EPN-V2

MAIKT-SLI Digital skoleutvikling Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital School Development
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
  • Innledning

    Gjennom arbeidet med emnet skal studentene opparbeide innsikt i teori om strategi og strategiutvikling knyttet til digital teknologi. De skal oppnå tilstrekkelig kompetanse til å kunne lede og delta i arbeidet med skoleutvikling knyttet til utvikling og bruk av digital teknologi for en skole eller annen organisasjon.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående kunnskap om skoleutvikling, strategi og strategiutvikling knyttet til digital teknologi
    • kan anvende kunnskap om skoleutvikling, strategi og strategiutvikling i ulike organisasjoner

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere eksisterende teorier og metoder innenfor strategisk ledelse og arbeide selvstendig og i samarbeid med andre med å utvikle strategier og strategiske plan i forhold til utvikling og bruk av digital teknologi for ulike organisasjoner
    • kan bruke relevante metoder og teorier for å analysere organisasjoners digitale situasjon

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere relevante fag- yrkes- og forskningsetiske problemstillinger på området
    • kan kommunisere om problemstillinger innen digital skoleutvikling både med spesialister og allmennheten
    • kan bidra til nytenkning innen digital skoleutvikling
  • Innhold

    Studentene vil arbeide teoretisk og praktisk med følgende emner:

    • Organisasjoner og organisasjonsteori relatert til utvikling og bruk av digital teknologi
    • Strategier og planer
    • Demokrati og handlekraft i digital skoleutvikling
    • Teknologistøtte til planlegging og rapportering
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeidsformene varierer mellom forelesninger, diskusjoner og øvingsoppgaver. Studentene forventes å lese pensum på egen hånd. Forelesningene vil utdype og presentere ulike perspektiver på temaer i pensum. I tillegg til forelesninger er arbeidsformene diskusjoner og øvingsoppgaver. Studentene skal gjennomføre en større utviklingsoppgave knyttet til emnets tema i valgt organisasjon.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.

  • Vurdering og eksamen

    Studenten skal dokumentere en oppgave knyttet til digital skoleutvikling i valgt organisasjon. Oppgaven skal dokumenteres i en individuell rapport på mellom 2000 og 4000 ord. Den skal dokumentere den valgte organisasjonens behov, begrunne valg av tiltak ut fra pensum i emnet, vurdere realismen i tiltakene og til slutt reflektere over egen læring.

    Rapporten fra utviklingsoppgaven vil danne grunnlag for vurdering.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Ved stryk kan revidert rapport leveres til ny eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter. Karakteren F brukes ved ikke bestått.

  • Sensorordning

    En intern og en ekstern sensor.