EPN-V2

MAKRE4100 Nursing and Treatment for Patients with Cancer Course description

Course name in Norwegian
Sykepleie og behandling til pasienter med kreft
Study programme
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Nursing; Clinical Research and Professional Development
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Cancer Nursing
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

Eksamen er en individuell semesteroppgave som leveres i form av en multimodal presentasjon på 8-10 minutter. I presentasjonen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori.

Studentene kan arbeide med eksamensoppgaven gjennom hele semesteret.

Ny/utsatt eksamen

Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.

Required preliminary courses

Alle hjelpemidler er tillatt

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge and skills:

Knowledge

The student

  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i kreftsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • har avansert og spesifikk kunnskap om utvikling av kreftsykdommer, deres patofysiologi og diagnostikk
  • kan gjøre rede for behandlingsprinsipper, herunder kirurgi, medikamentell kreftbehandling og strålebehandling i tråd med kunnskapsutviklingen
  • kan selvstendig beskrive farmakologisk behandling relevant for pasienter med kreftsykdom, inkludert smertebehandling
  • kan gjøre rede for mikrobiologi, smitterisiko, sepsisutvikling, antibiotika-bruk og smittevern;relevant for kreftsykepleie
  • har avansert og spesifikk kunnskap om bivirkninger og konsekvenser av kreftsykdom og behandling, inkludert seneffekter
  • kan drøfte hvordan konsekvenser av kreftsykdom og behandling kan forebygges, lindres og håndteres
  • kan gjøre rede for psykiske reaksjoner, åndelige, kulturelle og eksistensielle behov og reaksjoner relatert til kreftsykdom hos pasient og pårørende
  • kan beskrive hvordan alder,;psykisk helse, multimorbiditet og ernæringstilstand påvirker helse, kreftsykdom, valg av behandling og utøvelse av kreftsykepleie;
  • kan vurdere krise, tap og sorg hos pasienter og pårørende relatert til kreftsykdom
  • kan selvstendig beskrive;prinsipper;innen kommunikasjon med pasienter og deres pårørende
  • kan gjøre rede for person- og;familiesentrert;kreftsykepleie, herunder pasienter med kreft og pårørendes reaksjoner og behov i pasientforløpet på tvers av alder,;kjønn og sosioøkonomisk bakgrunn
  • kan drøfte hvordan utøvelse av kreftsykepleie til pasienter og pårørende med forskjellige språk og ulik kulturell bakgrunn påvirker helse, kreftsykdom og valg av behandling
  • kan gjøre rede for kommunikasjon med barn og ungdom og deres særskilte behov og rettigheter, herunder kunnskap om urbefolkningens rettigheter

Skills

The student

  • kan analysere, vurdere og håndtere komplekse og kritiske situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk;
  • kan anvende kunnskap og ferdigheter om smittevern for å vurdere behov, iverksette og lede smittevernstiltak der kreftsykepleie utøves;
  • kan anvende sine kunnskaper om hvordan diagnose og behandling kan påvirke helse, inkludert seksuell helse

Teaching and learning methods

All clinical training have different mandatory activities and tasks in the implementation. See chapter on Clinical training.

Course requirements

The assessment is based on the learning outcomes for the course, the student's specification of the learning outcomes and the formative assessment made of the student during the clinical training period.

Students¿ clinical training can only be assessed if their attendance is sufficiently high.

  • Less than 10% absence: The student can complete the clinical training course as normal.
  • 10-20% absence: If possible, the student can make up for the clinical training missed. This must be agreed with the clinical training supervisor and the supervisor at the university.
  • More than 20% absence: The student must retake the whole clinical training course.

Students are responsible for obtaining a copy of their assessment form from the supervisor. The form must be presented to the new supervisor in the next clinical training period.

Assessment

Not relevant.

Permitted exam materials and equipment

Two internal examiners. External examiner is used periodically.

Grading scale

Grade scale A-F.

Examiners

One representative of the clinical training establishment and one representative of the university. The final decision on whether to award a pass or fail grade is made by the university.

Overlapping courses

SKOMPPRA4, SYBAPRA4, and SYBASPRA4 overlap 100%.