EPN

MAKLI4100 Klinisk forskning og fagutvikling i sykepleie Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Research and Professional Development in Nursing
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Gjennom emnet skal studenten opparbeide seg kunnskap og kompetanse i klinisk forskning og fagutvikling, herunder kritisk vurdering av sykepleiefaglig praksis. Med utgangspunkt i klinisk praksis belyses sentrale områder for sykepleieforskning, og konsekvenser av ulike kunnskapssyn og kunnskapsformer analyseres. Forholdet mellom teori og empiri utdypes og diskuteres ved å belyse ulike posisjoner innenfor vitenskap og forskning.

Studenten skal gjennom emnet tilegne seg kunnskap om hovedretninger innen kunnskapsbasert praksis, og forholdet mellom klinisk erfaring, brukermedvirkning og forskning drøftes. Det legges vekt på at studenten opparbeider kompetanse som gjør de i stand til å gjennomføre selvstendige og grundige litteratursøk på bakgrunn av relevante problemstillinger. Kritisk vurdering av kilder samt akademisk skriving og argumentasjon er andre områder som særlig vektlegges.

Emnet tematiserer også pedagogiske og organisatoriske utfordringer knyttet til implementering av ny praksis på bakgrunn av forskning og fagutvikling. I dette inngår belysning av sentrale funksjoner som veiledning og undervisning av kollegaer og studenter, samt initiering og ledelse av faglige endringsprosesser.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap og ha autorisasjon som sykepleier.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan redegjøre for sykepleie som fag og vitenskap
  • kan kritisk vurdere ulike kunnskapssyn og betydningen av kontekstuelle forhold for forskning og fagutvikling
  • kan analysere kunnskapsbasert praksis og de verdier og perspektiver som ligger til grunn for slik praksis

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre systematiske litteratursøk, kritisk vurdere tilgjengelig kunnskap og anvende funnene i analyse av kliniske problemstillinger
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og anvende kildene i faglig argumentasjon
  •  kan anvende kunnskap om pedagogisk tenkning i veiledning og formidling

Generell kompetanse

Studenten

  • kan initiere, medvirke til og gjennomføre faglig endrings- og utviklingsarbeid
  • kan skape engasjement for å initiere forskning og fagutvikling
  • kan analysere og reflektere kritisk rundt sykepleiefaglige problemområder
  • kan formidle sykepleiefaglige problemstillinger, resonnementer og konklusjoner til kolleger og allmennheten

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid, seminar med fremlegg av oppgaver og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Skriftlig oppgave med muntlig fremlegg. Gruppe på 3-4 studenter. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %). Muntlig framlegg av oppgaven for medstudenter og lærer(e). Hverandrevurdering og tilbakemelding fra lærer.

Vurdering og eksamen

Individuell hjemmeeksamen, over 3 dager. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %).

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Uttrekk på minimum 20 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

10 studiepoeng overlapp med MASYK/D4000 Klinisk forskning og fagutvikling, 10 stp.