EPN-V2

MAKREPRA10 Praksis i spesialisthelsetjenesten Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Studies in Specialist Health Service
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i kreftsykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Formålet med dette emnet er at studentene får handlingskompetanse i kreftsykepleie og bidrar til å utvikle kunnskapsbasert praksis. Gjennom de praktiske studiene i spesialisthelsetjenesten får studentene erfaring i å foreta kliniske observasjoner, vurderinger, beslutninger og iverksette handlinger uavhengig av behandlingsmål. Sentralt for emnet er sykepleie rettet mot konsekvenser av behandlingen for pasienten og pårørende, spesielt lindring av symptomer som kan oppstå. Videre vil studentene få erfaring i å undervise kolleger og/eller annet helsepersonell.

Generelt foregår praksisstudiene ved spesialavdelinger der kreftpasienten får behandling og oppfølging. Studenten vil primært ha praksis ved onkologisk avdelinger, inkludert barneonkologisk avdeling. Veiledet praksis går normalt over 7 uker med tilrettelagte læresituasjoner og selvstudier.

Anbefalte forkunnskaper

Innholdet i emnet består av følgende to hovedtemaer: 1: Praktisk musikkarbeid og 2: Musikkpedagogikk, musikkteori og ledelse.

Hovedtema 1: Praktisk musikkarbeid

  • Dans/bevegelse: Undervisningen tar sikte på å gi studentene mulighet til å oppleve, uttrykke og metodisk tilrettelegge musikk for barn gjennom bruk av kroppen i sang- og bevegelsesleker og dansetradisjoner fra ulike land.
  • Rytmikk: Undervisningen legger vekt på å bevisstgjøre og utvikle studentenes rytmiske forståelse gjennom bevegelse, stemme og spill.
  • Flerstemt sang og stemmeutforsking: Her trenes studentenes gehør samt den klanglige og musikalske bevisstheten. Repertoaret vil, som i de fleste andre delområdene, vise en sjangermessig og kulturell bredde. Innøvingsmetoden er i stor grad gehørsbasert.
  • Fra meg til deg: Muntlig overføring av sangmateriale.
  • Spill: Studentene får enkel innføring i et av akkordinstrumentene: gitar eller ukulele
  • Samspill og arrangering: Studentene får øving i å lage enkle, metodisk tilrettelagte arrangementer og komposisjoner, samt i improvisasjon, akkompagnement og å spille etter noter. Planlegging, tilrettelegging og gjennomføring av konserter inngår også i dette emnet.
  • Bruk av digitale verktøy, som for eksempel sangappen Trall.
  • Delingstorg: Treningsarena for metodisk utforsking og ledelse av ulike musikkaktiviteter (studentstyrt).

Hovedtema 2: Musikkpedagogikk, musikkteori og ledelse

  • Teori og lytting: Det gis undervisning i grunnleggende note-, rytme-, akkord- og hørelære. Dette knyttes nært opp til spill, samspill og arrangering.
  • Musikkpedagogikk/musikkmetodikk: Musikkfaglige og musikkpedagogiske kunnskaper i praktisk og pedagogisk arbeid i barnehagen. Musikalsk formidling og kommunikasjon med barn og personale i et mangfoldig samfunn.
  • Diskusjoner og refleksjoner om didaktisk tenkning, skapende prosesser, musikkpedagogiske og metodiske retninger, musikkorientering, lyttemetodikk og kulturforståelse, musikalsk kodefortrolighet, musikalitet, kreativitet og improvisasjon.
  • Ulike arenaer for musikk i barnehagen og aktiviserende formidling egnet for samspill med barn.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i kreftsykepleie.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan vurdere konsekvenser av kreftsykdom, avansert kreftbehandling og kreftsykepleie
  • kan vurdere hvordan man kan forebygge og lindre komplikasjoner ved kreftbehandling
  • kan gjøre rede for aktuelle retningslinjer, nasjonale føringer og lokale prosedyrer relatert til kreftbehandling

