EPN

MAKREPRA10 Praksis i spesialisthelsetjenesten Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Studies in Specialist Health Service
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i kreftsykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Formålet med dette emnet er at studenten får utviklet handlingskompetanse i kreftsykepleie i spesialisthelsetjenesten. Gjennom de praktiske studiene får studentene tilegnet klinisk erfaring for å utvikle en umiddelbar forståelse av pasientsituasjoner og hvilken kunnskap og handling de krever. Sentralt for emnet er sykepleie rettet mot konsekvenser av behandlingen, spesielt lindring av symptomer som kan oppstå.

Generelt foregår praksisstudiene ved spesialavdelinger der kreftpasienten får behandling og oppfølging, eventuelt avslutter livet. Studenten vil primært ha praksis ved, onkologisk avdeling (kjemoterapi og/eller stråleterapi), barneonkologisk avdeling, kreftpoliklinikk og strålepoliklinikk. 6 uker veiledede praksisstudier med tilrettelagte læresituasjoner og selvstudier.

Anbefalte forkunnskaper

Gjennomført emne MAKRE4100 Teoretiske studier i kreftsykepleierens funksjons- og ansvarsområder 1, 10 stp

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i kreftsykepleie.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan vurdere konsekvenser av kreftsykdom, avansert kreftbehandling og kreftsykepleie
  • kan vurdere hvordan man kan forebygge og lindre komplikasjoner ved kreftbehandling

Ferdigheter

Studenten

  • kan ivareta pasienter i et behandlingsforløp
  • kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til kreftsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
    • kan observere, vurdere, identifisere og evaluere kreftpasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende i et alders- og flerkulturelt perspektiv
    • kan hjelpe pasienter og deres familie med å mestre kreftsykdom og sykdommens forventede og potensielle resultat
    • kan identifisere og handle kompetent i akutte og problematiske situasjoner
    • kan administrere cytostatika ut fra gjeldende regler og håndtere cytostatikaavfall på en forskriftsmessig måte
    • kan bidra til å forebygge senskader etter behandling av kreft
    • kan observere, vurdere, identifisere, intervenere og evaluere pasientens opplevelser av plagsomme symptomer ved kreftsykdom og behandling av kreftsykdom
    • kan ivareta kreftpasienters autonomi og medbestemmelse
    • kan administrere og evaluere symptomlindrende legemiddelbehandling samt ikke-medikamentell behandling
    • kan administrere avansert onkologisk behandling delegert av lege samt observere bivirkninger
    • kan tilrettelegge for at pasienten tilegner seg nye handlingsmåter for å kompensere for sykdom, negative konsekvenser av kreftbehandling eller senskader etter kreftbehandling
    • kan analysere og forholde seg kritisk til teorier og metoder innenfor kreftsykepleie
    • kan bruke relevant medisinskteknisk utstyr som anvendes i behandling av kreftpasienter
  • kan, forebygge og lindre krise hos kreftpasienter og pårørende ved hjelp av kommunikasjon, informasjon og tilrettelegging av et trygt og terapeutisk miljø

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger innen kreftsykepleie med utgangspunkt i relevant fagkunnskap, forskningskunnskap, erfaringskunnskap og pasientkunnskap
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor kreftsykepleie med spesialister
  • kan delta aktivt i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og juridiske retningslinjer
  • kan forholde seg kritisk til kreftbehandlingens muligheter, begrensninger og konsekvenser
  • kan kvalitetssikre kreftsykepleie ved skriftlig og muntlig dokumentasjon

Arbeids- og undervisningsformer

Veiledete praksisstudier med tilrettelagte læresituasjoner. I tillegg inngår undervisningsformer som muntlige og skriftlige oppgaver, gruppearbeid og selvstudier.

Turnus

I praksis kreves normalt 30 timer tilstedeværelse på praksisstedet og 1 studiedag pr. uke. En praksisdag er normalt 7 ½ time. Studenten skal selv planlegge tid for tilstedeværelse, og turnusplanene skal godkjennes av faglærer og praksisveileder. For at studenten skal få gode læresituasjoner, bør hen i størst mulig grad følge kontaktsykepleiers turnus.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

  • Konkretisering av læringsutbyttet for emnet
  • Skriftlig oppgave, individuell med muntlig fremlegg i praksisarena. Omfang: inntil 2000 ord. Selvvalgt pensum skal anvendes

Studenten får skriftlig tilbakemelding fra medstudenter på besvarelsen.

Vurdering og eksamen

Vurderte praksisstudier.

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet.

For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse.

  • Mindre enn 10 % fravær, studenten kan fullføre praksisemnet på vanlig måte.
  • 10-20 % fravær, studenten kan hvis mulig, ta igjen praksis man mangler. Dette må avtales med praksisveilederen og veilederen ved universitetet.
  • Mer enn 20 % fravær, studenten må ta hele praksisemnet på nytt.

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant.

Vurderingsuttrykk

Bestått-ikke bestått.

Sensorordning

Summativ vurdering gjennomføres av én representant fra praksisstedet. Endelig vedtak om Bestått-ikke bestått fattes av universitetet.

Emneoverlapp

Emnet er 100 % overlappende med KREFTPRA1 Kliniske studier i kreftsykepleierens funksjons- og ansvarsområder 1.