EPN-V2

MAKLI4100 Klinisk forskning og fagutvikling i sykepleie Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Research and Professional Development in Nursing
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
  • Innledning

    Undervisningsspråk: Norsk

    Gjennom emnet skal studenten opparbeide seg kunnskap og kompetanse i klinisk forskning og fagutvikling, herunder kritisk vurdering av sykepleiefaglig praksis. Med utgangspunkt i klinisk praksis belyses sentrale områder for sykepleieforskning, og konsekvenser av ulike kunnskapssyn og kunnskapsformer analyseres. Forholdet mellom teori og empiri utdypes og diskuteres ved å belyse ulike posisjoner innenfor vitenskap og forskning.

    Studenten skal gjennom emnet tilegne seg kunnskap om hovedretninger innen kunnskapsbasert praksis, og forholdet mellom klinisk erfaring, brukermedvirkning og forskning drøftes. Det legges vekt på at studenten opparbeider kompetanse som gjør de i stand til å gjennomføre selvstendige og grundige litteratursøk på bakgrunn av relevante problemstillinger. Kritisk vurdering av kilder samt akademisk skriving og argumentasjon er andre områder som særlig vektlegges.

    Emnet tematiserer også pedagogiske og organisatoriske utfordringer knyttet til implementering av ny praksis på bakgrunn av forskning og fagutvikling. I dette inngår belysning av sentrale funksjoner som veiledning og undervisning av kollegaer og studenter, samt initiering og ledelse av faglige endringsprosesser.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap og ha autorisasjon som sykepleier.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan redegjøre for sykepleie som fag og vitenskap
    • kan kritisk vurdere ulike kunnskapssyn og betydningen av kontekstuelle forhold for forskning og fagutvikling
    • kan analysere kunnskapsbasert praksis og de verdier og perspektiver som ligger til grunn for slik praksis

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan gjennomføre systematiske litteratursøk, kritisk vurdere tilgjengelig kunnskap og anvende funnene i analyse av kliniske problemstillinger
    • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og anvende kildene i faglig argumentasjon
    •  kan anvende kunnskap om pedagogisk tenkning i veiledning og formidling

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan initiere, medvirke til og gjennomføre faglig endrings- og utviklingsarbeid
    • kan skape engasjement for å initiere forskning og fagutvikling
    • kan analysere og reflektere kritisk rundt sykepleiefaglige problemområder
    • kan formidle sykepleiefaglige problemstillinger, resonnementer og konklusjoner til kolleger og allmennheten
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid, seminar med fremlegg av oppgaver og selvstudier.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • Skriftlig oppgave med muntlig fremlegg. Gruppe på 3-4 studenter. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %). Muntlig framlegg av oppgaven for medstudenter og lærer(e). Hverandrevurdering og tilbakemelding fra lærer.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell hjemmeeksamen, over 3 dager. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %).

  • Hjelpemidler ved eksamen

    The students will carry out an IT project in cooperation with a relevant health care environment, for instance at the Faculty of Health Sciences at OsloMet, individually or in groups of up to five students.

    In addition to the projects on offer, students can find their own projects within a relevant company, public organization or nonprofit. In this case, it is the student's responsibility to find a supervisor for the project within the external organization. All student-initiated projects must be approved by a supervisor at OsloMet before the start of the project.

    Completion of the course requires a placement in the relevant health care environment corresponding to two days a week over a 12-week period.If the project is carried out during the summer, the work must correspond to four days a week over a six-week period.

    The elective course will only run if a sufficient number of students a registered.

  • Vurderingsuttrykk

    No requirements over and above the admission requirements.

  • Sensorordning

    After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

    Knowledge

    The student:

    • is capable of identifying and discussing key issued related to e-health and health technology
    • has a fundamental understanding of processes and organisational structures in the health service
    • has a fundamental understanding of the rules and requirements relating to ethics, security, and data protection that form the basis of e-health and health technology

    Skills

    The student:

    • masters fundamental health concepts and is able to communicate with health personnel by using these concepts
    • is familiar with the most important development methods that are used in health technology
    • is capable of solving practical problems relevant to industry or society in the area of e-health and health technology

    General cmpetence

    The student is capable of:

    • applying technical principles together with a fundamental understanding of health subjects in order to solve relevant problems within health technology and e-health
    • communicating professional issues in the areas of health technology and e-health clearly in both written and oral form
    • assessing how an e-health project must relate to rules and regulations, ethics, security and data protection
  • Emneoverlapp

    Supervision sessions with an internal and/or external supervisor. The students can complete the project individually or in a group of up to five students.

    The projects are chosen/assigned at the start of the semester.