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke relevant kunnskap til selvstendig å planlegge, gjennomføre og evaluere sykepleie til pasienter med kreft
  • kan selvstendig gjennomføre medikamentell kreftbehandling etter gjeldende prosedyrer og rutiner for å ivareta pasientsikkerhet, egen helse og miljø etter gjeldende lovverk
  • kan selvstendig anvende kliniske kommunikasjonsferdigheter med pasienter med kreft og deres pårørende
  • kan analysere og systematisk vurdere komplekse pasientsituasjoner relatert til kreftsykdom og behandling
  • kan identifisere og kritisk vurdere akutte og kritiske situasjoner
  • kan på selvstendig måte iverksette relevante smittevernstiltak rettet mot pasienten, miljøet og aktuell kontekst
  • kan anvende kunnskap og ferdigheter for å vurdere og prioritere behov for helsehjelp til utsatte og sårbare pasientgrupper
  • kan organisere et pasientforløp for å sikre kvalitet og informasjonsflyt på tvers av tjenestenivåene
  • kan anvende og bidra i utviklingen av faglige retningslinjer, lokale prosedyrer og standardisering for å ivareta pasientsikkerhet
  • kan anvende relevante metoder for å vurdere risiko for uønskede hendelser og bidra til forbedring og pasientsikkerhet
  • kan analysere uønskede hendelser og bidra til systematisk læring
  • kan analysere kliniske, faglige og etiske relevante problemstillinger i kreftsykepleie og bidra til fagutvikling og endringsarbeid
  • kan bruke anerkjente pedagogiske prinsipper til å undervise kolleger
  • kan systematisk bruke sine kunnskaper til å fremme helse, mestring, håp og livskvalitet hos pasient med kreft og dens pårørende

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger innen kreftsykepleie med utgangspunkt i relevant fagkunnskap, forskningskunnskap, erfaringskunnskap og pasientkunnskap
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor kreftsykepleie med spesialister
  • kan delta aktivt i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og juridiske retningslinjer
  • kan forholde seg kritisk til kreftbehandlingens muligheter, begrensninger og konsekvenser
  • kan kvalitetssikre kreftsykepleie ved skriftlig og muntlig dokumentasjon

Arbeids- og undervisningsformer

Veiledete praksisstudier med tilrettelagte læresituasjoner. I tillegg inngår undervisningsformer som muntlige og skriftlige oppgaver, gruppearbeid og selvstudier.

Turnus

I praksis kreves normalt 30 timer tilstedeværelse på praksisstedet og 1 studiedag pr. uke. En praksisdag er normalt 7 ½ time. Studenten skal selv planlegge tid for tilstedeværelse, og turnusplanene skal godkjennes av faglærer og praksisveileder. For at studenten skal få gode læresituasjoner, bør hen i størst mulig grad følge kontaktsykepleiers turnus.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

  • Konkretisering av læringsutbyttet for emnet. I begynnelsen av praksisperioden skal studenten konkretisere hvordan de skal oppnå læringsutbyttene for emnet ut i fra egne læreforutsetninger og rammene ved den avdelingen der emnet gjennomføres Disse skal være konkrete, relevante, realistiske og målbare. Dette skal godkjennes av praksisveileder og praksislærer. Dette danner utgangspunkt for veiledning og gir holdepunkter ved vurdering.
  • Skriftlig oppgave, individuell med muntlig fremlegg i praksisarena. Omfang: inntil 2000 ord. Selvvalgt pensum skal anvendes. Skriftlig tilbakemelding på den skriftlige oppgaven til en medstudent.
  • Deltakelse på praksissamlingene er obligatoriske.

I begynnelsen av hver praksisperiode skal studenten konkretisere læringsutbyttet for emnet ut ifra egne læreforutsetninger og rammene ved den avdelingen der emnet gjennomføres. Læringsutbyttene skal godkjennes av praksisveileder og praksislærer. Disse læringsutbyttebeskrivelsene skal være konkrete, relevante, realistiske og målbare. Dette danner utgangspunkt for veiledning og gir holdepunkter ved vurdering.

  • Skriftlig oppgave, individuell med muntlig fremlegg i praksisarena. Omfang: inntil 2000 ord. Selvvalgt pensum skal anvendes

Studenten får skriftlig tilbakemelding fra medstudenter på besvarelsen.

Vurdering og eksamen

Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen består av to deler:

  • Del 1: Individuell skriftlig hjemmeeksamen i musikkformidling, musikkpedagogikk og musikkmetodikk omfang 2500 ord +/- 10%. Varighet fem dager.
  • Del 2: Individuell praktisk eksamen i musikalsk formidling, samspill og ledelse (om lag 20 minutter).

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Det gis nye oppgavetekster. Ved stryk/dokumentert gyldig fravær på én av eksamensdelene avlegges ny eksamen i den aktuelle delen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng) eller https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt ved skriftlig hjemmeeksamen.

Ingen hjelpemidler tillatt ved praktisk eksamen.

Vurderingsuttrykk

Begge eksamensdelene vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Det gis også én samlet karakter for avsluttende vurdering. Hver eksamensdel vektes 50/50. Begge deler må være bestått for å få samlet karakter.

Sensorordning

Eksamensdeler vurderes av intern og ekstern sensor.

Emneoverlapp

10 studiepoeng overlapp med KREFTPRA1 Kliniske studier i kreftsykepleierens funksjons- og ansvarsområder 1, 10 stp.