Programplaner og emneplaner - Student
MAJO4100 Seksuell og reproduktiv helse og rettigheter Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Sexual and Reproductive Health and Rights
- Studieprogram
-
Masterstudium i jordmorfagEnkeltemner knyttet til Masterstudium i jordmorfag
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I emnet fokuseres det på menneskers seksuelle og reproduktive helse og rettigheter i et livsløpsperspektiv med utgangspunkt i kunnskapsbasert praksis. Ungdommers og unge voksnes seksuelle og reproduktive helse vektlegges, som en del av helsefremmende arbeid for å bedre livskvalitet og folkehelse. Kvinnehelse og utfordringer i forbindelse med reproduksjon er en viktig del av emnet.
Emnet er både direkte og indirekte relatert til FNs bærekraftsmål som omfatter helse og likestilling mellom kjønn. Som grunnlag for å utøve helsefremmende og forebyggende arbeid i perspektiv av seksuell og reproduktiv helse vil det bli lagt vekt på veiledning, kommunikasjon og helsepedagogikk. Gjennom hele emnet vil de ulike tema problematiseres og diskuteres fra ulike nasjonale, globale, historiske og kulturelle perspektiver med fokus på verdier og menneskerettigheter. Ofte skjer møtene med ungdommene/kvinnene i intime og uforutsigbare situasjoner. Det er viktig at studenten er bevisst både egen og andres oppfatning av kropp, kjønn og seksuelle rettigheter.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på mastergradsstudiet i jordmorfag
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte kvinners reproduktive og seksuelle helse i et livsløpsperspektiv
- kan identifisere og analysere faglige problemstillinger knyttet til selvbestemt prevensjon - midler, metoder og bruk
- kan vurdere behov for, og implementere kultursensitiv tilnærming til etnisk og seksuelt mangfold
- kan analysere samfunnsmessige og kulturelle forhold som har betydning for menneskers seksuelle og reproduktive helse og rettigheter, brukerperspektiver, kjønnsmangfold, ungdoms helse og variasjon i seksuelle forhold
Ferdigheter
Studenten
- kan rekvirere og administrere prevensjonsmiddel (forskrivingsrett er knyttet til norsk autorisasjon)
- kan planlegge og gjennomføre kunnskapsbasert veiledning for selvbestemt prevensjon
- kan gjennomføre prosedyre for gynekologisk undersøkelse
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante faglige problemstillinger knyttet til seksuell og reproduktiv helse og rettigheter og reflektere over sammenhenger med og utfordringer for jordmoryrkets selvstendige og tverrfaglige utøvelse
- har avansert forståelse for ulike brukeres behov og anvender kunnskap om seksuell og reproduktiv helse og rettigheter på en respektfull og inkluderende måte og reflektere over sammenhenger og utfordringer for tverrkulturell og global profesjonsutøvelse
- har avansert forståelse for ulike brukeres behov og anvender kunnskap om seksuell og reproduktiv helse og rettigheter på en åpen og inkluderende måte
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Emnet er basert på blandet læring («blended learning») som kombinerer digitale læringsressurser som kan benyttes fleksibelt, og læring i sanntid. Dette inkluderer gruppeoppgaver og selvstudier. Det arrangeres primært digitale samlinger og en obligatorisk undervisningsdag (øvingspost) på campus for studenter som er i Norge.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 1 digital test, kan gjentas til den er godkjent innen nærmere angitt frist
- Skal ha gjennomført individuell simulert gynekologisk undersøkelse og innsetting av spiral samt subdermal innsetting av p-stav. Studenter fra samarbeidende institusjoner som ikke er til stede i Norge, må levere bekreftelse fra eget studiested på gjennomført aktivitet.
Vurdering og eksamen
Skriftlig prosjekteksamen i gruppe på inntil 3 studenter, etter gitte kriterier, med utarbeidelse av digital poster som utarbeides i løpet av emneperioden. Omfang: inntil 500 ord.
Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til ikke bestått har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Emnet gjennomføres på engelsk, studenter som ønsker det kan besvare eksamen på skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).
Hjelpemidler ved eksamen
Structures are often subjected to dynamic loads during their lifetime. This course aims to equip students with knowledge in structural dynamics, with particular emphasis on the building and bridge structures. The course is intended to provide necessary knowledge to determine the structural response to dynamic loads. Topics include single-degree-of-freedom (SDOF) systems, response to harmonic loading, response to impulsive transient loading, numerical integration, element stiffness, mass and damping matrices, multi-degree-of-freedom (MDOF) systems, damping, and eigenvalue problems. Theoretical knowledge on structural dynamics will be supplemented by its application on different structural engineering problems such as vibration control, system identification, earthquake response.
Vurderingsuttrykk
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge:
The student:
- has knowledge to establish equation of motion for SDOF and MDOF systems
- has knowledge to model structural damping
- has knowledge to compute the key-concepts related to structural dynamics, such as natural frequencies, mode shapes, damping and vibration characteristics of structures.
- has in-dept knowledge about the assumptions and limitations of the structural dynamics theory.
Skills:
The student
- is capable of recognizing physical phenomenon in the context of structural vibration
- can formulate the equation of motion for dynamics analysis of structures
- can establish necessary matrices for the equation of motion, stiffness, mass and damping matrix
- can calculate response from harmonic and transient loads
- can use computer programming tools (e.g. Matlab) to perform modelling and dynamic analysis of simple structural systems
- can conduct dynamic analysis using commercially available software.
General Competence:
The student is able to:
- design structures with the consideration of structural dynamics.
- solve engineering problems in the context of structural dynamics
- assess the need for dynamic analysis in structural design
- characterize the dynamic properties of a structure such as natural periods and mode shapes.
Sensorordning
The teaching will consist of lectures and voluntary exercises.