EPN-V2

MAKRE4100 Nursing and Treatment for Patients with Cancer Course description

Course name in Norwegian
Sykepleie og behandling til pasienter med kreft
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
  • Introduction

    Language of instruction: Norwegian

    Formålet med dette emnet er at studentene får inngående kunnskaper om prinsippene for behandling av kreft samt å yte faglig forsvarlig sykepleie til kreftpasienter under behandlingen. Emnet gir et bredt teoretisk grunnlag om hva kreft er, hvordan sykdommen utvikles og ulike behandlingsformer. Sentralt for emnet er hvilke konsekvenser behandlingen får for pasienten og pårørende og hvordan kreftsykepleier bør tilnærme seg pasienten. Utover dette inneholder emnet drøftelser av hvordan kreftsykepleier må basere yrkesutøvelsen på pasientens og pårørendes ressurser og opplevelse av sykdom og behandling. Videre inneholder emnet teoretisk grunnlag for kommunikasjon med pasienten og dens pårørende.

  • Required preliminary courses

    The student must have been admitted to the Master’s Programme in Health Sciences and hold authorisation as a general nurse.

  • Learning outcomes

    After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge and skills:

    Knowledge

    The student

    • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i kreftsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
    • har avansert og spesifikk kunnskap om utvikling av kreftsykdommer, deres patofysiologi og diagnostikk
    • kan gjøre rede for behandlingsprinsipper, herunder kirurgi, medikamentell kreftbehandling og strålebehandling i tråd med kunnskapsutviklingen
    • kan selvstendig beskrive farmakologisk behandling relevant for pasienter med kreftsykdom, inkludert smertebehandling
    • kan gjøre rede for mikrobiologi, smitterisiko, sepsisutvikling, antibiotika-bruk og smittevern;relevant for kreftsykepleie
    • har avansert og spesifikk kunnskap om bivirkninger og konsekvenser av kreftsykdom og behandling, inkludert seneffekter
    • kan drøfte hvordan konsekvenser av kreftsykdom og behandling kan forebygges, lindres og håndteres
    • kan gjøre rede for psykiske reaksjoner, åndelige, kulturelle og eksistensielle behov og reaksjoner relatert til kreftsykdom hos pasient og pårørende
    • kan beskrive hvordan alder,;psykisk helse, multimorbiditet og ernæringstilstand påvirker helse, kreftsykdom, valg av behandling og utøvelse av kreftsykepleie;
    • kan vurdere krise, tap og sorg hos pasienter og pårørende relatert til kreftsykdom
    • kan selvstendig beskrive;prinsipper;innen kommunikasjon med pasienter og deres pårørende
    • kan gjøre rede for person- og;familiesentrert;kreftsykepleie, herunder pasienter med kreft og pårørendes reaksjoner og behov i pasientforløpet på tvers av alder,;kjønn og sosioøkonomisk bakgrunn
    • kan drøfte hvordan utøvelse av kreftsykepleie til pasienter og pårørende med forskjellige språk og ulik kulturell bakgrunn påvirker helse, kreftsykdom og valg av behandling
    • kan gjøre rede for kommunikasjon med barn og ungdom og deres særskilte behov og rettigheter, herunder kunnskap om urbefolkningens rettigheter

    Skills

    The student

    • kan analysere, vurdere og håndtere komplekse og kritiske situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk;
    • kan anvende kunnskap og ferdigheter om smittevern for å vurdere behov, iverksette og lede smittevernstiltak der kreftsykepleie utøves;
    • kan anvende sine kunnskaper om hvordan diagnose og behandling kan påvirke helse, inkludert seksuell helse
  • Teaching and learning methods

    The course will use varied, student-active work methods. Work and teaching methods include lectures, group work, seminars and self-study.

  • Course requirements

    The following must have been approved in order for the student to take the examination:

    • Written assignment with oral presentation, carried out in groups of up to four students. Scope: up to 2,000 words

    The students will receive written feedback on the assignment from the lecturer and oral feedback from fellow students and the lecturer on the presentation.

  • Assessment

    Supervised individual written examination, in the form of a multiple choice;examination, four hours.

  • Permitted exam materials and equipment

    None.

  • Grading scale

    Child Welfare and Creative Methods in Social Work is an international study offer for students at Bachelor Programme in Social Work and Bachelor Programme in Child Care and Welfare, full-time, and students from social work study programmes from our partnership organizations. All teaching will be in English. In addition to the items listed under 2.1.1 Project Work, knowledge of human rights and The UN Convention on the Rights of the Child connected to creative and aesthetical working methods will be included. In minor groups, the students shall plan and implement a project based on activities and aesthetical methods. The project shall be presented in a written project report (examination) as well as in an oral and creative presentation for fellow students and teachers.

    In addition to the Creative semester, Internatioanal students may write an individual paper, Extended Paper; 10 ECTS Credits. The evaluation expression is a 5-step grading scale from A to E for passed and F for not passed. Internal and external examiners are used for every answer papers.

  • Examiners

    One internal and one external examiner check the questions, and the internal examiner checks the answer papers.;;

  • Overlapping courses

    Knowledge

    After accomplished topic, the student shall have

    • knowledge from the topic described in 2.1.1
    • knowledge of how activities and aesthetical expressions can be connected to human rights and The UN Convention on the Rights of the Child
    • knowledge of how to use activities and aesthetical methods in social pedagogic work to promote mastering, and how it can develop one-s self-understanding
    • knowledge of social pedagogic work in a multicultural perspective
    • knowledge of children and young people's right to participation
    • knowledge of how aesthetical methods can help children, youth and adults to express themselves and put their knowledge into words

    Skills

    The student shall

    • be able to plan, implement and evaluate use of aesthetical expressions and creative working methods in social pedagogic work
    • understand the importance of the use of activities and aesthetical expressions as method in social pedagogic work and in the professional dialogue
    • have experience with different creative forms of expression and how these may promote positive development by children, young people and their families
    • have experience of cooperation in an international student group
    • get experience in the use of English as technical language - orally as well as in writing
    • get experience of aesthetical learning processes/methods which challenges the students to reflect on their own attitudes and givea possibilities for self-development and enlarged professional understanding
    • have experience how creative methods can be used in communication

    General Competence

    The student shall

    • be able to express him-/herself and communicate in English in a professional context and have understanding how this gives increased professional competence in a multicultural field
    • have understanding how activity and aesthetical methods may move frontiers and give room for self-reflection and alternative ways to think or act
    • be conscious of his/her own creativity and develop creative solutions in professional co-action with children and adolescents in a social pedagogic working field
    • be able to see the importance of co-action with professionals from other professions