EPN-V2

MAKRE5910 Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master Thesis
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i kreftsykepleie
Masterstudium i helsevitenskap
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Through work with the literature and the tasks, the student should learn to initiate and perform critical learning processes for adult and young students within the field of digital citizenship.

Forkunnskapskrav

The aim of this course is to give the students the tools to participate and critically evaluate in and teach about digital democratic processes in society

A student who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • Has advanced knowledge of the interrelationships between digital citizenship and civic participation
  • Has advanced knowledge of the role of technology in a digitalised society

Skills

The student

  • Can identify and communicate key concepts related to digital citizenship
  • Can critically evaluate conceptions of digital citizenship
  • Has the ability to initiate learning processes related to digital citizenship
  • Can apply knowledge on digital citizenship and civic participation to design and perform relevant teaching and learning processes

General competence

The student

  • Understands how to engage with digital citizenship in a digitalised society
  • Understands the importance of safety, literacy, and ethics in a digitalized society
  • Can communicate key concepts in digital citizenship to colleagues and students

Læringsutbytte

The course is designed for students to be physically present, but may also be adapted to students who participate online. Synchronous participation is recommended. No video recordings of the teaching and learning sessions are made. Work methods are student-active and collaborative. The students are expected to take active part in discussions and supposed to read the course literature on their own. The course work requirements will ensure that the student acquires sufficient theoretical knowledge to participate in oral and internet-based discussions during the semester. The course may be taught in English if English speaking students attend.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer er selvstudier, fremlegg på 2-3 masterseminarer og tilbud til studenten(e) om 15 timer veiledning pr. oppgave, uavhengig av om en skriver oppgaven individuelt eller i gruppe.

Seminarene er arena for deling av erfaringer fra alle ledd i arbeidet med eget prosjekt. Studentene skal delta i faglige diskusjoner ved å øve på å strukturere og formulere faglige resonnementer og formidle konstruktiv kritikk. Presentasjoner av eget arbeid, tilbakemeldinger til medstudenter og tilbakemelding fra medstudenter og lærere er en viktig del av seminarene.

Veiledningsavtale signeres av studenter og veileder ved veiledningens oppstart.

I vedlegg til oppgaven følger oversikt over hva den enkelte har bidratt med når flere studenter skriver sammen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:

  • for heltidspesialiseringer: Ett muntlig fremlegg (inntil 10 minutter) på masterseminar, og gjennomført opponentrolle med kritikk/tilbakemelding av presentasjon fra medstudent(er).
  • for deltidspesialiseringer: To muntlige fremlegg (inntil 10 minutter) på masterseminar, og gjennomført opponentrolle med kritikk/tilbakemelding av presentasjon fra medstudent(er).

Vurdering og eksamen

Masteroppgave utført av en eller to studenter, ved større, tverrfaglige innovasjonsprosjekter kan inntil 4 studenter etter søknad skrive oppgave sammen.

Masteroppgavens innhold og størrelse ved de ulike formene:

  • Monografi: Anbefalt omfang på en monografisk oppgave er 13.000 ord +/- 10%

  • Vitenskapelig artikkel: oppgaven skal omfatte et manuskript i form av minimum én artikkel som er i tråd med forfatterveiledning for et relevant vitenskapelig tidsskrift, samt et fordypningsnotat/kappe som utdyper de teoretiske og metodologiske overveielser som ligger til grunn for artikkelen. Oppsett, struktur og omfang på artikkelen skal følge retningslinjer i det aktuelle tidsskriftet. Dersom maksimal lengde ikke oppgis i det aktuelle tidsskriftets forfatterveiledning, er maksimal lengde 8000 ord. Kappen skal ha et omfang på 3000 ord +/- 10%

Oppgaven kan skrives på engelsk eller skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).

Hjelpemidler ved eksamen

The paper will be evaluated by two internal examiners. An external programme supervisor is used according to OsloMet guidelines to appointing and use of examiners

Vurderingsuttrykk

The course has three main sub-themes:

  1. Participation in democratic processes in the digital society
  1. Critical thinking
  1. Teaching and learning in the digital democratic society

Sensorordning

En intern og en ekstern sensor vurderer hver besvarelse. Studentens veileder kan ikke være sensor på masteroppgaven.