetanse i kreftsykepleie
  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen kreftsykepleie med utgangspunkt i relevant fagkunnskap, forskningskunnskap, erfaringskunnskap og pasientkunnskap
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor kreftsykepleie, både med fagpersoner og til allmenheten
  • kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten
  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innen kreftsykepleie

Arbeids- og undervisningsformer

Veiledete praksisstudier med tilrettelagte læresituasjoner. I tillegg inngår undervisningsformer som muntlige og skriftlige oppgaver, gruppearbeid og selvstudier.

Turnus

I praksis kreves normalt 30 timer tilstedeværelse på praksisstedet og 1 studiedag pr. uke. En praksisdag er normalt 7 ½ time. Studenten skal selv planlegge tid for tilstedeværelse, og turnusplanene skal godkjennes av faglærer og praksisveileder. For at studenten skal få gode læresituasjoner, bør hen i størst mulig grad følge kontaktsykepleiers turnus.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

  • Konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
  • Skriftlig oppgave, individuell eventuelt i gruppe hvis flere studenter er på samme post, med muntlig framlegg. Omfang: inntil 2000 ord. Selvvalgt pensum skal anvendes

Studenten får muntlig tilbakemelding fra praksisveileder og/eller faglærer.

Vurdering og eksamen

Vurderte praksisstudier.

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet.

For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse.

  • Mindre enn 10 % fravær, studenten kan fullføre praksisemnet på vanlig måte.
  • 10-20 % fravær, studenten kan hvis mulig, ta igjen praksis man mangler. Dette må avtales med praksisveilederen og veilederen ved universitetet.
  • Mer enn 20 % fravær, studenten må ta hele praksisemnet på nytt.

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant.

Vurderingsuttrykk

Bestått-ikke bestått.

Sensorordning

Summativ vurdering gjennomføres av minst én representant fra praksisstedet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.

Emneoverlapp

Emnet er 100 % overlappende med KREFTPRA2 Kliniske studier i kreftsykepleierens funksjons- og ansvarsområder 2.