Programplaner og emneplaner - Student
MAIKT-SLI Digital skoleutvikling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Digital School Development
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Gjennom arbeidet med emnet skal studentene opparbeide innsikt i teori om strategi og strategiutvikling knyttet til digital teknologi. De skal oppnå tilstrekkelig kompetanse til å kunne lede og delta i arbeidet med skoleutvikling knyttet til utvikling og bruk av digital teknologi for en skole eller annen organisasjon.
-
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om skoleutvikling, strategi og strategiutvikling knyttet til digital teknologi
- kan anvende kunnskap om skoleutvikling, strategi og strategiutvikling i ulike organisasjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere eksisterende teorier og metoder innenfor strategisk ledelse og arbeide selvstendig og i samarbeid med andre med å utvikle strategier og strategiske plan i forhold til utvikling og bruk av digital teknologi for ulike organisasjoner
- kan bruke relevante metoder og teorier for å analysere organisasjoners digitale situasjon
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag- yrkes- og forskningsetiske problemstillinger på området
- kan kommunisere om problemstillinger innen digital skoleutvikling både med spesialister og allmennheten
- kan bidra til nytenkning innen digital skoleutvikling
-
Innhold
Studentene vil arbeide teoretisk og praktisk med følgende emner:
- Organisasjoner og organisasjonsteori relatert til utvikling og bruk av digital teknologi
- Strategier og planer
- Demokrati og handlekraft i digital skoleutvikling
- Teknologistøtte til planlegging og rapportering
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene varierer mellom forelesninger, diskusjoner og øvingsoppgaver. Studentene forventes å lese pensum på egen hånd. Forelesningene vil utdype og presentere ulike perspektiver på temaer i pensum. I tillegg til forelesninger er arbeidsformene diskusjoner og øvingsoppgaver. Studentene skal gjennomføre en større utviklingsoppgave knyttet til emnets tema i valgt organisasjon.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.
-
Vurdering og eksamen
Studenten skal dokumentere en oppgave knyttet til digital skoleutvikling i valgt organisasjon. Oppgaven skal dokumenteres i en individuell rapport på mellom 2000 og 4000 ord. Den skal dokumentere den valgte organisasjonens behov, begrunne valg av tiltak ut fra pensum i emnet, vurdere realismen i tiltakene og til slutt reflektere over egen læring.
Rapporten fra utviklingsoppgaven vil danne grunnlag for vurdering.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Ved stryk kan revidert rapport leveres til ny eksamen.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
-
Vurderingsuttrykk
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter. Karakteren F brukes ved ikke bestått.
-
Sensorordning
En intern og en ekstern sensor.