Programplaner og emneplaner - Student
MAKRE4100 Sykepleie og behandling til pasienter med kreft Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nursing and Treatment for Patients with Cancer
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutviklingMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i kreftsykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Progresjonskrav for utdanningen fremgår av programplan for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng)
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap og ha autorisasjon som sykepleier.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i kreftsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- har avansert og spesifikk kunnskap om utvikling av kreftsykdommer, deres patofysiologi og diagnostikk
- kan gjøre rede for behandlingsprinsipper, herunder kirurgi, medikamentell kreftbehandling og strålebehandling i tråd med kunnskapsutviklingen
- kan selvstendig beskrive farmakologisk behandling relevant for pasienter med kreftsykdom, inkludert smertebehandling
- kan gjøre rede for mikrobiologi, smitterisiko, sepsisutvikling, antibiotika-bruk og smittevern relevant for kreftsykepleie
- har avansert og spesifikk kunnskap om bivirkninger og konsekvenser av kreftsykdom og behandling, inkludert seneffekter
- kan drøfte hvordan konsekvenser av kreftsykdom og behandling kan forebygges, lindres og håndteres
- kan gjøre rede for psykiske reaksjoner, åndelige, kulturelle og eksistensielle behov og reaksjoner relatert til kreftsykdom hos pasient og pårørende
- kan beskrive hvordan alder, psykisk helse, multimorbiditet og ernæringstilstand påvirker helse, kreftsykdom, valg av behandling og utøvelse av kreftsykepleie
- kan vurdere krise, tap og sorg hos pasienter og pårørende relatert til kreftsykdom
- kan selvstendig beskrive prinsipper innen kommunikasjon med pasienter og deres pårørende
- kan gjøre rede for person- og familiesentrert kreftsykepleie, herunder pasienter med kreft og pårørendes reaksjoner og behov i pasientforløpet på tvers av alder, kjønn og sosioøkonomisk bakgrunn
- kan drøfte hvordan utøvelse av kreftsykepleie til pasienter og pårørende med forskjellige språk og ulik kulturell bakgrunn påvirker helse, kreftsykdom og valg av behandling
- kan gjøre rede for kommunikasjon med barn og ungdom og deres særskilte behov og rettigheter, herunder kunnskap om urbefolkningens rettigheter
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere, vurdere og håndtere komplekse og kritiske situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk
- kan anvende kunnskap og ferdigheter om smittevern for å vurdere behov, iverksette og lede smittevernstiltak der kreftsykepleie utøves
- kan anvende sine kunnskaper om hvordan diagnose og behandling kan påvirke helse, inkludert seksuell helse
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Skriftlig oppgave med muntlig fremlegg. Gruppe på inntil 4 studenter. Omfang: inntil 2000 ord
Studentene får skriftlig tilbakemelding på besvarelsen fra faglærer og muntlig tilbakemelding fra medstudenter og faglærer på fremlegg.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over syv dager. Omfang: 3000 ord +/- 10 %.
Skikkethetsvurdering Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatte så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Det blir gitt gradert karakter A-F, der A-E er bestått og F er ikke bestått.
Sensorordning
En intern og en ekstern sensor kontrollerer oppgavesettet, den interne sensoren kontrollerer besvarelsene.
Emneoverlapp
Innholdet i fordypningen består av fem hovedtemaer. Det flerkulturelle perspektivet, likestilling mellom kjønnene og barn med spesielle behov belyses innenfor de ulike temaene.
1. Sosialt samspill, utvikling og læring
I dette hovedtemaet skal studentene tilegne seg grunnleggende kunnskaper om små barns utvikling og relasjoner.
- Barns utvikling de tre første leveår
- Relasjoner mellom voksne og barn
- Jevnaldringsrelasjoner
- Språk, kommunikasjonsevne og sosial handlingsdyktighet
- Tilknytningsteori relatert til arbeid i barnehager
- Individuelle forskjeller
2. Lek, kultur og hverdagsaktiviteter
Dette hovedtemaet legger vekt på barnehagens innhold for små barn både når det gjelder kultur og hverdagsaktiviteter. Fokus på småbarns lek og små barn som kulturskapere
- Voksnes betydninger i lek
- Kulturformidling og estetiske aktiviteter med små barn
- Hverdagsaktiviteter og faginnhold
- Organisering av barnehagedagen
- Fysisk miljø, lekemateriell og lekemiljø
3. De voksnes roller
I dette hovedtemaet skal studentene tilegne seg kompetanse som samarbeidspartnere, personalledere og pedagogisk ledere.
- Ledelse, veiledning og utvikling av kompetanse i personalet
- Foreldresamarbeid
- Observasjon av samspill
- Planlegging, tilrettelegging og vurdering av arbeid med små barn i barnehage
4. De yngste barna i samfunnet og storbyen
I dette hovedtemaet skal studentene tilegne seg innsikt i familiers og små barns vilkår i samfunnet.
- Familien og små barns plass i samfunnet
- Tiltak for små barn og småbarnsfamilier
- Offentlig og politisk debatt som angår vilkårene for små barn og deres familier
- Små barns medvirkning i barnehagen
- Små barn og etikk
5. Ulike barnehageformer
I dette hovedtemaet skal studentene få kunnskaper om kvalitet i barnehagetilbudet for småbarn, og ulike måter å organisere barnehagetilbud for små barn
- Innholdet i kvalitetsbegrepet, og hvilken betydning kvalitet i barnehagetilbud har for småbarna utvikling
- Tilrettelegging for små barn i ulike gruppetyper og barnehageformer